Βρισκόμαστε μόλις στο 4ο GP της σεζόν και η εικόνα για την έκβαση του Πρωταθλήματος έχει, κατά ένα τεράστιο ποσοστό, ήδη δημιουργηθεί.
Μετά από 4 αγώνες είναι εμφανές πλέον σε όλους, σχετικούς και άσχετους, πως η Mercedes έχει αδιαμφισβήτητα το πάνω χέρι και η Ferrari, παρ’ότι υποτίθεται πως κατέχει το ταχύτερο μονοθέσιο, είναι ήδη με την πλάτη στο τοίχο και αναγκάζεται να κάνει μια τιτάνια αντεπίθεση για να έχει την ελπίδα ότι θα καταφέρει κάτι καλύτερο από το να κυνηγά απλώς τα ασημένια βέλη.
Στο GP του Azerbaijan υποτίθεται πως η Scuderia Ferrari πως θα έκανε την εμφάνιση που θα δικαίωνε τις προσδοκίες των tifosi και θα ανταποκρινόταν στην θεωρητική τεχνική της υπεροχή. Στα ελεύθερα δοκιμαστικά φάνηκε πως όντως τα κόκκινα μονοθέσια θα πετούσαν προς το 1-2, η τουλάχιστον τη νίκη, αλλά το λάθος του Leclerc στο Q2, και η ατυχία της τεράστιας καθυστέρησης των διοργανωτών στο να επαναφέρουν τη πίστα, μετά τις εξόδους Kubica και Leclerc, περιόρισαν τη Scuderia σε ρόλο παρατηρητή ενός ακόμα περιπάτου του dynamic duo της Mercedes.
Η εικόνα των δοκιμαστικών, με την Mercedes που κλείδωσε την πρώτη σειρά εκκίνησης, επαναλήφθηκε και στον αγώνα. H Ferrari είχε τον Vettel να προσπαθεί να είναι κοντά στις Mercedes, κάτι που δεν κατάφερε να κάνει μιας και η SF90 δεν δούλεψε σωστά με τα μαλακά ελαστικά και στο πρώτο κομμάτι του αγώνα έμεινε αρκετά πίσω, και τον Leclerc που έπρεπε να οδηγήσει με ρυθμό full επίθεσης με τη μεσαία γόμα και να έχει δύσκολη αποστολή: να πιέσει όσο μπορεί αλλά να φροντίσει να αντέξουν τα ελαστικά του μέχρι την, τόσο συνηθισμένη τις άλλες χρονιές, είσοδο του Safety car, που θα του επέτρεπε να λιμάρει τη διαφορά από τους πρωτοπόρους. Ένα safety car που τελικά ποτέ δεν ήρθε.
Με αυτά και με αυτά, και μετά τις στάσεις στα Pits, η κατάταξη επανήλθε εκεί όπου ήταν στην εκκίνηση με τις Mercedes να κατακτούν άλλο ένα απόλυτο, τον Vettel να περιορίζεται στην τρίτη θέση και τον Leclerc να τερματίζει πίσω από τον Verstappen στη 5η θέση και να παίρνει σπίτι του τον έξτρα βαθμό του ταχύτερου γύρου του αγώνα, με απόλυτο ρεκόρ που αποδεικνύει ότι η ταχύτητα υπάρχει και απλώς πρέπει να την εκμεταλλευτούν καλύτερα, αλλά και τον τιμητικό τίτλο του Driver of the day.
H Mercedes ξεκίνησε τη σεζόν με τρόπο που ούτε καν τον ονειρευόταν και κατάφερε να σπάσει το ρεκόρ ακόμα και εκείνης της διαστημικής Williams-Renault με τέσσερα συνεχόμενα απόλυτα 1-2. Η αλήθεια βέβαια, όπως πάντα, βρίσκεται πέραν των εντυπώσεων και των αριθμών, και η υπεροχή των Γερμανών ούτε καν πλησιάζει εκείνη της τότε κραταιάς ομάδας του Sir Frank Williams και του Patrick Head που ήταν τόσο ανεπτυγμένη τεχνολογικά ώστε να αναγκάσει την FIA να αλλάξει τους κανονισμούς. Αυτό που χαρακτηρίζει την Mercedes είναι η αρτιότητα της στην εκμετάλλευση των ευκαιριών και η δυνατότητα να είναι πάντα ‘εκεί’ ώστε να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τα στραβοπατήματα των αντιπάλων της, στραβοπατήματα που η Ferrari κάνει υπερβολικά συχνά.
Η Scuderia Ferrari βρίσκεται από την άλλη σε ένα σπιράλ κακοτυχίας και αστοχίας, θεωρητικά δεν έχει κάνει κάποιο χοντρό λάθος και οι τακτικές που ακολουθεί δικαιολογούνται πλήρως με βάση την τρέχουσα απόδοση ελαστικών και οδηγών την εκάστοτε στιγμή, αλλά δεν τους κάθεται τίποτα, ποτέ. Λάθος φτερά, προβλήματα αξιοπιστίας, πισωγύρισμα με ECU, ανεπιτυχή δοκιμαστικά, αλλοπρόσαλλα παράθυρα λειτουργίας ελαστικών δεν επέτρεψαν τη σωστή διαχείριση αυτοκινήτου και οδηγών με αποτέλεσμα να βρίσκεται η ομάδα σε ένα σημείο που απέχει πολύ από την εν δυνάμει απόδοση της.
Η Ferrari έχει ανάγκη να ξαναμάθει να κερδίζει, και είναι προφανές πως το πρόβλημα βρίσκεται στην διαχείριση της των πόρων της, χωρίς αυτό να σημαίνει πως έπειτα από μόλις τέσσερις αγώνες είναι καταλήγουμε στο εύκολο συμπέρασμα πως μας πέφτει ‘λίγος’ ο Binotto, εκτός και αν σχολιάζεις στο ελληνικό fb σαν απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Μηχανολογίας ‘Canape’ and Sofa’.
Η αλήθεια είναι πως σημαντικότατος παράγοντας για την απόδοση των αυτοκινήτων της, και για τον οποίο λίγα μπορεί να κάνει πλέον, είναι η ασταθής και μειωμένη διάρκεια του λεγόμενου παραθύρου λειτουργίας των ελαστικών της Pirelli, σε αντίθεση με την Mercedes που είναι πολύ πιο προβλέψιμη.
Αυτό είναι το σημαντικότερο κομμάτι που πρέπει να λυθεί στο Maranello, και είναι και ο λόγος που δεν μπορούν να βρουν την κατάλληλη αεροδυναμική ισορροπία με αποτέλεσμα να αναγκάζονται σε λύσεις στρατηγικής με απρόβλεπτο αποτέλεσμα. Και η λέξη κλειδί είναι το ‘απρόβλεπτο’.
Για παράδειγμα χθες ο Leclerc θα έπρεπε, θεωρητικά, να γίνει ιπτάμενος με τα μαλακά ελαστικά και να μπορέσει να κάνει τους 20 τελευταίους γύρους σε ρυθμό συνεχόμενων ρεκόρ για να διεκδικήσει ίσως ακόμα και την 3η θέση, ενώ ο Vettel κάποια στιγμή βρέθηκε τόσο κοντά στους Hamilton και Bottas που θα νόμιζε κανείς πως στο τέλος του αγώνα θα είχαμε κάποια μάχη.
Αντί αυτού καμία από τις δύο Ferrari δεν συγκινήθηκε από την νέα γόμα και οι δύο οδηγοί της Scuderia απλώς γυρνοβολούσαν πίσω από τους πρωτοπόρους, με τον Leclerc μάλιστα να μην μπορεί να καλύψει τα λίγα δλ διαφορά που είχε από τον Verstappen και να περιορίζεται στη 5η θέση. Το αλλοπρόσαλλο της διαχείρισης των ελαστικών φάνηκε όταν, εκμεταλλευόμενοι τη μεγάλη διαφορά από τον Sergio Perez που ακολουθούσε, η Ferrari κάλεσε τον Leclerc να βάλει μια φρέσκα τετράδα με αποτέλεσμα να γράψει τον ταχύτερο γύρο, μάλιστα με ρεκόρ πίστας, δείχνοντας πως τελικά το δυναμικό υπάρχει.
Αυτό είναι και το ‘ζουμί’ στις δηλώσεις του Binotto, στην post race analysis του:
‘Το ότι η Mercedes θα ήταν πολύ δυνατή το γνωρίζαμε ήδη από τα χειμερινά test της Βαρκελώνης, και το είχαμε τονίσει σε διάφορες περιστάσεις. Έχοντας αυτό κατά νου λέω ότι μέχρι το Baku οι προσδοκίες μας ήταν διαφορετικές. Το αυτοκίνητο στα χθεσινά δοκιμαστικά θα μπορούσε να τα πάει καλύτερα, γιατί είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα να ξεκινάς μπροστά με το να είσαι πίσω… κάναμε τη ζωή μας περίπλοκη. Επιπλέον δεν είχαμε και πολλές ευκαιρίες, ελπίζαμε σε κάποιο Safety Car που όμως δεν ήρθε. Πάντως σήμερα εκείνοι (σσ η Mercedes) ήταν ταχύτεροι και δεν είχαμε το ρυθμό για να επιτεθούμε, ούτε με τον Sebastian. Δεν μας μένει παρά να αναλύσουμε τα δεδομένα για να βρούμε τα αδύνατα σημεία και να βελτιωθούμε.’
Για την επιλογή στρατηγικής:
‘Σίγουρα το να είσαι μπροστά με αμφότερα τα μονοθέσια βοηθά και για την ορθή χρήση των ελαστικών, ενώ όταν είσαι πίσω στη κίνηση είναι όλα πιο δύσκολα. Φάνηκε και με τη δυσκολία που είχε ο Hamilton στη προσπάθεια του να επιτεθεί στον Bottas… το να είσαι πίσω είναι δύσκολο για όλους. Είναι αλήθεια πως υπάρχουν πίστες σαν και αυτή όπου οι προσπεράσεις είναι πιο εύκολες αλλά το να είσαι μπροστά σε τέτοιες συνθήκες κάνει ευκολότερα τα πάντα.’
Για την αντίδραση:
‘Ο τρόπος δουλειάς είναι πάντα ίδιος… προσπαθώντας όμως να βελτιωθούμε, να κατανοήσουμε τα αδύνατα σημεία και να ψάξουμε πως να τα ξεπεράσουμε. Πρέπει να πιέσουμε παραπάνω σε κάποιες επιλογές για να είμαστε πιο επιθετικοί στην εξέλιξη του αυτοκινήτου’
Για τον αγώνα τος Charles Leclerc:
‘Στο πρώτο κομμάτι του αγώνα ο Charles ευνοήθηκε εξ’αιτίας της μειωμένης φθοράς των ελαστικών του. Έκανε πάντως έναν όμορφο αγώνα και θα αναλύσουμε όλα τα στοιχεία με ηρεμία. Εκκινώντας 8ος έχασε κάποιες θέσεις στην εκκίνηση εξ’αιτίας της πιο σκληρής σύνθεσης των ελαστικών, αλλά μετά ήταν πολύ καλός στο να ανακάμψει.’
Για το ‘παράθυρο λειτουργίας’ των ελαστικών:
Όπως ξέραμε, τα κόκκινα ελαστικά δεν λειτούργησαν σωστά ήδη από την εκκίνηση του αγώνα, και απεδείχθησαν πολύ ευαίσθητα από άποψη φθοράς. Παρ’όλα αυτά βάλαμε τον Charles για αλλαγή νωρίτερα από τα πλάνα μας, και αυτό γιατί μετά από τις προσπεράσεις των Mercedes έχασε ρυθμό και ήταν πλέον αργότερος απ’ότι είχαμε υπολογίσει. Σίγουρα τα μείγματα των ελαστικών δεν είναι εύκολης κατανόησης, και κατά τη διάρκεια του αγώνα η συμπεριφορά τους έχει αποφασιστικό ρόλο. Για αυτόν τον πολύ απλό λόγο πρέπει να βρούμε τρόπο να είμαστε καλύτεροι στη ερμηνεία τους’
Για το πνεύμα στη Ferrari:
‘Το πνεύμα στη Ferrari είναι καλό και υπάρχει πολύ θέληση να τα πάμε καλά και να κερδίσουμε δουλεύοντας ενωμένοι, που κατ’ εμέ είναι η κατάλληλη συνταγή για την επιτυχία. Σίγουρα σε αυτή τη πρώτη φάση του Πρωταθλήματος ελπίζαμε ότι θα ήμασταν πιο ανταγωνιστικοί, αλλά για διάφορους λόγους δεν τα καταφέραμε. Παρ’ όλα αυτά απομένουν ακόμα πολλοί αγώνες για να αποδείξουμε τι ήμαστε ικανοί να κάνουμε. Είμαστε απολύτως βέβαιοι πως είμαστε μέσα στη μάχη για τον τίτλο… πέρασαν τέσσερις αγώνες και έχουμε άλλες δεκαεπτά ευκαιρίες για να αποδείξουμε ότι είμαστε ικανοί. Δεν κάνουμε ακόμα υπολογισμούς και, έναν αγώνα τη φορά, προσπαθούμε να κάνουμε ότι καλύτερο για να φέρουμε σπίτι καλά αποτελέσματα για εμάς, και για τους οπαδούς μας που το αξίζουν, ακριβώς όπως οι πιλότοι μας’
Η αλήθεια είναι ότι ως τώρα μόνο σε μία περίπτωση φάνηκε πως η SF90 χειρίστηκε άψογα την απόδοση των ελαστικών, και αυτή ήταν στο άτυχο GP του Bahrain όπου η απόλυτη επικράτηση του Charles Leclerc διακόπηκε από σοβαρό τεχνικό πρόβλημα που τον περιόρισε στην 3η θέση, γι’αυτό πρέπει οι αεροδυναμικές λύσεις που έρχονται στην Βαρκελώνη θα πρέπει να στοχεύσουν στο πως η Ferrari θα φέρει στην σωστή θερμοκρασία λειτουργίας τα Pirelli και ταυτόχρονα θα είναι ‘ευγενική’ μαζί τους για την εξασφάλιση περισσότερων γύρων καλής απόδοσης.
Έπειτα από δύο συνεχόμενους τίτλους που χάθηκαν εξ’αιτίας λαθών, η ομάδα πρέπει να ανασυνταχθεί το συντομότερο γιατί μία τρίτη απώλεια σχεδόν αμαχητί μπορεί να φέρει την συνέχεια των πέτρινων χρόνων και καταστρεπτικές συνέπειες για το μέλλον της ομάδας αλλά και της καριέρας των Vettel και Leclerc.
Και οι άλλοι ‘Ιταλοί’?
Alfa Romeo Racing-Ferrari
Γενικά το Baku φέτος δεν πήγε καλά για καμία από τις ‘ομάδες ιταλικού ενδιαφέροντος’, αρχής γενομένης από την Alfa Romeo που είδε και τις δύο συμμετοχές της να τιμωρούνται σε σχέση με την απόδοση των δοκιμαστικών. Ο μεν Antonio Giovinazzi ήταν καταδικασμένος σε ποινή 10 θέσεων λόγω αλλαγής κινητήρα και ο δε Kimi Raikkonen αναγκάστηκε να ξεκινήσει από τα Pits έπειτα από έλεγχο της εμπρόσθιας αεροτομής του όπου διαπιστώθηκε ότι ήταν περισσότερο εύκαμπτη από αυτό που επιτρέπουν οι κανονισμοί. To αποτέλεσμα ήταν και οι δύο να ταλαιπωρηθούν ανάμεσα σε αργότερα αυτοκίνητα και να μην μπορέσουν ποτέ να ανέβουν σημαντικά, ο Kimi Raikkonen πάντως σιγά σιγά και αθόρυβα κατάφερε να φέρει την Alfa Romeo C38 του στην τελευταία βαθμολογούμενη θέση της κατάταξης και να φέρει στην ομάδα ένα βαθμό. ενώ ο Giovinazzi τερμάτισε 12ος.
Toro Rosso-Honda
Η ομάδα από τη Faenza θα μπορούσε να είχε καταφέρει ένα σχετικά καλό αποτέλεσμα στο Baku αφού η απόδοση των αυτοκινήτων ήταν με το μέρος της αλλά ο Daniil Kvyat αναγκάστηκε να εγκαταλείψει όταν ο Daniel Ricciardo τον οδήγησε πρώτα εκτός πίστας εξ αιτίας ενός υπερβολικά αισιόδοξου late braking και έπειτα …έπεσε πάνω του με την όπισθεν καταστρέφοντας το πάτωμα του μονοθεσίου του Ρώσου. Ο Alex Albon από την άλλη οδήγησε άλλη μια φορά σαν έμπειρος οδηγός και έφερε το μονοθέσιο του ακριβώς πίσω από τον Kimi Raikkonen, στην 11η θέση.
Haas-Ferrari
Η αμερικανική ομάδα ταλαιπωρήθηκε ιδιαίτερα στο Azerbaijan και δεν κατάφερε να φέρει σπίτι κάποιο καλό αποτέλεσμα, ο Kevin Magnussen τερμάτισε 13ος και μπροστά από τον οδηγό που αντιπαθεί περισσότερο, τον Nico Hulkenberg της Renault, ενώ ο Romain Grosjean εγκατέλειψε.
Επόμενη στάση στη Βαρκελώνη, εκεί όπου γεννήθηκαν οι προσδοκίες της Ferrari που ακόμα να μετουσιωθούν σε απτά αποτελέσματα…
Νίκος Κουμπής
'4ο GP: Mercedes καλύτερα από ‘χρυσή’ Williams και Ferrari σε κρίση' has no comments
Be the first to comment this post!