Έφυγε ο Santino Balduzzi

Σήμερα ο κόσμος της Alfa Romeo θρηνεί για την απώλεια του Santino Balduzzi, του μηχανολόγου που έγινε διάσημος παγκοσμίως για τις βελτιωμένες Giulia GTA που προετοίμαζε και που, συχνά πυκνά, ήταν ταχύτερες απο τις επίσημες συμμετοχές της Autodelta.

Τα τελευταία χρόνια ταλαιπωρήθηκε απο εγκεφαλικά και προβλήματα στη καρδιά και ο ιδιαίτερα καταπονημένος οργανισμός δεν μπόρεσε να κερδίσει και την τελευταία μάχη, αφήνοντας την τελευταία του πνοή σήμερα 30/01/2018 στο νοσοκομείο του Lodi.

O Santino Balduzzi γεννήθηκε στις 07/03/1943 στο Lodi και μόλις τελείωσε το σχολείο άρχισε να δείχνει τις δυνατότητες του βελτιώνοντας στο εργαστήριο του πατέρα του μικρούς κινητήρες μοτοσυκλετών. Ήταν η εποχή που η Abarth μεσουρανούσε και έτσι, αφού παρακολούθησε σειρά μαθημάτων απο τον Carlo Abarth και έγινε επίσημος βελτιωτής έδειξε, με την προετοιμασία των κινητήρων του Topolino αλλά και του 1100, 103 και 103tv, πως είχε το δικό του προσωπικό άγγιγμα που τον καθερώνει και τον αναδεικνύει στα μάτια των Ιταλικών εργοστασίων.

Το 1968 μεταφέρει το συνεργείο του και μπαίνει στο επίσημο δίκτυο της Alfa Romeo και το σαράκι της βελτίωσης τον ωθεί να ‘βάλει χέρι΄στις Giulia GTA αλλά και άλλα μοντέλα της Alfa. Mέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας οι GTA του Balduzzi κέρδιζαν αγώνες σε όλα τον Κόσμο, μάλιστα είναι διάσημη η ευγενής άμιλλα που είχε με τον Carlo Chiti καθώς πολλές φορές οι λύσεις του Santino απεδείχθησαν πιο αποτελεσματικές, και οι Alfa του πιο γρήγορες απο αυτές τις Autodelta.

Η πρώην προσωπική Giulia 1300 του Balduzzi που παρουσίασε το stanceworks.com

O Santino αισθανόταν απο πάντα υπερμετρο σεβασμό και αγάπη για τα αυτοκίνητα της Alfa Romeo, ανεξαρτήτως απο το γεγονός ότι ουδέποτε δούλεψε άμεσα για τη φίρμα και πάντα ήταν ‘εξωτερικός συνεργάτης’. Σε διηγήσεις του στον αδελφικό του φίλο Andrea Vecchi είχε αναφερθεί στην πρώτη φορά που ανέλαβε κινητήρα της Alfa: ‘…ο πρώτος κινητήρας της Alfa που πήρα για να πειραματιστώ δεν λειτουργούσε καν! Δεν είχα χρήματα για να αγοράσω ένα καινούργιο αγωνιστικό κινητήρα και έτσι η Alfa Romeo μου πρότεινε ένα που είχε κόψει μπιέλα στο δυναμόμετρο πάγκου, το ποσό που ζήτησαν ήταν λογικό και έτσι τον πήρα σπίτι. Να φανταστείς ότι φοβόμουν μην ..το χαλάσω…‘.

Οι νίκες των αγωνιστικών του Santino Balduzzi έφεραν την Alfa Romeo να του αναθέσει πολλάκις την επίλυση προβλημάτων για τα επίσημα αυτοκίνητα η ακόμα και για αυτοκίνητα παραγωγής και να επωφεληθεί απο την διάνοια του.

Μάλιστα μετά τις Giulia GTA ο Balduzzi είχε αναλάβει και την προετοιμασία μερικών Tipo 33 για ορισμένους αγώνες σε όλη την Υφήλιο.

Τελευταία φορά που συνεργάστηκε με τη Squadra Corse ήταν επί εποχής Giorgio Pianta με την 155 V6Ti αφού ο Balduzzi, μαζί με ένα υπέυθυνο για το σασί, πρότειναν λύσεις που εφάρμοσε ο D’Agostino σε αυτό που αποδείχθηκε το πιο πετυχημένο αυτοκίνητο του DTM.

Όμως η σχέση του Balduzzi με την Alfa Romeo δεν σταματούσε στο πεδίο των αγώνων, είναι χαρακτηριστικές οι περιπτώσεις όπου ο Santino αναλάμβανε να βρεί τη λύση σε γρίφους που ταλαιπωρούσαν τους μηχανικούς της φίρμας για τα αυτοκίνητα παραγωγής.

Κάποια στιγμή απο την Alfa Romeo του έστειλαν μια 147 με τον πρωτότυπο κινητήρα JTS, ο στόχος ήταν να ξεπεράσουν τους 170 ίππους αλλά εκείνη την εποχή το δυναμόμετρο είχει κολλήσει στο νούμερο 150. Ο κινητήρας ανέβαζε ισχύ μέχρι τις 5.500 σ.α.λ. για να ακολουθήσει ύστερα μια εμφανή πτώση απόδοσης. Η πρόταση του Balduzzi ήταν να επεξεργαστεί ο ουρανός του εμβόλου, που είχε ένα ιδιαίτερο σχεδιασμό που δεν τον έπειθε. Τελικά έφτιαξε ένα έμβολο σε σχήμα κουταλιού που μπορούσε να συγκεντρώνει περισσότερο μίγμα κοντά στο μπουζί. Η λύση δούλεψε στην εντέλεια και έφερε τα επιυθμητά αποτελέσματα. Όταν οι τεχνικοί της Alfa Romeo ξεπέρασαν το σκόπελο της απόδοσης με συμβατικά έμβολα, παρατήρησαν ότι με τα έμβολα του Balduzzi η απόδοση του JTS εκτοξευόταν απο τους ‘δηλωμένους’ 165 ίππους στος πραγματικούς 177 ενώ η ροπή αυξάνοταν κατά 20% στην ίδια περιοχή λειτουργίας. Τελικά τα έμβολα Balduzzi δεν πέρασαν στη παραγωγή, αφού μόλις είχε έρθει στην εταιρία ο Sergio Marchionne και δεν ήθελε καθυστερήσεις και άυξηση κοστολογίου.

o Santino Balduzzi με μια ‘γαργαλημένη’ Alfa 147

Ένας άλλος κινητήρας που δέχθηκε την περιποιήση του Santino Balduzzi ήταν ο 3.0 V6 του Giuseppe Busso. Μαζί με τον Paolo Lanati, στενό του φίλο και τότε Διευθυντής Μηχανικών στο Arese, άρχισαν την εξέλιξη του κινητήρα με κυλινδρισμό 3.2 λίτρων για τις επερχόμενες GTA. Ο ‘δικός τους’ κινητήρας απέδιδε 279 ίππους και θα τοποθετούταν στις πρώτες 100 Alfa 156 GTA, αλλά τελικά προτιμήθηκε να μπεί σε όλα τα αυτοκίνητα η πιο ήπια έκδοση 250 ίππων που γνωρίζουμε.

Την επόμενη φορά που ο Santino Balduzzi έδωσε τα φώτα του στην Alfa Romeo ήταν όταν έπρεπε να γίνει μια ένεση ζωής στον V6 3.2 λίτρων της Holden και τον 4κύλινδρο 2.2 λίτρων της Opel/GM για χρήση στις Alfa ‘939’. Όσων αφορά τον V6 η ομάδα του Balduzzi ξεκίνησε απο τον κίνητήρα Alloytech High Feature της GM, απόδοσης 224 ίππων, και χάρη στον επανασχδιασμό των κεφαλών με χρήση του νέου συστήματος άμεσου ψεκασμού Jet Thrust Stoichiometric (JTS) της Alfa αλλά και με 4 μεταβλητούς φάσης των εκκεντροφόρων, δύο σε κάθε πλευρά του V, αύξησαν την απόδοση στους 260 ίππους, μειόνωντας παράλληλα τη κατανάλωση καυσίμου.

Εκεί που ζωγράφισε η ομάδα ήταν στην εξέλιξη του τετρακύλινδρου 2.2 λίτρων. Το σύνολο της Opel απέδιδε 145 ίππους και μάλιστα με ιδιαίτερα αυξημένη κατανάλωση και ‘βαριά’ λειτουργία. Μετά την κούρα ενδυνάμωσης του Balduzzi, με διαφορετικές κεφαλές, έμβολα αλλά και τον άμεσο ψεκασμό της Alfa Romeo, η απόδοση έφτασε τους …200+ ίππους με χρήση βενζίνης 100 οκτανίων, ενώ για την παραγωγή επιλέχθηκε μια πιο ήπια έκδοση με 190+ ίππους, που για φορολογικούς λόγους δηλώθηκε 185 ίππων.

To 2011 o Santino Balduzzi κλήθηκε για τελευταία φορά να βγάλει το φίδι απο την τρύπα για τους τεχνικούς της Alfa Romeo. Αυτή τη φορά επρόκειτο για τον αλουμινένιο κινητήρα της 4C, που μετέπειτα τοποθετήθηκε στην Giulietta Quadrifoglio Verde. Ο κινητήρας αυτός είχε μεγάλο πρόβλημα με τους εκκεντροφόρους που, υπο έντονο φορτίο, δεν λυπαίνοταν σωστά. Τελικά ο Balduzzi επανασχεδίασε την τροφοδοσία λαδιού, αυξάνοντας την υδραυλικά την ώρα που ο μεταβλητός φάσης αλλάζει το χρονισμό των εκκεντροφόρων. Με αυτό το τρόπο η αναπόευκτη ‘αναρρόφηση’ λαδιού απο τον τελευταίο δεν επιρρεάζει την ορθή ποσότητα που χρειάζονται οι εκκεντροφόροι.

Ο Santino Balduzzi ήταν πάντα χαμηλών τόνων και ποτέ δεν διατυμπάνισε τα επιτευματα του και ούτε κοκορέυτηκε για την βοήθεια που έδωσε κατά καιρούς στην Alfa Romeo. Θεωρούσε εαυτόν έναν συνοδοιπόρο τον μεγάλων εγκεφάλων που έκαναν την ιστορία της Alfa.

Ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στους Alfisti και πήγαινε συχνά σε εκδηλώσεις, ενώ πάντα χάριζε απλόχερα τις μηχανολογικές του γνώσεις σε όποιον ζητούσε βοήθεια.

Θα λείψει στην Οικογένεια της Alfa.

Νίκος Κουμπής

Διαβάστε το άρθρο του Stanceworks.com για την προσωπική Giulia του Santino Balduzzi

Σελίδα στο Facebook της Officina Balduzzi

Πηγή πληροφοριών: Προσωπικό αρχείο, Alfa Club Milano

 

 

 



Νίκος Κουμπής

Γεννήθηκα στην Ιταλία... τη μάνα μου την πήγαν στο μαιευτήριο με μια Alfasud, ο πατέρας μου οδηγούσε ένα 124 Sport και ένα 131 Mirafiori, ο αγαπημένος οικογενειακός φίλος είχε μια GTV6 και ένα Uno Turbo i.e. και έζησα το οικονομικό θαύμα της Ιταλίας με τις αμέτρητες 164, Thema και Croma να τρέχουν με 200+ στην Autostrada. Αν δεν γινόμουν αθεράπευτα ιταλόφιλος δεν ξέρω τι θα γινόμουν....


© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved