Στις 11 Ιουλίου η Fiat γιορτάζει τα γενέθλιά της. Τα Fiat 124.
Ήταν στις 11 Ιουλίου του 1899 όταν μια ομάδα επιχειρηματιών από το Τορίνο ενώνουν τις δυνάμεις τους για να πραγματοποιήσουν ένα κοινό τους όνειρο: ένα ιταλικό εργοστάσιο αυτοκινήτων , una Fabbrica Italiana Automobili , που θα μπορούσε να προσφέρει «δημοκρατική κινητικότητα».
Την ίδια χρονιά, η παραγωγή ξεκίνησε επίσημα με την κυκλοφορία του πρώτου αυτοκινήτου μάρκας Fiat, του Fiat 3½ HP.
Για να τιμήσουμε την επέτειο θυμόμαστε το αγαπημένο …124. Στις εκδόσεις που ξεχωρίζουμε και φιγουράρουν στα ραφάκια με τις μινιατούρες.
124 Sport
Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1967, το 124 coupe ήταν ένα σχέδιο τριών τετραγωνισμένων όγκων από τον προερχόμενο από την Carrozzerria Ghia, επικεφαλής του Fiat Centro Stile, Felice Mario Boano. ” Έντυσε” ένα σασί που έκανε το ντεμπούτο του στο sedan 124 του προηγούμενου έτους και αρχικά κινούνταν από τον 4κύλινδρο των 1.438 κ.εκ σχεδιασμένο από τον Aurelio Lampredi. Τα πρώτα 124 χρησιμοποιούσαν ένα τετρατάχυτο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων για την κίνηση των πίσω τροχών. Μια επιλογή πέντε ταχυτήτων έγινε διαθέσιμη από τα μέσα του 1967 πριν γίνει σταδιακά στάνταρ μέχρι το 1969.
Αξιοσημείωτη, για την εποχή, η επιλογή 4 δισκόφρενων.
Η 1η σειρά coupe θεωρείται το στιλιστικά καθαρότερο από τα 124s, με τους όρθιους μονούς προβολείς, την απλή μάσκα και τα πίσω φώτα που μοιράζονται με την… Lamborghini Espada και το Iso Rivolta.
Η 2η σειρά που παρουσιάστηκε το 1970, απέκτησε μια επιλογή διπλών καρμπυρατέρ και 1.608 κ.εκ. Η μάσκα φιλοξένησε τους διπλούς προβολείς, εξομαλύνοντας την …υψομετρική διαφορά με τα υπερυψωμένα μπροστινά φτερά του αρχικού, ενώ άλλαξαν και τα πίσω φώτα. Ωστόσο, εξακολουθούσαν να διατηρούν μια σύνδεση με το εξωτικά αυτοκίνητα της εποχής αφού τα χρησιμοποιούσε και η Lamborghini Jarama.
Τέλος, το 124 coupe στην 3η σειρά, το 1973, σχεδιασμένο από τον Gian Paolo Boano [ναι! τον υιό] ίσως λίγο παραπάνω φλύαρο [κρίνοντας εκ των υστέρων] μπροστινό μέρος και πολύ τετράγωνο πίσω μέρος με κάθετα φωτιστικά αφαιρώντας κάτι από την κομψή γραμμή της δεκαετίας του ’60 . Ο 1.608 με τους 2 εκκεντροφόρους απέκτησε έκδοση 1.592 κ.εκ ώστε να βρεθεί σε ευνοϊκότερη φορολογικά κατηγορία κυβισμού . Ακολούθησε και η έκδοση των 1.756κ.εκ που υπόσχονταν τελική ταχύτητα 185 χαω και παρήχθη μέχρι το 1975.
Fiat 124 Spider
H πιο theitalianjob έκδοση της σειράς 124 χωρίς να ενσωματώνει εξωτικά υλικά ή προχωρημένες τεχνολογίες, χωρίς να κουβαλά καν ένα όνομα με αναγνωρισμένο πρεστίζ ΑΛΛΑ βασισμένη στις σχεδιαστικές γραμμές του pininfarina και προφέροντας ανόθευτη σπορτίφ αίσθηση και επικοινωνία με τον καθαρό αέρα, εισέβαλε και στην Αγορά των ΗΠΑ και κατάφερε να πουλήσει 120.000 αντίτυπα σε διάρκεια 18 ετών.
Για λόγους ταξινόμησης, οι περισσότεροι θιασώτες της Fiat στην αντίπερα όχθη έχουν χωρίσει το 124 Spider σε τέσσερις ξεχωριστές ομάδες:
Η 124AS ξεκίνησε το 1966 και τελείωσε το 1969 και διέθετε έναν τετρακύλινδρο 1.438 κ.εκ.
Tα Spider “AS” είναι πολύ σπάνια και διαθέτουν μοναδικό εξοπλισμό που δεν βρίσκεται συνήθως στα Spider που πωλούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες κάτι που πλέον καθιστά την αποκατάσταση ενός AS πολύ πιο δύσκολη. Πιο συγκεκριμένα, διαθέτει μικρότερα πίσω φωτιστικά, και τα χειριστήρια του καλοριφέρ τοποθετήθηκαν στο ταμπλό και χρησιμοποίησαν οριζόντια χειριστήρια. Όταν το αυτοκίνητο έφτασε στις ακτές των ΗΠΑ το 1968, τα χειριστήρια του καλοριφέρ μεταφέρθηκαν στην κονσόλα, όπου θα έμεναν για όλη τη ζωή του αυτοκινήτου..
Τα BS Spiders – που πωλήθηκαν μεταξύ 1970 και 1973 – εξακολουθούσαν να χρησιμοποιούν τον κινητήρα των 1.438 κ.εκ., αλλά η εμφάνιση αναθεωρήθηκε για να συμπεριλάβει σχεδιαστικά στοιχεία των μεταγενέστερων αυτοκινήτων των 1.608 κ.εκ., όπως τα πίσω φώτα, τα μαύρα πλαίσια και το πλέγμα στη μάσκα. Αναζητήστε διαιρούμενα φωτιστικά στα πλαϊνα φώτα θέσεως-φλας για να προσδιορίσετε τα μοντέλα του 1970. Όλα τα επόμενα είχαν μονοκόμματο φανάρι. Τα BS Spiders απέκτησαν ένα δεύτερο καρμπυρατέρ για το 1970. Κινητήρες 1.608cc άρχισαν να μπαίνουν στην παραγωγή το 1971. Αυτοί οι κινητήρες ήταν της ίδιας οικογένειας με τον κινητήρα των 1.438cc που χρησιμοποιήθηκε και στα 124. Ως επί το πλείστον, οι εξωτερικές αλλαγές περιορίστηκαν σε ένα σήμα “1600” στο πίσω μέρος. Το 1973, το τελευταίο από τα αυτοκίνητα της B Series πήρε έναν ακόμη κινητήρα, από μια εντελώς νέα οικογένεια. Ο κινητήρας των 1.538 κ.εκ. προήλθε από το σεντάν 132, το οποίο δεν πωλήθηκε ποτέ στις ΗΠΑ.
Abarth 124 Rally
Μέχρι το 1972 η Fiat υποστήριζε χαλαρά και δίχως επιτυχίες την συμμετοχή του 124 Sport Spider στα ράλλυ . Στο Σαλόνι της Γενεύης της χρονιάς εκείνης ο Pininfarina έδειξε το 124 Rallye, που πολλοί το θεώρησαν σχεδιαστική άσκηση, με τα μαύρα καπω από fiberglass, το hardtop και τις σπορτ λεπτομέρειες.
Η απόκτηση της Abarth, όμως έδωσε ζωή στο μοντέλο το οποίο απέφερε στην Fiat 3 δεύτερες θέσεις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών. Γύρω στα 1.000 κομμάτια Abarth 124 Rallye κατασκευάστηκαν.
Από το 1974 έως το 1978, η Fiat παρήγαγε το 124 CS1 με το αριθμητικά αισιόδοξο “1800” [σε αντιπαραβολή με τις Alfa 1750] . Για να εναρμονιστούν με τους αυστηρότερους κανονισμούς ελέγχου καυσαερίων, οι τετρακύλινδροι των 1.756 κ.εκ. είχαν μια αντλία αέρα που έπαιρνε κίνηση από τον εκκεντροφόρο εξαγωγής. Τα CS1 του 1974 είναι και το τέλος αυτού που οι οπαδοί των 124 περιγράφουν ως ” small bumper cars” . Οι περισσότερες εκδόσεις του αυτοκινήτου στις ΗΠΑ είχαν έναν αρμονικά σχεδιασμένο λεπτό προφυλακτήρα από χρώμιο και καουτσούκ. Τα αυτοκίνητα που προορίζονταν τόσο για την Καλιφόρνια όσο και για το Μέριλαντ είχαν πολύ μεγαλύτερα μπλοκ από καουτσούκ όπως και πολλά άλλα αυτοκίνητα στην Αγορά των ΗΠΑ εκείνων των χρόνων.
Τα CS1 του 1975 είναι άμεσα αναγνωρίσιμα από τους πολύ μεγαλύτερους – και πολύ άσχημους – προφυλακτήρες “διπλού σωλήνα” που σχεδιάστηκαν για να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς προφυλακτήρων 5 μαω. Τα φώτα της πινακίδας κυκλοφορίας σε αυτά τα αυτοκίνητα μετακινήθηκαν στο πίσω πάνελ του αμαξώματος [από τον πίσω προφυλακτήρα] και το έμβλημα της μάσκας μετακινήθηκε στο καπό. Όπως και άλλες χρονιές, όταν επίκειται μια σημαντική αλλαγή, μερικά Spider του 1978 ήταν εξοπλισμένα με εξαρτήματα που προορίζονταν για το μεταγενέστερο CS2 Spider που ξεκίνησε το 1979. [tij tip: κλασσική συνταγή του Luigi!] .
Μην εκπλαγείτε αν βρείτε ένα 1978 124 Spider με λαβές θυρών του 1979 ή ακόμα και το διαφορετικό πίσω διαφορικό.
Αυτά που συνήθως οι fiatisti αναφέρουν ως μοντέλα “1978.5”. Όποιο εξάρτημα από CS1 υπέστη ζημιά κάποια στιγμή και έπρεπε να αντικατασταθεί, μπορεί να έχει αντικατασταθεί με ανταλλακτικό από μεταγενέστερη έκδοση , επειδή αυτό ήταν το μόνο που ήταν διαθέσιμο από το εργοστάσιο.
Η ονομασία “124” εγκαταλείφθηκε υπέρ του ονόματος “Spider 2000” το 1979. Η μεγαλύτερη αλλαγή ήταν ο κινητήρας των 1.995cc από τον οποίο πήρε το όνομά του το αυτοκίνητο, αλλά μυριάδες άλλες αλλαγές έλαβαν χώρα. Εξωτερικά, το καπό διαθέτει μεγαλύτερα εξογκώματα πάνω από τον διαμήκη κινητήρα με τους διπλούς εκκεντροφόρους, νέα πίσω φώτα και χειρολαβές στις πόρτες, ενώ στο εσωτερικό, νέα υλικά ταπετσαρίας ήταν διαθέσιμα για τα καθίσματα . Οι ζάντες αλουμινίου, οι οποίες δεν αποτελούσαν επιλογή από το 1974, έγιναν και πάλι προαιρετικές. Το φίλτρο αιθαλομίχλης τελικά εξαφανίστηκε υπέρ ενός καταλυτικού μετατροπέα. Το 1980, τα Spider εφοδιάστηκαν με ψεκασμό καυσίμου L-Jetronic της Bosch, ο οποίος ήταν μια τεράστια βελτίωση από τον σχεδιασμό του καρμπυρατέρ και της πολλαπλής εισαγωγής του πρώιμου CS2.
Το 1982, ο Pininfarina ανέλαβε από εκεί που σταμάτησε η Fiat, προωθώντας ένα Spider Azzura με το δικό του όνομα τιμώντας δια της αναφοράς την Ιταλική ομώνυμη yacht racing team που υπό τον skipper Cino Ricci κέρδισε το Louis Vuitton Cup.
Στο Motor Show του Τορίνο τον Απρίλιο του 1982, ο Pininfarina προσέθεσε και την Spidereuropa Volumex στην σειρά με τον γνωστό τότε turbocharger της Abarth που βοηθούσε να ανέβει η απόδοση στο ζενίθ της των 136 ίππων και η τελική να βάλει το 2 ως πρώτο ψηφίο. Οι πωλήσεις στις ΗΠΑ συνεχίστηκαν με το μοντέλο του 1985.5 ήταν η τελευταία αναλαμπή για το 124 Spider με την προσθήκη μεγαλύτερων μπροστινών φρένων και συστήματος διεύθυνσης με κρεμαγιέρα.
Ο Pininfarina διέκοψε την παραγωγή του Spider στα τέλη του 1985 για να αναδιοργανώσει το εργοστάσιο του για να παράγει την … νέα Cadillac Allante.
το 124 σήμερα
Η σύγχρονη αναπαραγωγή του 124, αν και βασισμένη στην – εγνωσμένης ποιότητας – πλατφόρμα των Mazda MX-5, κατάφερε με “μετρημένες ” σχεδιαστικές διαφοροποιήσεις να ξυπνήσει το #passione των ιταλόφιλων για ένα σύγχρονο roadster, ένα Spider των ’00s.
Ένα αυτοκίνητο “τόσο – όσο” παλιομοδίτικο και όσο πιστό πρέπει σε αυτό που πρεσβεύει.
Όποιος προλαβαίνει το αναζητά και το παρκάρει στο γκαράζ του για … εκείνες τις ημέρες.
Mε το θέμα της κεντρικής φωτογραφίας που επιλέξαμε υπάρχει και σχετικό βίντεο
με στοιχεία από το Hemmings και το Fiat history.
'Fiat 124 : Γενέθλια & ένα ιστορικό μοντέλο' has no comments
Be the first to comment this post!