Claudio Castiglioni: H δυναμική επιστροφή των ευρωπαίων κατασκευαστών!

Πριν λίγες ημέρες, στο σχετικό αφιέρωμα της στήλης αυτής, αναφερθήκαμε στην εκπληκτική δημιουργία -τόσο από μηχανικής απόψεως, όσο και σχεδιαστικής- της Ducati, την SBK 916/996. Αναπόφευκτα θα πρέπει να μνημονεύσουμε τα πρόσωπα που έδρασαν καταλυτικά στο όλο αυτό project. Έτσι, στο αφιέρωμα αυτό, θα αναλύσουμε τις κινήσεις στρατηγικής και τις επιλογές ενός τεράστιου Manager, ο οποίος με την σειρά του, θα μας προοικονομήσει τα επερχόμενα κεφάλαια που θα αναλύσουμε τις αγαπημένες MV Agusta (και όχι μόνο!).

Tο όνομα αυτού? Claudio Castiglioni.

mv-agusta-f4-cc-claudio-castiglioni-azienda

Ποιος ήταν όμως ο Claudio Castiglioni και πως επηρέασε με τις επιλογές του? Ας δούμε αναλυτικά τα γεγονότα.

Ηγήθηκε της ιταλικής βιομηχανίας μοτοσυκλετών και έφερε στον κόσμο μοναδικά μοντέλα όπως η Ducati 916 αλλά και η MV Agusta F4, σε συνεργασία με κορυφαίους σχεδιαστές (Massimo Tamburini, Massimo Bordi).
Υπό την προεδρία του η Ducati κυριάρχησε τόσο στο παγκόσμιο πρωτάθλημα WSBK όσο και στα πρωταθλήματα GP500 με Cagiva και αναβάτη τον Eddie Lawson, ενώ παράλληλα προσμετρά και δύο τίτλους στο πασίγνωστο Rally Dakar με την μοναδική Elephant.

Οι μοτοσικλέτες είναι αντικείμενα που σε κάνουν να ονειρεύεσαι. Έχουν χρώματα και σχήματα που μας αποκαλύπτουν την έμπνευση του ανθρώπου που τις οραματίστηκε.
Μερικές φορές αυτές οι δημιουργίες, είναι αυθεντικά έργα τέχνης, μετασχηματίζοντας το σχεδιαστή σε καλλιτέχνη.

Τα παραπάνω λόγια του Claudio Castiglioni αντικατοπτρίζουν πλήρως το πάθος που είχε ο ίδιος για τις μοτοσυκλέτες, τον τρόπο με τον οποίο τις αντιμετώπιζε.

Ο Claudio Castiglioni γεννημένος στο Varese το 1946, μαζί με τον αδελφό του Gianfranco συνέχισαν την οικογενειακή επιχείρηση Cagiva, που ιδρύθηκε από τον πατέρα τους (Castiglioni Giovanni – Varese) με αντικείμενο την κατασκευή μεταλλικών εξαρτημάτων ακριβείας. Το 1978 η Cagiva απέκτησε τμήμα παραγωγής μοτοσυκλετών μιας και τα δυο αδέρφια λάτρευαν τις μοτοσυκλέτες. Στην συνέχεια, αγόρασαν και το εργοστάσιο της πρώην Aermacchi HarleyDavidson, όπου κατασκευάζονταν μοτοσικλέτες της Harley.

081711-claudio-castiglioni

Πάντα σχεδίαζα να πάω στην οικογενειακή επιχείρηση και οι μοτοσικλέτες ήταν μόνο το χόμπι μου!

Αποτέλεσμα? η Cagiva να βγάλει στην παραγωγή τους δίχρονους κινητήρες της HarleyDavidson με τεράστια επιτυχία.

Claudio αγόρασε και την Ducati το 1985, μαζί με τον αδελφό του Gianfranco, και άρχισε να ανοικοδομεί την πρώην κρατική εταιρία. Μεχρι την εξαγορά και εξυγίανση της Ducati, φαινόταν ότι το εργοστάσιο του Borgo Panigale είχε πέσει σε μια μη ανατρέψιμη καθοδική πορεία και το μέλλον του μόνο ως δυσοίωνο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί.  Η οξυδέρκεια του και η ικανότητά του να εντοπίζει ανθρώπους με τεχνογνωσία και ταλέντο και να τους τοποθετεί σε θέσεις ευθύνης, ήταν το κύριο χαρακτηριστικό του που τον οδήγησε στην επιτυχία
Κίνηση τεράστιας στρατηγικής σημασίας και με σπουδαία προσφορά, η πρόσληψη του Massimo Bordi, ως διευθυντή του αναγεννημένου τμήματος μοτοσικλέτας της Ducati.
Βασικό πλάνο του Bordi? H δημιουργία υδρόψυκτου, 8βάλβιδου L-2 desmo κινητήρα.

 

Και εδώ έρχεται η πρώτη μεγάλη σύγκρουση. Ο θρυλικός πρώην αρχιμηχανικός της  DucatiFabio Taglioni, ήταν απόλυτα αντίθετος με τον σχεδιασμό ενός κινητήρα desmo και 4βάλβιδες κεφαλές. Όπως λέγεται μάλιστα είχε πει στον Bordi (όταν πήρε τη θέση του) ότι:

Αυτός ο κινητήρας είναι λάθος – θα απολυθείς του χρόνου και μετά θα σου πω γιατί είναι λάθος!

Ο Claudio είχε πίστη στην επιλογή του και πήρε το μέρος του νεαρού μηχανικού, με τα γνωστά πλέον, σε όλους μας, αποτελέσματα.
Όσον αφορά το κεφάλαιο Bordi όμως, με μια σύντομη ματιά γίνεται άμεσα αντιληπτός ο λόγος που ο Claudio του εμπιστεύθηκε την θέση του Διευθυντή. Το βιογραφικό του καταμαρτυρά ότι πρόκειται για άνθρωπο κυριολεκτικά από τα σπλάχνα του Borgo Panigale:
Φοιτητής μηχανολογίας στο Πανεπιστήμιο της Bologna, στα μέσα της δεκαετίας του ’70, προσέγγισε τη Ducati για την συλλογή ορισμένων στοιχείων που χρειαζόταν ο ίδιος για την διπλωματική εργασία του με θέμα: «Τετραβάλβιδη κεφαλή με δεσμοδρομικό έλεγχο». Η αφετηρία του υπήρξε η αρχιτεκτονική του αγωνιστικού Cosworth F1. Ο Bordi προσλήφθηκε το 1978 και δούλεψε αρχικά σε κινητήρες diesel(!!!).
Πώς όμως από τους κινητήρες diesel φτάσαμε στον 916?

Oταν ανέλαβε την  προεδρία ο Castiglioni , ζήτησε ιδέες για νέες τεχνολογίες από τον Bordi. Είχε έρθει η στιγμή που  θα έκανε το όνειρο του πραγματικότητα.
Ο Castiglioni έδωσε την έγκρισή του και ο Bordi  ολοκλήρωσε τον 8βάλβιδο κινητήρα desmo το 1986. Δύο χρόνια αργότερα ο κινητήρας αυτός έκανε την εμφάνιση του σε μοτοσικλέτα δρόμου, στη Ducati 851, με απόδοση 100hp. Η συνεχής εξέλιξη του έκανε τον κινητήρα να αποδίδει 114hp στην 916 και τον Bordi να γίνει ο γενικός διευθυντής της  Ducati μέχρι που έφυγε, το 2001.
Παράλληλα όμως, ο Πρόεδρος Castiglioni εντόπισε και τον Massimo Tamburini στην Cagiva και τα GP. Ο Tamburini, ήταν αρνητικός στο ενδεχόμενο να φύγει από την πατρίδα του, το Rimini. Ο Castiglioni όμως για δεύτερη φορά επέμενε στην επιλογή του και επένδυσε σε αυτή, χωρίς δισταγμό μετέφερε το CRC (Centro Ricerche Cagiva), δηλαδή το τμήμα R&D όλου του Ομίλου σε νέες εγκαταστάσεις στο κοντινό San Marino. Μια κίνηση αληθινής εμπιστοσύνης και σεβασμού της δουλειάς του Massimo Tamburini.

Τα αποτελέσματα αυτής τις κίνησης? Το εντυπωσιακό και καινοτόμο σχήμα της 916, από εκεί και τα αρχικά  CRC στις εισαγωγές αέρα της.
Και δεν ήταν όμως μόνο το σχήμα. Το μικρό μέγεθος, το εξελιγμένο χωροδικτύωμα με τον ρυθμιζόμενο λαιμό, το εγκάρσιο αμορτισέρ τιμονιού και το μονόμπρατσο ψαλίδι έκαναν την 916 μια πραγματικά μοναδική μοτοσικλέτα. Ενδεικτικό της τελειομανίας του Massimo Tamburini είναι ότι δεν πίστεψε ποτέ του ότι η Ducati 916 είχε ολοκληρωθεί.
Ο ίδιος, είχε δηλώσει το 1998, ότι αν ξεκινούσαν να μελετήσουν το 916 σήμερα, θα την άλλαζαν εντελώς.

Ο Castiglioni πάντα αντιλαμβανόταν ότι είχε φτάσει ο καιρός για την δυναμική επιστροφή των Ευρωπαίων μοτοσυκλετών, αμφισβητώντας την Ιαπωνική κυριαρχία. Ενώνοντας όλα αυτά τα κομμάτια του πάζλ,  τόσο στην παραγωγή μοτοσικλετών, όσο και στους αγώνες τα αποτελέσματα τον δικαίωσαν…

Πλέον απειλούσε την γιαπωνέζικη κυριαρχία, τόσο στην παραγωγή μοτοσικλετών, όσο και στους αγώνες. Χρηματοδότησε τη δημιουργία της 8βάλβιδης Ducati 851 και μιας νέας γενιάς αερόψυκτων κινητήρων για τη Ducati 900 SS και μετά τη Ducati 916. Αν και ο Castiglioni αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το όνειρο της κατάκτησης του τίτλου στα Moto GP 500cc με την Cagiva, η επιτυχία της Ducati στα WSBK ήταν μια τεράστια αποζημίωση.

Τελικά το 1996, όταν αποφάσισε ότι η Ducati πήρε το σωστό δρόμο, την πούλησε για να αντλήσει κεφάλαια για την αναγέννηση της MV Agusta.
Η Cagiva κατείχε και την Moto Morini αλλά και τη Husqvarna τη δεκαετία του ’80. Το 1991 εξαγόρασε και το brand της MV Agusta (η παραγωγή της οποίας είχε σταματήσει στα τέλη της δεκαετίας του ’70).
Το Σεπτέμβριο του 1997 λοιπόν, οι  Castiglioni, Tamburini και ο Giacomo Agostini παρουσιάζουν την F4 750 Serie Oro.

Τα τελευταία έργα του Claudio Castiglioni ήταν η F3 675 και η Brutale 675.

Ο Claudioλίγο πριν αποσυρθεί για λόγους υγείας, έπεισε τον παλιό του φίλο και συνεργάτη, Massimo Bordi, να γίνει αντιπρόεδρος της MV Agusta και τα νέα αυτά μοντέλα, θα βγουν στην γραμμή παραγωγής υπό την επίβλεψη του νέου Προέδρου της MV Agusta, του γιού του Giovanni Castiglioni.

Στις 17 Αυγούστου 2011, η καρδιά του Claudio Castiglioni σταμάτησε να χτυπάει  στην ιδιαίτερή του πατρίδα, το Varese.

Στις 6 Απριλίου του 2014 τον ακολούθησε και ο Massimo Tamburini, φανατικοί καπνιστές αμφότεροι, σε μια τραγική ταύτιση πέθαναν από την ίδια μορφή καρκίνου, αυτή που χτυπά τους πνεύμονες.

Σίγουρα, ο κόσμος της μοτοσυκλέτας, από δω και στο εξής δύσκολα θα βρει ανθρώπους με το πάθος και την αγάπη που τους χαρακτήριζε.

Σπυρόπουλος Δημήτρης.



Frankie1099

29/12/1997 - : Σχεδον 20 χρόνια τωρα μοτοσυκλετιστής. Σχεδον 20 χρόνια ονειρευομαι στους 2 τροχους... και δεσμοδρομικά! Διαχειριστής και ιδρυτικό μέλος των DesmoRiders, σε όλη μου την ζωή ζώ δίπλα σε ιταλικές δημιουργίες. Είτε στους 2 της Μπολώνια, είτε στους 4 τροχους του Μιλάνου (εδω και 3 -πλεον- γενιές...). Καλούς Δρομους σε όλους! Επικοινωνείστε μαζί μου στο Frankie1099@outlook.com.


© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved