DUCATI MotoGP: Παράγοντας «Ηλεκτρονική Διαχείριση Ελαστικών»

Κυριακή, 27 Αυγούστου 2017 και μόλις έχει ολοκληρωθεί ο θεαματικός αγώνας του Silverstone. Ένας αγώνας για γερούς παίχτες και δυνατούς κατασκευαστές! Μια πίστα με δύσκολα προσπεράσματα και μεγάλο ενδιαφέρον απο άποψη στρατηγικής. Νικητής ΚΑΙ σε αυτόν τον αγώνα και για τέταρτη φορά την χρονιά που διανύουμε, ο Andrea Dovizioso, με την εκπληκτική -για ακόμη έναν αγώνα- Ducati Desmosedici GP17.  Ποιά είναι όμως τα συστατικά που οδήγησαν την μοτοσυκλέτα του Borgo Panigale στην νίκη? Ποίοι είναι οι παράγοντες που συντελούν στην αγωνιστική αναγέννηση του εργοστασίου της Μπολώνια?

Μεγάλη νίκη του Andrea Dovizioso στο Silvestone.

Απο την στήλη αυτή, φέτος αναλύσαμε και αναφερθήκαμε σε 2 (πολύ) βασικά στοιχεία που άλλαξαν την ροή της εξέλιξης της μοτοσυκλέτας των Ιταλών αλλα και του πρωταθλήματος συνολικά: Ο λόγος για την αεροδυναμική σχεδίαση των ιταλικών κατασκευών αλλα και τις εκπληκτικές -σε φαντασία και υλοποίηση- carbon αναρτήσεις του μπροστινού συστήματος, με μεταβαλλόμενη μάλιστα ακαμψία, αναλόγως την εκάστοτε πίστα.

Το παράδειγμα όμως της πίστας του Silverstone, γίνεται αφορμή για ακόμα ένα παράγοντα εξέλιξης που δεν είναι άλλος απο την ηλεκτρονική διαχείριση των ελαστικών: Η ομάδα της Ducati MotoGP χρησιμοποιεί ένα νέο λογισμικό που δημιουργήθηκε με σκοπό την βελτίωση της απόδοσης των ελαστικών. Το πόσο σημαντικός είναι πλέον ο παράγοντας αυτός διαφάνηκε απο την αρχή μέχρι το τέλος του αγώνα, καθώς η επιλογή των ελαστικών -ΞΕΚΑΘΑΡΑ- άλλαξε την ροή του αγώνα.

H επιλογή των σωστών ελαστικών της Michelin επιρεάζει άμεσα την εξέλιξη του αγώνα!

Ας πάρουμε τα πράγματα όμως απο την αρχή. Αυτή τη χρονιά, η επιλογή ελαστικών είναι μακράν ο σημαντικότερος παράγοντας που διαχωρίζει τη νίκη στους αγώνες του MotoGP από την ήττα. Οι ομάδες με τις πιο έξυπνες επιλογές θα βρουν το δρόμο τους, μέσα σε ένα λαβύρινθο επιλογών της Michelin, αποκτώντας σημαντικό πλεονέκτημα την ημέρα των αγώνων αλλα και στην τελική βαθμολογία του πρωταθλήματος. Στο κομμάτι αυτό η Ducati είναι σήμερα το πιο επιτυχημένο εργοστάσιο, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι μηχανικοί της είναι πολύ καλά διαβασμένοι στην επιλογή των σωστών ελαστικών. Πώς όμως φτάσαμε εδώ?

Υπάρχουν πολλοί έξυπνοι άνθρωποι εντός του Ducati Corse. Το μεγάλο αφεντικό, Gigi Dall’Igna, ο αναγεννημένος και αρκετά συγκροτημένος Andrea Dovizioso αλλα και ο επικεφαλής του πληρώματος, Alberto Giribuola. Ο Dall’Igna είναι ιδιαίτερα δυνατός στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών γι ‘αυτό και η Ducati ήταν η πρώτη που έκανε επιτυχημένη χρήση αεροδυναμικών πτερυγίων και αντίστοιχα η πρώτη που εφάρμοσε τις carbon αναρτήσεις της Οhlins. Όλες αυτές οι τεχνολογίες προσφέρουν βελτιώσεις, αλλά τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό από τα ελαστικά, μιας και αποτελούν την διασύνδεση μεταξύ οδηγού-μοτοσικλέτας και πίστας. Η επιλογή δε των σωστών ελαστικών αποτελεί τον πιό καταλυτικό παράγοντα στο κεφάλαιο νίκη. Και εδώ η Ducati φαίνεται ότι έχει βρει ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ομάδες, οι οποίες σε αρκετούς αγώνες, προσπαθούν να επιλέξουν τον σωστό συνδιασμό ελαστικών. Ο Andrea Dovizioso, ο Riccardo Savin και ο μηχανικός λογισμικού Gabriele Conti κάνουν αναμφισβήτητα εξαιρετική δουλειά, αλλά πλέον βοηθούνται σημαντικά από το νέο λογισμικό μοντελοποίησης ελαστικών, που δημιουργήθηκε από την MegaRide, μια εταιρεία με έδρα τη Νάπολη, η οποία ειδικεύεται στην προηγμένη μοντελοποίηση των moto dynamics.

Megaride: applied vehicle research…

Η Ducati υπέγραψε μια αποκλειστική διετή συμφωνία με τη MegaRide στις αρχές του τρέχοντος έτους και η MegaRide παρέχει στη Ducati αρκετούς διαφορετικούς τύπους λογισμικού που προβλέπουν την απόδοση των ελαστικών μέσω προσομοιώσεων σε πραγματικό χρόνο. Το λογισμικό χρησιμοποιεί δεδομένα που συλλέγονται από τα εκατοντάδες κανάλια εγγραφής και τα κανάλια υπολογισμού της μοτοσικλέτας, συμπεριλαμβανομένων όλων των στοιχείων: από τη θερμοκρασία των ελαστικών έως τη γωνία ολίσθησης αλλα και τον ρυθμό ολίσθησης. Μια παρόμοια τεχνολογία με αυτήν που χρησιμοποιείται ήδη στη Formula 1.

Αυτή, η βοήθεια των ηλεκτρονικών υπολογιστών, στην επιλογή των ελαστικών είναι ιδιαίτερα σημαντική σύμφωνα τόσο με τον Flavio Farroni, Διευθύνων Σύμβουλο της MegaRide αλλα και με τον Nicolò Mancinelli, μηχανικός moto dynamics της Ducati Corse, μιας και τώρα πια η διαφορά μεταξύ νίκης και ήττας είναι πολύ μικρή και ακόμα περισσότερο, επειδή η επιλογή στα ελαστικά του MotoGP δεν είναι πλέον ένα απλό θέμα ανάμεσα στις μαλακές, μεσαίες και σκληρές γόμες. Κανονικά τα μαλακότερα ελαστικά δουλεύουν σε χαμηλότερες θερμοκρασίες και αντίστοιχα τα σκληρότερα σε υψηλότερες, αλλά στο κομμάτι αυτό έρχονται οι χημικοί της Michelin, κάνοντας χρήση μερικών πολύ έξυπνων ενώσεων άνθρακα και κάνουν τα δικά τους θαύματα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μαλακότερα ελαστικά που λειτουργούν καλά και σε υψηλότερες θερμοκρασίες, με προφανή πλεονεκτήματα αλλά και με πολύ μεγαλύτερες προκλήσεις για τους κατασκευαστές!

Flavio Farroni, Διευθύνων Σύμβουλος της MegaRide.

Η Michelin δίνει σε κάθε ομάδα ένα στοχαστικό μοντέλο για το πώς θα λειτουργεί το κάθε ελαστικό σε διαφορετικές θερμοκρασίες και σε διαφορετικές συνθήκες και στην συνέχεια είναι δουλειά της εκάστοτε ομάδας να πάρει αυτό το μοντέλο και να το επεξεργαστεί στο δικό της λογισμικό μοντελοποίησης της μοτοσυκλέτας. Το πρώτο ερώτημα λοιπόν είναι το πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η MegaRide στην τρέχουσα επιτυχία της Ducati και η επόμενη ερώτηση αφορά τα άλλα εργοστάσια: έχουν παρόμοιο λογισμικό..?

Η Ducati (και οι αντίπαλοί της) πρέπει να μάθουν τα πάντα για τα ελαστικά -στην κάθε πίστα- κατά τη διάρκεια μόλις μερικών ωρών πρακτικής, για να επιλέξουν τελικά την καλύτερη στρατηγική στην επιλογή των ελαστικών. Αυτό, απο μόνο του αποτελεί μια τεράστια διαδικασία. Θα πρέπει να καταλάβουμε οτι όταν μιλάμε για την θερμοκρασία των ελαστικών, μιλάμε για διαφορετικές θερμοκρασίες στο ελαστικό, μιας και υπάρχουν διάφορες θερμοκρασίες στα επίπεδα αυτών οι οποίες επηρεάζουν την απόδοση και την αντοχή τους: Υπάρχει η θερμοκρασία της επιφάνειας που αλλάζει συνεχώς, ανάλογα με τα φορτία σε κάθε τμήμα της πίστας, υπάρχει η θερμοκρασία μέσα στο πέλμα του ελαστικού, που μετράται από τους μηχανικούς των ελαστικών και υπάρχει και η θερμοκρασία των βαθύτερων στρωμάτων του ελαστικού, η οποία έχει ιδιαίτερα σημαντική επίδραση στην ελαστικότητα τους.

Το λογισμικό της MegaRide έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους μηχανικούς της DUCATI με τον υπολογισμό πολλών ζωτικών παραγόντων αυτών. Παράγει χάρτες ολίσθησης, διαχωρίζει την πτώση της αποδοσης από τη θερμότητα και τη φθορά, προβλέπει τη μεταφορά θερμότητας και την κατανομή της θερμοκρασίας σε όλο το ελαστικό και ούτω καθεξής… Τό πόσο επιτυχημένα θα το πράξουν ειναι κομμάτι ενός ακόμα παράγοντα: Του ανθρώπινου παραγοντα και της τεχνογνωσίας και αντίληψης του ανθρώπινου δυναμικού του Ducati Corse.

Αρα με βάσει όλα τα παραπάνω, στον επόμενο κιόλας αγώνα που θα δείτε τους Dovizioso και Lorenzo να διαχειρίζονται με χειρουργική ακρίβεια την (μη) φθορά των ελαστικών τους, θυμηθείτε απλά ότι αυτό που βλέπετε είναι μόνο η κορυφή ενός πολύ μεγάλου παγόβουνου τεχνολογίας, το οποίο εν τέλει θα κληθεί να διαχειριστεί το επομενο προς ανάλυση κεφάλαιο αυτής της στήλης: Ο ανθρώπινος παράγοντας και η ψυχολογία των οδηγών…

 Σπυρόπουλος Δημήτρης.



Frankie1099

29/12/1997 - : Σχεδον 20 χρόνια τωρα μοτοσυκλετιστής. Σχεδον 20 χρόνια ονειρευομαι στους 2 τροχους... και δεσμοδρομικά! Διαχειριστής και ιδρυτικό μέλος των DesmoRiders, σε όλη μου την ζωή ζώ δίπλα σε ιταλικές δημιουργίες. Είτε στους 2 της Μπολώνια, είτε στους 4 τροχους του Μιλάνου (εδω και 3 -πλεον- γενιές...). Καλούς Δρομους σε όλους! Επικοινωνείστε μαζί μου στο Frankie1099@outlook.com.


© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved