Elan + Spider = Experimental Project #5

1980.

Η ALFA Romeo βρίσκεται για τρίτη και καθοριστική φορά σε οικονομικό αδιέξοδο. Το φιάσκο του πειράματος AlfaSud, το δαπανηρό, μεγαλεπήβολο και χρονοβόρο κόστος εξέλιξης της πλατφόρμας 116 (Alfetta, Nuova Giulietta), η φυγή του Ing. Busso το 1977, και η αποτυχημένη πορεία στη Formula 1 από το 1978 και ένθεν, έφεραν την εταιρεία σε τέλμα. Τα νέα μοντέλα που είχαν παρουσιαστεί και αναβαθμιστεί μέσα στη δεκαετία του ’70 είχαν σχετικά καλές πωλήσεις εντός Ευρώπης, αλλά η μεγάλη αγορά της Αμερικής είχε ήδη αρχίσει να στρέφεται προς τον Γερμανικό και Ιαπωνικό ανταγωνισμό. Το γεγονός ότι τα μόνα εισαγόμενα μοντέλα ήταν οι Alfetta/GTV και η Spider, συνέβαλλε στις ισχνές πωλήσεις. Η Spider, παρόλα αυτά, έφερνε αξιόλογα νούμερα πωλήσεων, αν και αισθητικά ήταν ένα πετσοκομμένο σχέδιο 10 ετών, και μηχανολογικά 14.

 

3η εκδοχή, 1983-89

3η εκδοχή, 1983-89

 

Το κόστος εξέλιξης μιας καινούριας Spider βασισμένης στην GTV ήταν απαγορευτικό και δύσκολο, μιας και το coupe δεν ήταν εξαρχής σχεδιασμένο με την πρόβλεψη μετατροπής του σε cabrio. Η λύση ήταν να δοθεί παράταση ζωής στην ήδη ξεπερασμένη S2 με έναν ακόμη επανασχεδιασμό, για να φρεσκάρει την εμφάνιση και να την φέρει τεχνικά στα δεδομένα της νέας δεκαετίας, πάντα με γνώμονα της απαιτήσεις της αγοράς των ΗΠΑ. Η επιτυχημένη πορεία της S3 βασίστηκε κατά πολύ στο γεγονός ότι από το 1980 δεν είχε ουσιαστικό ανταγωνισμό. Τα MGB και 124 Spider αποσύρθηκαν από την αγορά εκείνη τη χρονιά, η Triumph είχε το TR7 το οποίο ξέφευγε πολύ από το αρχέτυπο του μικρού roadster, και ο Ευρωπαϊκός ανταγωνισμός, όπως και οι προτιμήσεις του κοινού είχαν στραφεί προς τη νέα κατηγορία των hot hatch που δημιουργήθηκε με την έλευση του Mk.I Golf GTi το 1976.

 

Σας θυμίζει κάτι;

Σας θυμίζει κάτι..;

 

Στην άλλη πλευρά της υφηλίου, η Mazda, κάτω από την καθοδήγηση του Βρετανού δημοσιογράφου του Motor Trend, Bob Hall, ο οποίος είχε προβλέψει το θάνατο των μικρών και προσιτών Βρετανικών roadster από το 1976, ξεκίνησε το σχεδιασμό ενός αυτοκινήτου που θα αναβίωνε το είδος. Οι μελέτες ξεκίνησαν το 1981, και ενώ προτάθηκαν λύσεις για προσθιοκίνητη ή κεντρομήχανη διάταξη, εντέλει επικράτησε η κλασική εκδοχή της τοποθέτησης του κινητήρα εμπρός στο διαμήκη άξονα, με την κίνηση πίσω, πλησιάζοντας ακόμη περισσότερο τα δεδομένα του ’60. Το styling κινήθηκε στα πρότυπα της πρώτης Lotus Elan του 1962, του κύριου αντίπαλου της Duetto Spider στις αρχές της καριέρας της, με έμφαση στο μικρό βάρος και τη διασκεδαστική οδήγηση. Κάποιες λεπτομέρειες του σχεδιασμού, όπως τα χερούλια στις πόρτες, το οδηγοκεντρικό εσωτερικό, ο μηχανισμός αναδίπλωσης της οροφής, τα τριγωνικά παράθυρα στις πόρτες και το κάλυμμα των εκκεντροφόρων, εμπνεύστηκαν από την Spider.

 

Βρετανικό μετά-ρετρό styling, Ιαπωνική αξιοπιστία, Ιταλική οδική συμπεριφορά.

Βρετανικό μετά-ρετρό styling, Ιαπωνική αξιοπιστία, Ιταλική οδηγική συμπεριφορά.

 

Σ’ αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί πως η εποχή ήταν ιδανική για την Ιαπωνική Βιομηχανία στο σύνολό της. Η κυριαρχία της απέναντι στον Ευρωπαϊκό και Αμερικάνικο ανταγωνισμό επεκτεινόταν σε όλες τις μορφές, όπως στη ρομποτική, ναυπηγική, ηλεκτρονική και μηχανολογική τεχνολογία, εξισώνοντας την επιγραφή “Made in Japan” με την τεχνική αρτιότητα και αξιοπιστία, εικόνα που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

 

Σαφής ομοιότητα του σχεδιασμού του καλύμματος με αυτό της Nord.

Σαφής ομοιότητα του σχεδιασμού του καλύμματος με αυτό της Nord.

 

Για του λόγου το αληθές...

Για του λόγου το αληθές…

 

Η τεράστια εμπορική επιτυχία του Mx-5, που ονομάστηκε έτσι από τον κωδικό του προγράμματος (Mazda Experimental Project #5), ανάστησε την κατηγορία των μικρών και προσιτών Roadster, και πολλοί άλλοι κατασκευαστές ακολούθησαν το ρεύμα. Η Spider παραήταν γερασμένη αισθητικά και ξεπερασμένη τεχνολογικά για να ακολουθήσει, ενώ ο τέταρτος επανασχεδιασμός ήταν απλά μια ένεση ζωής μερικών ετών μέχρι να παρουσιαστεί ο αντικαταστάτης, βασισμένος πλέον σε προσθιοκίνητη πλατφόρμα της FIAT. Τα δεδομένα για την ALFA είχαν πλέον αλλάξει, και δεν σκόπευε να αντιμετωπίσει τους Ιάπωνες στο παιχνίδι που η ίδια κυριαρχούσε για σχεδόν 2 δεκαετίες.

 

Μικρή λεπτομέρεια: τα πίσω φωτιστικά σώματα εκτίθενται στο Μουσείο Εφαρμοσμένης Τέχνης της Ν. Υόρκης

Μικρή λεπτομέρεια: τα πίσω φωτιστικά σώματα εκτίθενται στο Μουσείο Εφαρμοσμένης Τέχνης της Ν. Υόρκης.

 

Η Mazda εκμεταλλεύτηκε το κενό της αγοράς, και με την προσοχή στη λεπτομέρεια και το σχεδιασμό, παρουσίασε μια σύγχρονη εκδοχή της Elan, ίσως αυτό που θα έπρεπε να είναι η επόμενη γενιά της Spider. Πολλοί λένε ότι η 115 Spider θα έπρεπε να έχει τελειώσει στην Coda Tronca, και εν μέρει συμφωνώ, εφόσον είχε την οικονομική δυνατότητα να παρουσιάσει έναν άξιο και σύγχρονο αντικαταστάτη (με τα δεδομένα της εποχής). Από την άλλη πλευρά, εάν σταματούσε η παραγωγή το 1983, ίσως το Mx-5 να μην υπήρχε ποτέ, νοουμένου ότι θα είχε εξαφανιστεί και ο τελευταίος εκπρόσωπος του είδους.

 

Βρετανικό στύλ και μόλις 700 κιλά.

Βρετανικό στυλ και μόλις 700 κιλά.

Εν κατακλείδι, η Mazda οικειοποιήθηκε (και δικαίως) τον όρο «διασκεδαστικό οδηγοκεντρικό roadster», συνέχισε την παραγωγή παρουσιάζοντας βελτιωμένες εκδόσεις, πιστή στην ίδια αρχική ιδέα του Jinba ittai, και μόλις τώρα η Ιταλική βιομηχανία αντέδρασε ενεργά, με την παρουσίαση του νέου 124 Spider, το οποίο φυσικά βασίζεται στο τελευταίο Miata

Η κλασική πλέον Spider συνεχίζει να υπάρχει, και οι πρώτες εκδόσεις πλέον απαιτούν μεγάλο ποσό απόκτησης. Θεωρείται ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα cabrio και ένα άριστο κλασικό για συχνή χρήση. Αρκεί να έχεις πάντα μαζί σου ένα 10/13 γερμανικό.

Οι τέσσερις σειρές της κλασικής 105/115. 27 χρόνια παραγωγής,

Οι τέσσερις σειρές της κλασικής 105/115. 27 χρόνια παραγωγής,

Βασίλης Καρίκας

 



Βασίλης Καρίκας

Με το Ιταλικό σαράκι να τρώει από την παιδική ηλικία, ήταν σχεδόν αναπόφευκτο να ασχοληθώ επαγγελματικά ή μή με αυτοκίνητα της γείτονος. Μηχανολογία, Γραφιστική, και πολύ Internet σφυριλάτησε και επιβεβαίωσε την αγάπη μου για την Ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία, πάντα όμως αναγνωρίζοντας τα θετικά αλλά και τις ελλείψεις. Εξ'άλλου, una faccia, una razza...


© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved