DUCATI MOTOGP: H αντεπίθεση του R&D!

Η σεζόν του 2017 για τα  MotoGP, θα είναι σίγουρα αρκετά ενδιαφέρουσα και γεμάτη ερωτηματικά, μιας και οι νέοι ρυθμιστικοί κανόνες έρχονται να ταράξουν τα νερά και να επιφέρουν με την σειρά τους ένα πλήθος αλλαγών τόσο σε μηχανολογικό όσο και σε επίπεδο στρατηγικής, επιρρεάζοντας τις συμμετέχουσες ομάδες σε διαφορετικό βαθμό.

Ducati MotoGP 2017: Jorge Lorenzo & Andrea Dovizioso!

Ας τα δούμε όλα αναλυτικά.

Την χρονιά που πέρασε, η Commission του MotoGP συμφώνησε ομόφωνα ότι, με ισχύ από το 2017, η χρήση των αεροδυναμικών φτερών στην κατηγορία του MotoGP πρέπει να απαγορευτεί. Η ρύθμιση αυτή έρχεται να προστεθεί σε εκείνες των κατηγοριών Moto3 και Moto2, όπου η χρήση των φτερών έχει ήδη απαγορευθεί.

Η παραπάνω απόφαση, όπως ήταν αναμενόμενο, υπήρξε κύριο θέμα πολλών συζητήσεων καθώς τα winglets, κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, αποτελούν πολύ σοβαρό παράγοντα στην διαχείριση της δύναμης και της οδηγικής συμπεριφοράς της μοτοσυκλέτας, μιας και με την εισαγωγή κοινού λογισμικού των ECU, ήταν ένας τρόπος για τη μείωση των wheelies στις μοτοσυκλέτες των MotoGP.

Εργοστάσια – και ιδιαίτερα η Ducati – που απόκτησαν τεράστια εμπειρία με τα winglets, προχώρησαν στην δημιουργία ακόμα μεγαλύτερων αεροδυναμικών βοηθημάτων, αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό τις ανησυχίες για την ασφάλεια και την επίδραση τους κατά τη διάρκεια ενδεχόμενης πρόσκρουσης…

Ducati MotoGP winglets!

Έτσι, οι Dorna, IRTA και FIM έστειλαν στους κατασκευαστές τελεσίγραφο: αν η MSMA θα δώσει μια ομόφωνη πρόταση για τη ρύθμιση τους, που να περιορίζει το μέγεθος και την έκταση των winglets, αυτή θα υιοθετηθεί άμεσα! Εάν όχι, τότε τα πτερύγια πρέπει να απαγορευτούν! Με τους κατασκευαστές σε βαθιά διάσπαση και με τη Honda από τη μία πλευρά και την Ducati από την άλλη, δεν θα ήταν εφικτό να συμφωνήσουν σε μια ομόφωνη πρόταση και το μόνο που απομένει πλέον είναι να δούμε αν θα στραφούν στο σχήμα και το μέγεθος του φέρινγκ για να επιτευχθεί το ίδιο αεροδυναμικό αποτέλεσμα, αλλά αυτό θα το συζητήσουμε λίγο παρακάτω…

Είναι όμως το παραπάνω σκηνικό μια πρωτοφανής ρυθμιστική ενέργεια στους κανονισμούς της DORNA? Ή μήπως όχι? Μελετώντας την κίνηση αυτή, που στην ουσία ακτινογραφεί το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ducati στον τομέα αυτό, εύκολα ανασύρονται μνήμες από το -πρόσφατο κιόλας- παρελθόν, καθιστώντας μας επί της ουσίας, στο ίδιο έργο θεατές.

Να θυμηθούμε όμως ποια είναι τα γεγονότα αυτά:

Κοιτάζοντας πίσω στο 2007 λοιπόν… Οι νέοι τότε κανονισμοί, τους οποίους επέβαλαν η Honda με την σύμφωνη γνώμη και ανοχή της Yamaha, αφορούσαν την μείωση του κυβισμού στην κατηγορία, χωρίς όμως αυτό να σταματήσει τους μηχανικούς από του Ducati Corse να διαπρέψουν!

Αναλυτικότερα, οι δηλώσεις των τότε πρωταγωνιστών του εργοστασίου του Borgo Panigale, είναι ενδεικτικές:

Filippo Preziosi (Ο τότε Τεχνικός Διευθυντής του Ducati Corse): «Σήμερα, ο νέος κινητήρας των 800 κ.εκ. πήγε από το δυναμόμετρο στην πίστα και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με το ντεμπούτο αυτού του συνόλου! Ξεκινήσαμε εκτελώντας έναν έλεγχο σε όλα τα εξαρτήματα της νέας αυτής μοτοσυκλέτας και για τις επόμενες δύο ημέρες, αν δεν αντιμετωπίσουμε κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα, θα προχωρήσουμε στη δεύτερη φάση, αυτή του set up. Σήμερα η μέρα είναι σίγουρα πολύ σημαντική, αλλά είναι μόνο η αρχή μιας μακράς πορείας που γνωρίζουμε ότι βρίσκεται μπροστά μας. Ένα ιδιαίτερο ευχαριστώ αξίζει σε όλα τα παιδιά του Ducati Corse, που εργάστηκαν σκληρά τους τελευταίους μήνες για να τα καταφέρει η μοτοσυκλέτα, με την οποία θα αγωνιστούμε στο πρωτάθλημα της επόμενης χρονιάς και έχουμε στην πίστα σήμερα, καθώς και και σε όλους τους προμηθευτές μας αλλά και τους χορηγούς, και πάνω απ ‘όλα την Shell Advance, η οποία με την τεχνολογία, την εμπειρία και τη διαθεσιμότητά της έχει συμβάλλει αποφασιστικά στο έργο μας».

Guareschi & Preziosi…

Vittoriano Guareschi (Επίσημος αναβάτης/δοκιμαστής Ducati Corse): «Οφείλω να ομολογήσω ότι οι πρώτοι γύροι με την GP7 ήταν πραγματικά συναρπαστικοί. Έχω συνηθίσει να δοκιμάζω νέες λύσεις στις μοτοσυκλέτες μας, αλλά αυτή ήταν τελείως διαφορετική από τις προηγούμενες: είναι μία εντελώς νέα μοτοσυκλέτα και έτσι είναι ακόμα πιο συναρπαστικό από ό,τι συνήθως. Σήμερα κάναμε ένα ακόμα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός στο έργο μας στα MotoGP: είναι λες και η οικογένειά μας έχει γεννήσει ένα δεύτερο «μωρό» και τα πρώτα σχόλια που έχει κάνει, δεν είναι καθόλου άσχημα!!!»

Ducati Desmosedici GP7

Και κάπως έτσι , η GP7 μάγεψε στην κυριολεξία και με την τέλεια διαχείριση του DESMO έπιασε στον ύπνο και τους 2 μεγάλους της Ανατολής, κερδίζοντας ένα φοβερό πρωτάθλημα!

GP7. Μια σπουδαία πρωταθλήτρια!

Όταν αργότερα ο Preziosi έφερε το πρωτοποριακό Frameless σύστημα στα MotoGP , για ακόμα μία φορά οι δύο μεγάλοι Ιάπωνες συνασπίστηκαν εκ νέου. Βλέποντας και πάλι το πλεονέκτημα των Ιταλών και θέλοντας να τους σταματήσουν, μιας και το μη-πλαίσο ήταν ελαφρύτερο κατά 6 κιλά περίπου από τα πλαίσια δύο δοκών, ανεβάζουν το ελάχιστο βάρος της κατηγορίας!

Frameless Ducati Desmosedici!

Πιο συγκεκριμένα,  η Ducati έκανε το ντεμπούτο της carbon-frameless μοτοσυκλέτας GP το 2009, με απώτερο στόχο την εγκατάλειψη της κλασσικής έννοιας του πλαισίου ως το στοιχείο που συνδέει όλα τα άλλα μέρη και την επιβολή ενός σχεδίου στο οποίο ο κινητήρας είναι το κεντρικό δομικό στοιχείο. Η αλήθεια είναι ότι η Ducati είχε φτάσει τον σχεδιασμό του trellis στα όρια της ακαμψίας. Το πλαίσιο της GP8 -η τελευταία GP με χωροδικτύωμα- ήταν τόσο πυκνό με σωλήνες και συγκολλήσεις, που δεν είχε σχεδόν καθόλου κενά, και παρόλα αυτά η αγωνιστική ομάδα εξακολουθούσε να αποζητά επιπλέον στρεπτική ακαμψία. Η στροφή σε ένα κουτί από carbon στη θέση του trellis λύνει το πρόβλημα κατευθείαν.

Ένα κουτί από carbon στη θέση του trellis…

Αυτή η αλλαγή φιλοσοφίας οδήγησε την εταιρεία να ανακαλύψει μια σειρά από οφέλη και πλέον βλέπει τις αλλαγές αυτές στα Superbikes να πιάνουν τόπο! Βελτιωμένη ακαμψία, μικρότερο βάρος, καλύτερη ψύξη και περιορισμένες διαστάσεις που επιτρέπει στην μοτοσυκλέτα να είναι σημαντικά πιο συμπαγής, είναι μερικά από τα βασικά πλεονεκτήματα.

Έτσι λοιπόν και τα κέρδη για την ομάδα του GP ήταν τεράστια! Χωρίς την χρήση ακριβών υλικών και μετάλλων, η απώλεια βάρους σε αυτά τα μεγέθη αποτελούσε ένα σοβαρό πλεονέκτημα. Συγκριτικά, το όφελος των 5-6 kg από το πλαίσιο αποτελούν ένα τεράστιο ποσό, με τον Peter Williams να τονίζει ότι ο σχεδιασμός αυτός επιτρέπει μια πολύ πιο συμπαγή μοτοσυκλέτα, με μεγάλη ακαμψία. Και κάπου εδώ έρχονται οι νέοι κανονισμοί και ανεβάζουν το ελάχιστο βάρος της κατηγορίας, γεγονός που αναγκάζει τους ανθρώπους της Ducati Corse να καταλήξουν στη λύση του περιμετρικού πλαισίου, με σχεδόν μηδενική εμπειρία, αλλά και πάλι ο δαιμόνιος Gigi Dall’ Ignia μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, με φοβερή δουλειά και υπομονή, εξελίσσει ένα πλαίσιο που διεκδικεί νίκες και βάθρα!

Φτάνουμε λοιπόν στο σήμερα. Με τις ρυθμιστικές αλλαγές των winglets να ψαλιδίζουν το πλεονέκτημα της ομάδας και τις όποιες σκέψεις των απανταχού Ducatisti και DesmoRiders για την νέα χρονιά που ξεκινά. Ποια θα είναι όμως η απάντηση της Ducati Corse στις νέες αυτές προκλήσεις? Θα καταφέρουν οι μηχανικοί του Borgo Panigale να απαντήσουν στις προκλήσεις της Dorna με την νέα αεροδυναμική σχεδίαση  και να επαναφέρουν τον Jorge Lorenzo και τον Andrea Dovizioso στις επιτυχίες?

Η νέα GP17 του Jorge Lorenzo

Μετά από τις δοκιμές στο Phillip Island, οι δηλώσεις του Jorge Lorenzo περί αεροδυναμικής και winglets ακούστηκαν περίεργες και αινιγματικές. Κι αυτό γιατί στην Bologna ετοιμάζουν ένα χτύπημα έκπληξη για την νέα χρονιά. Ο Jorge Lorenzo φέτος δεν θα έχει τα διάσημα φτερά, που έχουν πλέον απαγορευτεί, αλλά μια πολύ καλή αεροδυναμική ενίσχυση. Ο Ισπανός αλλά και ο Desmo-Dovi έτρεξαν στην Αυστραλία με τα συμβατικά fairings… Και όχι αυτά της τελικής αναμέτρησης. Κι αυτό γιατί η Ducati εργάζεται στην αεροδυναμική. Και αυτό είναι εμφανές, πέρα ​​από τη εκκωφαντική σιωπή των άμεσα εμπλεκόμενων…

Η δοκιμή που θα έδινε τις απαραίτητες απαντήσεις αναβλήθηκε μέχρι τα επόμενα tests στο Κατάρ, στις 10-12 Μαρτίου, μόλις δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, έτσι ο κύριος Gigi Dall’Igna ευελπιστεί ότι δεν πρόκειται να αποκαλυφθεί κανένα από τα κομμάτια της στρατηγικής του πριν τον αγώνα, και να διασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος για καμία απολύτως αντιγραφή.

Το γεγονός ότι κανένα από τα νέα στοιχεία της αεροδυναμικής δεν έχει εφαρμοστεί στα δοκιμαστικά οφείλεται πιθανότατα σε μεγάλο βαθμό στο ότι τα συστήματα προσομοίωσης και οι δοκιμές στην αεροδυναμική σήραγγα έχουν ήδη δώσει ενθαρρυντικά αποτελέσματα! Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ducati έχει επενδύσει μεγάλα κεφάλαια στη μελέτη της αεροδυναμικής από την έναρξη του τμήματος των MotoGP το 2003, αναθέτοντας την διεύθυνση του στον Βρετανό πρώην μηχανικό της Formula 1, Alan Jenkins και δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Ducati ήταν πάντα γρήγορη και σταθερή στις ευθείες αλλά και το ότι ήταν η πρώτη, πριν από ένα χρόνο, που εφάρμοσε τα winglets στην Desmosedici GP16.

Εν αναμονή λοιπόν των νέων δοκιμών, με μεγάλο ενδιαφέρον για τις επόμενες κινήσεις στρατηγικής του Ιταλικού Εργοστασίου.

Σπυρόπουλος Δημήτρης.



Frankie1099

29/12/1997 - : Σχεδον 20 χρόνια τωρα μοτοσυκλετιστής. Σχεδον 20 χρόνια ονειρευομαι στους 2 τροχους... και δεσμοδρομικά! Διαχειριστής και ιδρυτικό μέλος των DesmoRiders, σε όλη μου την ζωή ζώ δίπλα σε ιταλικές δημιουργίες. Είτε στους 2 της Μπολώνια, είτε στους 4 τροχους του Μιλάνου (εδω και 3 -πλεον- γενιές...). Καλούς Δρομους σε όλους! Επικοινωνείστε μαζί μου στο Frankie1099@outlook.com.


© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved