Τι μπορεί να θέλει ο Marchionne από το VAG?

Όλα ξεκίνησαν με μια λακωνική απάντηση σε μια ερώτηση δημοσιογράφου για να εξελιχθεί σε μια χιονοστιβάδα αναλύσεων, αποκαλύψεων θεωριών συνωμοσίας και ξεπουλημάτων και εν τέλει να ξεφουσκώσουν (?) με μια σαφής διάψευση…

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Πριν από μερικά χρόνια η διοίκηση της VW έκανε συνεχής δηλώσεις ‘αγάπης’ και ‘σεβασμού’ προς την Alfa Romeo ενώ εκδήλωσε πολλάκις την επιθυμία να την εντάξει στον Όμιλο VAG, για να λάβει συνεχής αρνητικές απαντήσεις από τον Sergio Marchionne, ενίοτε και με ειρωνικό και επιδεικτικό τρόπο. Τότε δεν είχε σκάσει ακόμα το Diesel Gate και η Alfa Romeo πουλούσε λιγότερα αυτοκίνητα απ’όσα παγάκια διέθετε μια αυτόματη παγομηχανή στο Ρέικιαβικ το Δεκέμβριο. Ήταν η ιδανική στιγμή για τον Γερμανό γίγαντα, που αρπάζει ότι επιθυμεί, να αποκτήσει την μικρή σταχτοπούτα από το Μιλάνο, όμως ο Sergio δεν είναι τύπος που πουλάει φθηνά, και ούτε πιάνεται κορόιδο εύκολα οπότε το όλο φλερτ παρέμεινε … μια απλή γερμανική ονείρωξη.

Τα χρόνια πέρασαν και μας προέκυψε το Diesel Gate που τσάκισε την εικόνα και τις πωλήσεις της VAG αλλά, κυρίως έφερε ένα τεράστιο οικονομικό πλήγμα στο ταμείο των Γερμανών με το τεράστιο πρόστιμο, την υποχρέωση αποζημίωσης στους πελάτες καθώς και την διακοπή διάθεσης της πλειονότητας των TDI. Αυτά βέβαια στις ΗΠΑ, γιατί στην ΕΕ, που κυβερνάται από την Γερμανία, δεν του έκαναν ούτε ντα στα δαχτυλάκια του VAG.

Από την άλλη μεριά η Fiat έγινε FCA, με την επιτυχημένη εξαγορά της Chrysler, και η επένδυση δισεκατομμυρίων στην Alfa Romeo φαίνεται ότι θα πιάσει τόπο.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι άλλαξε ο συσχετισμός δυνάμεων καθώς ο VAG παραμένει ο ισχυρότερος αυτοκινητιστικός Όμιλος παγκοσμίως και μόνο η Toyota μπορεί να συγκριθεί μαζί του, αλλά δείχνει πως μπορεί και να ματώσει που και που (κρατήστε το ως strike 1).

Στην, προσφιλή όπως δείχνει η Ιστορία, προσπάθεια να φανούν ανώτεροι των άλλων οι Γερμανοί δεν προσπάθησαν να βελτιώσουν τους (κάκιστους και με εγγενή προβλήματα στον σχεδιασμό) πετρελαιοκινητήρες τους αλλά έριξαν λάσπη στον ανεμιστήρα, πρώτα στην BMW, για ξεκάρφωμα, και μετά στην PSA, την Renault και την Fiat, ώστε να μπορούν να ισχυριστούν ότι ‘δεν είναι οι μόνοι που κλέβουν’… τελικά, και σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις του Γερμανικού Υπουργείου Μεταφορών, αποδείχθηκε πως κανένας από τους ‘υπό έλεγχο’ κινητήρες δεν διαθέτει cheat device και ότι ‘κατά πάσα πιθανότητα δεν τίθεται θέμα παρανομίας’ (strike 2).

Μόλις προχθές η PSA ανακοίνωσε την εξαγορά της Opel (για την οποία είχα ήδη γράψει πριν από λίγες μέρες) και έγινε έτσι ο δεύτερος Όμιλος της Ευρώπης, μπροστά από την επίσης Γαλλική Renault αλλά με το δυναμικό να απειλήσει τον πρωτοπόρο VAG στο μέλλον. Και γιατί είναι strike 3 αυτό? μα γιατί και η PSA αλλά και η Renault ανήκουν κατά ένα σημαντικό ποσοστό στο Γαλλικό Δημόσιο και αυτό σημαίνει ότι όχι μόνο η μισητή Γαλλία κατέχει μερίδιο από τον 2ο και τον 3ο Όμιλο της Ευρώπης αλλά ελέγχει και εργοστάσια που βρίσκονται σε Γερμανικό έδαφος, και που μπορεί κάλλιστα να κλείσει για να μεταφέρει την παραγωγή των μοντέλων Opel στη Γαλλία, καλό?

Επίσης η FCA πιέζει την GM για να συγχωνευτεί μαζί της με πρόσχημα της χαμένες πωλήσεις στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο από την απώλεια της Opel και την αναπλήρωση τους με όχημα τα μοντέλα της Fiat και της Alfa Romeo. Ο Marchionne δίνει δηλαδή μια χείρα βοηθείας στην Ευρώπη με αντάλλαγμα την υποστήριξη στην υπόλοιπη Υφήλιο όπου η GM δραστηριοποιείται μέσω ….οτιδήποτε παράγεται σε εργοστάσιο εδώ και 100 χρόνια και άρα διαθέτει άρτιο δίκτυο συνεργατών.

Και φτάνουμε στην χθεσινή μέρα. Κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης Τύπου της FCA στην Έκθεση της Γενεύης ζητήθηκε από τον Marchionne να σχολιάσει την εξαγορά της Opel από την PSA και ο Ιταλοκαναδός manager απήντησε ότι αυτή η κίνηση θέτει μεγάλη πίεση στον Όμιλο VAG και ότι δεν αποκλείεται να λάβει κάποιο τηλεφώνημα τις επόμενες μέρες, υπονοώντας ότι θα αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον των Γερμανών για την FCA ώστε να ισχυροποιηθούν σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Επίσης ο Marchionne τόνισε πως τώρα που δεν υπάρχει πλέον Opel στην GM το ενδιαφέρον του γι’αυτή δεν είναι το ίδιο.

Μάλιστα ο Alfredo Altavilla έδωσε και έμφαση λέγοντας ότι ‘αν και είναι δύσκολο να γίνει, σίγουρα το πλάνο του Marchionne είναι πολύ ενδιαφέρον και μπορεί να σπρώξει τα όρια πολύ ψηλά, αυτό συμβαίνει όταν πας να ενωθείς με κάποιον τόσο μεγαλύτερο, αλλά σίγουρα θα ήταν κάτι ενδιαφέρον‘.

Για να έρθει μόλις πριν δύο ώρες η απάντηση του Matthias Mueller του VAG στο Reuters ότι ‘Δεν ήμαστε έτοιμοι για καμία διαπραγμάτευση. Έχω να δω τον Marchionne εδώ και μήνες, έχουμε σοβαρότερα προβλήματα‘ (σσ τα 3 strikes….).

Τι σημαίνουν όλα αυτά? Οι αναλυτές της Mediobanca Securities υποστηρίζουν ότι ‘η συγχώνευση μεταξύ FCA και VAG θα ήταν η καλύτερη επιλογή και για τους δύο Ομίλους και ότι οι προσωπικές διαφορές θα εξομαλυνθούν με την αποχώρηση του Marchionne το 2019‘.

Και η GM? Σύμφωνα με τους αναλυτές της Επενδυτικής Τράπεζας Icbpiμε την απώλεια της Opel η GM έχασε το 20% της μόχλευσης σε μια ενδεχόμενη συνεργασία με την FCA αφού σε πολλές περιοχές όπου είναι ισχυρή όπως η Nafta και στη Λατινική Αμερική η FCA έχει μια αντίστοιχη η και ισχυρότερη παρουσία, άρα θα πρέπει να υποχωρήσει σε ακόμα ευρύτερη συνέργεια με την FCA, κάτι που δεν θα ήταν αναγκασμένο να κάνει το VAG‘ και ότι ‘το VAG Group θα ήταν η προτιμότερη λύση για την FCA, αν δεν είχε συμβεί το Diesel Gate, άλλωστε από γεωγραφικής άποψης το VAG και η FCA αλληλοσυμπληρώνονται και δεν αλληλοκαλύπτονται όπως συμβαίνει με την GM, και είναι γνωστό πως στη Γερμανία επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν την Alfa Romeo και την Maserati‘ αλλά και ότι ‘έτσι και αλλιώς είναι πολύ νωρίς για να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο μιας και μεγάλο ρόλο στην υπόθεση θα έχει και η έκβαση της έρευνας της EPA στις ΗΠΑ για την FCA‘.

Ακριβώς όσων αφορά την έρευνα της EPA ο Sergio Marchionne, που διατηρεί πολύ καλύτερες επαφές με την Αμερικανική Κυβέρνηση σε σχέση με τον Όμιλο VAG, δήλωσε πως είναι σίγουρος πως θα βρεθεί η λύση ώστε να λάβουν πιστοποίηση όλα τα μοντέλα της FCA για το 2017 και ότι ‘διαθέτουμε τα κατάλληλα τεχνικά αποθέματα για να βρούμε την λύση με την EPA και την CARBS‘, αυτό σημαίνει ότι τα 2 δολάρια που ‘έκοψε’ από τον στόχο της μετοχής της FCA η Τράπεζα Akros όταν ανακοινώθηκε ότι η EPA ερευνά τον Ιταλο-Αμερικανικό Όμιλο μπορούν και να ‘επιστρέψουν’ εφόσον οι συνομιλίες έχουν αίσιο τέλος και να βελτιωθεί κατά πολύ η οικονομική εικόνα της FCA.

Και αν συμβεί αυτό σημαίνει πως η FCA βγαίνει καθαρή από μια μάχη στην οποία το VAG έχασε δισεκατομμύρια….

Τι σημαίνουν όλα αυτά? μπορεί πολλά, μπορεί και τίποτα. Κανείς δεν ξέρεις τι λέγεται στ’ αλήθεια στα γραφεία των τελευταίων ορόφων των Μεγάλων Πολυεθνικών, και αυτά που διαρρέουν σπανίως είναι τυχαία. Το όχι γίνεται ναι πιο εύκολα απ’ότι σε δημοψήφισμα στην Ελλάδα και, όπως θα έλεγε και ο Gordon Geko, το χρήμα δεν σταματά ποτέ. Προσωπικά πιστεύω ότι ο Marchionne κάνει περίτεχνους ελιγμούς για να πετύχει μέγιστο αποτέλεσμα με όσο το δυνατόν μικρότερες απώλειες. Πετάει το μπαλάκι στην VAG για να αγχωθεί η GM, που χωρίς Ευρωπαϊκό partner χάνει μια ολόκληρη Ήπειρο, και έτσι να είναι ανοικτός και στις δύο περιπτώσεις: η να συγχωνευτεί με το VAG χωρίς να εξαγοραστεί (όχι ολοκληρωτικά τουλάχιστον, όπως θα ήταν φυσιολογικό δεδομένων των οικονομικών μεγεθών των δύο) η να αναγκάσει την GM να δώσει πολλά παραπάνω και να έχει το πάνω χέρι στη νέα συγχώνευση, όπως έκανε και με την Chrysler όπου έδωσε στους Αμερικανούς την εντύπωση πως θα είναι ίσοι ενώ τους καπέλωσε εντελώς.

Μέσα σε όλη αυτή την ατελείωτη λίστα μεταβλητών στοιχείων βάλτε και τον παράγοντα ‘πολιτική‘ και τις πιέσεις που μπορούν, η δεν μπορούν, να ασκήσουν οι Κυβερνήσεις και τα Συνδικάτα και καταλαβαίνετε ότι πρόκειται για ένα πολύ ωραίο επιχειρηματικό θρίλερ γεμάτο πισώπλατα χτυπήματα, άσπονδους φίλους και απρόσμενους εχθρούς και συμμάχους για το οποίο ουδείς δεν γνωρίζει πως θα τελειώσει εκτός από τους δύο τρεις ανθρώπους κλειδιά που κινούν τα νήματα.

Πάντως ο Marchionne έχει δηλώσει πολλάκις πως η FCA χρειάζεται μια συγχώνευση με ένα ‘μεγάλο παίχτη’ για την μείωση του κόστους και την εξοικονόμηση τουλάχιστον 2.5-3 δισεκατομμυρίων ετησίως, και κάτι μου λέει ότι πριν το 2019 θα το κάνει. Το θέμα είναι: με ποιον?

Θα δείξει….

Νίκος Κουμπής

 



Νίκος Κουμπής

Γεννήθηκα στην Ιταλία... τη μάνα μου την πήγαν στο μαιευτήριο με μια Alfasud, ο πατέρας μου οδηγούσε ένα 124 Sport και ένα 131 Mirafiori, ο αγαπημένος οικογενειακός φίλος είχε μια GTV6 και ένα Uno Turbo i.e. και έζησα το οικονομικό θαύμα της Ιταλίας με τις αμέτρητες 164, Thema και Croma να τρέχουν με 200+ στην Autostrada. Αν δεν γινόμουν αθεράπευτα ιταλόφιλος δεν ξέρω τι θα γινόμουν....


© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved