DUCATI MOTOGP: Διαχείριση φρένου πίσω τροχου με τον αντίχειρα.

Οι τρεις γρηγορότεροι οδηγοί της Ducati χρησιμοποιούν το χαρακτηριστικό πίσω φρένο με την χρήση του αντίχειρα, 25 χρόνια μετά την εισαγωγή του εξαιρετικού αυτού συστήματος από τον Mick Doohan στα Grand Prix.
Παρατηρώντας την παραπάνω φωτογραφία του Jorge Lorenzo, ο οποίος βρίσκεται στην κορυφή της στροφής (ή περίπου εκεί), με το γόνατό του στην άσφαλτο και τον αγκώνα του σχεδόν να γλυστρά επάνω στο kerb! Ο οδηγός έχει ήδη καρφώσει το βλέμμα του έξω από τη στροφή και εργάζεται σκληρά για να κανει την μοτοσυκλέτα του να στρίψει όσο το δυνατόν γρηγορότερα, έτσι ώστε να μπορέσει να εμπλακεί στη φάση της επιτάχυνσης το γρηγορότερο δυνατό.
Στην φάση αυτή, κοιτάξτε τον αριστερό του αντίχειρα: είναι παρατεταμένος προς τα κάτω, αλλά ταυτόχρονα λειτουργεί το πίσω φρένο μέσω ενός ειδικού μοχλού φρένου προσαρμοσμένο για τις κινήσεις του αντίχειρα!
Οι περισσότεροι από εμάς, του κοινούς, θνητούς δικυκλιστές, θα είχαμε σοβαρά θέματα στην οδήγηση και στην ασφάλεια μας αν χρησιμοποιήσαμε το πίσω φρένο στη μέση μιας στροφής, αλλά προφανώς δεν ισχύει το ίδιο για τους οδηγούς των GP και το φρένο είναι ένα βασικό εργαλείο στρέψης για τους περισσότερους από τους κορυφαίους και το χρησιμοποιούν με πολλούς τρόπους, που οι καθημερινοί μοτοσικλετιστές δεν μπορούν να φανταστούν καν.
Οι αναβάτες της Ducati MotoGP χρησιμοποιούν το πίσω φρένο περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο στην πίστα. Αποτέλεσμα? Οι κορυφαίοι αναβάτες του εργοστασίου –Lorenzo, Petrucci και ο πρωτοπόρος του πρωταθλήματος Andrea Dovizioso– να μπορούν να χειριστούν το πίσω φρένο με δύο τρόπους: τόσο μέσω ενός μοχλού για τον αντίχειρα όσο και ενός συμβατικού μοχλού ποδιών.
Πολλοί άλλοι αναβάτες του MotoGP –Marc Márquez, Valentino Rossi, Maverick Viñales– έχουν επίσης πειραματιστεί με ένα οπίσθιο φρένο που λειτουργεί με τον αντίχειρα αλλά επί του παρόντος χωρίς εφαρμογή σε κάποιον αγώνα. Προφανώς παραμένει ένα μεγάλο θέμα να επαναπρογραμματιστεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος σε πέδηση με τον αριστερό αντίχειρα αντί για το δεξί πόδι, όπως αντίστοιχα και με την αλλαγή του γκαζιού στα αριστερά του τιμονιού.
Αναμφίβολα οι αναβάτες της Ducati έδωσαν χρόνο να ξανα-εκπαιδεύσουν τον εαυτό τους χρησιμοποιώντας ένα μοχλό αντίχειρα μιας και η Desmosedici χρειάζεται όλη τη βοήθεια που μπορεί να δώσουν οι οδηγοί για να γυρίσει γρήγορα μιας και θα έχαναν έδαφος με τον μοχλό ποδιών,  όταν βρίσκονται σε δεξιά κλίση στις 60 μοίρες.
Στην πραγματικότητα, οι αναβάτες της Ducati χρησιμοποιούν το πίσω φρένο σε όλη τη διαδρομή μέσα στην στροφή, κατά τη φάση της πέδησης, της περιστροφής και της επιτάχυνσης, τόσο που ανέρχονται σε πάνω από τα δύο τρίτα του κάθε γύρου. Αποτέλεσμα αυτών, ο Lorenzo χρησιμοποίησε το φρένο τόσο σκληρά στο Κατάρ που ο οπίσθιος δίσκος της GP18 φώτιζε από την θερμοκρασία στο σκοτάδι.
Η χρήση του πίσω φρένου βελτιώνει την περιστροφή με δύο τρόπους. Εάν ένας αναβάτης χρησιμοποιεί το εμπρόσθιο φρένο μέχρι την κορυφή της στροφής, φορτίζει το μπροστινό μέρος της μοτοσυκλέτας και έτσι υπάρχει δυσκολία να στρίψει. Εάν χρησιμοποιεί το πίσω φρένο, η μοτοσυκλέτα φορτίζει λιγότερο το μπροστινό μέρος και στρίβει καλύτερα. Το φρενάρισμα με το πίσω φρένο μειώνει επίσης την πίεση στο μπροστινό λάστιχο και το τελικό αποτέλεσμα είναι να δώσει την δυνατότητα στον οδηγό να ανοίξει το γκάζι νωρίτερα.
Αυτό το τέχνασμα προφανώς λειτουργεί σε οποιαδήποτε μοτοσικλέτα, αλλά όπως αναφέρει και ο Petrucci, «χωρίς το πίσω φρένο είναι τελείως αδύνατο να χρησιμοποιήσετε τη Ducati«.
Αντίστοιχα και στην έξοδο της στροφής. Οι αναβάτες χρησιμοποιούν το φρένο για να ελαχιστοποιήσουν την σούζα του μπροστινού τροχού κατά την επιτάχυνση. Για άλλη μια φορά το φρένο με τον αντίχειρα έχει νόημα αφού ο αναβάτης χρειάζεται τα μαξιλαράκια στα πέλματα των ποδιών του για να βελτιώσει τον έλεγχο και το ζύγισμα της μοτοσυκλέτας και με τον τρόπο αυτό το δεξί τους πόδι δεν χρειάζεται να κινηθεί, να φτάσει στο μοχλό των φρένων.
Τα τελευταία χρόνια, βάσει μιας τεχνικής που έφερε ο Valentino στο αγώνισμα, υπάρχει ένας ακόμα λόγος που το φρένο με τον αντίχειρα έχει νόημα: οι περισσότεροι αναβάτες κουνούν προς τα εμπρός το πόδι τους, φορτίζοντας ακόμα περισσότερο τον μπροστινό τροχό πριν την στροφή κι έτσι το δεξιό πόδι βρίσκεται μακριά από το μοχλό ποδιών στην δεξιά πλευρά.
Ας δουμε όμως ποιος κρύβεται πίσω από την δαιμόνια αυτή έμπνευση. Ακριβώς πριν από 25 χρόνια ο Mick Doohan χρησιμοποίησε για πρώτη φορά ένα παρόμοιο φρένο αντίχειρα, το οποίο είχε κατασκευάσει κατά παραγγελία ο Ιταλός κατασκευαστής φρένων, η Brembo, επειδή ο ίδιος δεν ήταν σε θέση να χρησιμοποιήσει το μοχλό των ποδιών μετά από το τρομερό τραυματισμό του ποδιού και του αστραγάλου του που υπέστη το 1992. Ο πρώτος αγώνας του Doohan με το ειδικό φρένο ήταν το Grand Prix της Ιαπωνίας στη Suzuka, στις 18 Απριλίου του 1993. Συνέχισε να χρησιμοποιεί το σύστημα και τελικά κέρδισε πέντε συνεχόμενους παγκόσμιους τίτλους στα δίχρονα 500cc.
Άλλοι αναβάτες, όπως ο Àlex Crivillé και ο Simon Crafar, ακολούθησαν το παράδειγμά αυτό, επειδή είδαν τα πλεονεκτήματα που είχαν οι δεξιόχειρες. Ο Dovizioso ήταν ο πρώτος από τους σύγχρονους αναβάτες που υιοθέτησαν το φρένο αυτό, στα μισά του 2016.
Η Brembo, η οποία τώρα εξοπλίζει ολόκληρο το grid του MotoGP, διαθέτει δύο κύριους τύπους συστημάτων μοχλών φρένου αντίχειρα – έναν σειριακό και έναν παράλληλο, με πάρα πολλές διαφορές σε πλήθος λεπτομέρειών μεταξύ των δύο.
Η Ducati χρησιμοποιεί το σειριακό σύστημα , στο οποίο ο master κύλινδρος στον αντίχειρα χρησιμοποιεί την δαγκάνα φρένου με δύο έμβολα του πίσω τροχού και ο μοτοσικλετιστής δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ταυτόχρονα τους μοχλούς αντίχειρα και ποδιών.
Αντίθετα, όταν ο Rossi και ο Viñales χρησιμοποιούν το φρένο στον αντίχειρα, χρησιμοποιούν το παράλληλο σύστημα, στο οποίο ο master κύλινδρος στον αντίχειρα χειρίζεται άμεσα δύο έμβολα με δαγκάνα τεσσάρων εμβόλων, ενώ ο μοχλός ποδιών χειρίζεται άμεσα τα άλλα δύο έμβολα. Το πλεονέκτημα αυτού του συστήματος είναι ότι οι αναβάτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν και τους δύο μοχλούς ταυτόχρονα. Το μειονέκτημα είναι το επιπλέον βάρος του μετρητή τεσσάρων εμβόλων.
Προφανώς, υπάρχει μεγάλη διαφορά στην ποσότητα της δύναμης πίεσης στα φρένα που μπορεί να εφαρμοστεί μέσω κάθε μοχλού, γι ‘αυτό οι περισσότεροι αναβάτες προτιμούν να διατηρούν και τους δύο μοχλούς. Ένα φρένο αντίχειρα μπορεί να εφαρμόσει πίεση 10 bar ενώ ένα φρένο με μοχλό στο πόδι φτάνει τα 50 bar.
«Προσπαθούμε να αναπτύξουμε περαιτέρω το σύστημα φρένου του αντίχειρα διότι μπορεί να έχει πολλά εργονομικά πλεονεκτήματα για όλους τους αναβάτες. Αυτός είναι και ο λόγος που όλο και περισσότεροι αναβάτες ζητούν να χρησιμοποιήσουν αυτου του είδος φρένο«, αναφέρει χαρακτηριστικά ο μηχανικός της Brembo, Davide Acerbis. «Ο Dovizioso ήταν ο πρώτος από τους νέους οδηγούς που χρησιμοποίησε το φρένο αντίχειρα, διότι κάνει την μοτοσυκλέτα του να στρίβει ευκολότερα. Ο Marc προσπάθησε επίσης το σύστημα αυτό, αλλά επειδή είναι ένας πολύ ευαίσθητος αναβάτης και μέχρι να μπορέσουμε να φέρουμε ένα φρένο αντίχειρα να του δίνει το ίδιο ακριβώς συναίσθημα με το φρένο ποδιού, δεν θα του αρέσει. Τελευταία φορα που προσπάθησε το φρένο του αντίχειρα ήταν κατά τη διάρκεια των δοκιμών της Βαλένθια, τον περασμένο Νοέμβριο, και τώρα βελτιώνουμε το σύστημα ακόμα περισσότερο. Έχουμε master κυλίνδρους αντίχειρα διαμέτρου 14mm, 13mm και 11mm, αλλά εργαζόμαστε σε έναν ακόμα μεγαλύτερο κύλινδρο, ο οποίος θα προσφέρει περισσότερη ισχύ με λιγότερη πίεση και λιγότερη κίνηση.Κάθε αναβάτης χρησιμοποιεί τα φρένα με τον τρόπο του κι έτσι, όλοι χρειάζονται κάτι διαφορετικό στη ρύθμιση του φρεναρίσματος τους. «
Τα φρένα αντίχειρα είναι επίσης δημοφιλή στην κατηγορία Moto3, αλλά όχι στην Moto2. Αρκετοί οδηγοί του World Superbike τα χρησιμοποιούν επίσης και έχουν υιοθετηθεί και από μερικούς οδηγούς του μοτοκρός.
Ο John McGuinness χρησιμοποιεί επίσης φρένο αντίχειρα, καθώς οι συνεχείς υψηλές ταχύτητες σε αγώνες όπως το Isle of Man TT καθιστούν δύσκολη την χρήση του μοχλού ποδιών.
Αναπόφευκτα, τα φρένα με αντίχειρα γίνονται επίσης δημοφιλή και στους superbike αναβάτες σε μοτοσυκλέτες παραγωγής…
Σπυρόπουλος Δημήτρης.


Frankie1099

29/12/1997 - : Σχεδον 20 χρόνια τωρα μοτοσυκλετιστής. Σχεδον 20 χρόνια ονειρευομαι στους 2 τροχους... και δεσμοδρομικά! Διαχειριστής και ιδρυτικό μέλος των DesmoRiders, σε όλη μου την ζωή ζώ δίπλα σε ιταλικές δημιουργίες. Είτε στους 2 της Μπολώνια, είτε στους 4 τροχους του Μιλάνου (εδω και 3 -πλεον- γενιές...). Καλούς Δρομους σε όλους! Επικοινωνείστε μαζί μου στο Frankie1099@outlook.com.


© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved