H …θεωρία του χάους των Coupe’ 105/115

Πολλές φορές τίθεται το ερώτημα βλέποντας ένα κλασικό Coupe’ Bertone σε φωτογραφίες ή εκ του σύνεγγυς: Ποιο μοντέλο είναι; Και ποιας χρονολογίας;

Λόγω της μη συστηματικής αρίθμησης των αριθμών πλαισίων, των μικρών αισθητικών αλλαγών που γίνονταν κατά τη διάρκεια της παραγωγής και δεν ανακοινώνονταν επίσημα, και φυσικά των εκτεταμένων μετατροπών που έκαναν οι κατά καιρούς ιδιοκτήτες των μοντέλων, ακριβώς λόγω αυτών των ανεπαίσθητων διαφοροποιήσεων, δημιούργησαν σήμερα ένα μεγάλο μπέρδεμα στην αναγνώριση και ταυτοποίηση των διαφόρων εκδόσεων των Coupe’, είτε αυτά είναι Junior, είτε GTV.

Και από εκεί ξεκινά η βασική διαφοροποίηση. Τα Coupe’ μπορούν να χωριστούν σε δύο βασικές κατηγορίες, εκ των οποίων προέκυψαν διάφορες εκδόσεις, μέχρι την τελική ενοποίησή τους, το λεγόμενο rationalization, το οποίο ξεκαθάρισε και απλοποίησε τη γκάμα. Αυτό όμως συνέβη το 1974, και διήρκεσε μόνο για 2 χρόνια, μέχρι το τέλος της σειράς 105/115 το 1976.

Η πρώτη βασική κατηγορία, και η πρώτη που εμφανίστηκε, ήταν αυτή των GT (Gran Turismo):

Την αρχή έκανε η Giulia Sprint GT το 1963, η οποία ήταν εφοδιασμένη με τον κλασικό bialbero στα 1570cc, και αισθητικά είχε το «σκαλωτό» ρύγχος εμπρός, τα μικρά πίσω φωτιστικά σώματα, χαμηλούς θόλους στους πίσω τροχούς, και το επίπεδο ταμπλό. Το μοντέλο αυτό παρήχθη μέχρι το 1966 σε 31.955 μονάδες.

105.02 Sprint GT (1963-66)

  • Κατασκευή: 19631966
  • Τύπος πλαισίου: 105.02/04 (RHD)
  • Τύπος κινητήρα: AR00502

 

Βασισμένη στα μηχανικά μέρη της Giulia Sprint GT, το 1965 παρουσιάστηκε η Giulia Sprint GTA. Ελαφρωμένη όπως υποδηλώνει και η ονομασία, με πολλά κομμάτια του σασί από αλουμίνιο, παράθυρα από Lexan, και σπαρτιάτικο εσωτερικό. Ο κινητήρας βασισμένος σε αυτόν της Giulia Sprint GT Veloce, αλλά με 2 μπουζί ανά κύλινδρο, διαφορετικούς εκκεντροφόρους, βαλβίδες, σχέση συμπίεσης, έμβολα, κάρτερ, κυλινδροκεφαλή, καπάκι και χελώνα κιβωτίου από μαγνήσιο, ρυθμιζόμενη εμπρός ανάρτηση, διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και κοντή κλιμάκωση. Μόλις 500 αριθμημένα κατασκευάστηκαν, μέχρι το τέλος της παραγωγής το 1968.

105.34 Giulia Sprint GTA (1965-68)

  • Κατασκευή: 19651968
  • Τύπος πλαισίου: 105.32/34 (RHD)
  • Τύπος κινητήρα: AR00502A/532A

 

Παράλληλα με την τελευταία χρονιά παραγωγής της Giulia Sprint GT, το 1965 παρουσιάστηκε η Giulia Sprint GT Veloce, με παρόμοιο κινητήρα, ρυθμισμένο διαφορετικά με νέο κωδικό, στους 109 ίππους (αντί 106 της Giulia Sprint GT), και αρκετές μικρές διαφοροποιήσεις εξωτερικά και εσωτερικά, με κυριότερες την απομίμηση ξύλου στο ταμπλό, τις 3 οριζόντιες επιχρωμιωμένες μπάρες εκατέρωθεν της μάσκας, και των πράσινων τετράφυλλων στις πίσω κολώνες. Η παραγωγή τελείωσε το 1968, με μόνο 14.240 μονάδες.

105.36 Giulia Sprint GTV (1965-68)

  • Κατασκευή: 19651968
  • Τύπος πλαισίου: 105.36/37 (RHD)
  • Τύπος κινητήρα: AR00536

 

Το 1967 έγιναν οι μεγάλες αλλαγές. Το εμπρός ρύγχος επανασχεδιάστηκε, χάνοντας το κενό μεταξύ μετόπης και καπό, απέκτησε διπλά φανάρια, με τα εσωτερικά μικρότερης διαμέτρου, ψηλότερους και πιο τονισμένους πίσω θόλους, νέο εσωτερικό, διατηρώντας όμως τα μικρά πίσω φωτιστικά. Το μηχανικό σύνολο επίσης αναβαθμίστηκε, με νέο σύστημα φρένων της ATE (αντί των παλαιότερων Dunlop), μεγαλύτερα εμπρός φρένα, υδραυλικό συμπλέκτη, διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και φυσικά το νέο κινητήρα στα 1779cc. Το πρώτο μοντέλο που επωφελήθηκε από τον επανασχεδιασμό ήταν η 1750 GT Veloce, ξεφεύγοντας αρκετά από τα προηγούμενα μοντέλα, καταργώντας ακόμη και το πρόθεμα “Giulia” από την ονομασία. Το ταμπλό απέκτησε τα χαρακτηριστικά «χωνιά» για ταχύμετρο και στροφόμετρο, προστέθηκε κεντρική κονσόλα με τα δευτερεύοντα όργανα, και από το 1970 (1750 GTV 2a serie), νέα καθίσματα, διπλό κύκλωμα φρένων με κρεμασμένα πεντάλ, νέα χρώματα και διαφορετικούς προφυλακτήρες. Η 1750 ήταν και το πρώτο μοντέλο που απέκτησε έκδοση για τις ΗΠΑ, με διαφορετικό τύπο πλαισίου. Από αυτούς τους τύπους ξεκίνησε και η GTAm μέσω της AutoDelta. Η παραγωγή έληξε το 1972 με 44.269 μονάδες.

105.44 1750 GTV (1967-70)

105.45 1750 GTV (1970-72)

  • Κατασκευή: 19671972
  • Τύπος πλαισίου: 105.44/45/47 (RHD), 105.51 (US Spec)
  • Τύπος κινητήρα: AR00548/51 (US Spec)

 

Το 1971, με την παρουσίαση της τελευταίας και μεγαλύτερης έκδοσης του Nord στα 1962cc, η 1750 GTV καταργήθηκε, και τη θέση της πήρε η 2000 GT Veloce. Επανασχεδιασμένη μάσκα με το scudetto ενσωματωμένο στην επιχρωμιωμένη μάσκα, διπλά στρογγυλά φανάρια, διαφορετικό ταμπλό και καθίσματα, με τα όργανα μαζεμένα σε ένα κάλυμμα, μεγάλα φωτιστικά σώματα πίσω, και πράσινο biscione στις πίσω κολώνες. Τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη παρέμειναν αυτούσια με την 1750 GTV. Η παραγωγή σταμάτησε μαζί με όλη την υπόλοιπη σειρά το 1976 (πλην της Spider), με 37.459 μονάδες.

105.21 2000 GTV (1971-76)

  • Κατασκευή: 19711976
  • Τύπος πλαισίου: 105.21/22 (RHD), 115.01 (US Spec)
  • Τύπος κινητήρα: AR00512/15, 01500 (US Spec)

 

Η δεύτερη κατηγορία αφορά τα GT Junior, τις φθηνότερες και αργότερες εκδόσεις, οι οποίες προσέφεραν ίδια σχεδόν εμφάνιση, αλλά με μικρότερους κινητήρες, για χαμηλότερο κόστος κτήσης και φορολογία.

 

Η GT1300 Junior παρουσιάστηκε το 1966, ως μια entry level πρόταση στα coupe της ALFA. Η εμφάνιση ήταν παρόμοια με της Giulia Sprint GT, με μικρές διαφοροποιήσεις, όπως η απομίμηση ξύλου στο ταμπλό (η Sprint GT είχε γκρι φάσα), το πλαστικό τιμόνι 2 ακτίνων, μονές μπάρες εκατέρωθεν της μάσκας, και κοντύτερη τελική σχέση μετάδοσης για την 5η ταχύτητα. Τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη παρέμειναν αυτούσια, με την εξαίρεση του κινητήρα, ο οποίος ήταν υποκυβισμένος στα 1290cc.

105.30 GT 1300 Junior (1966-68)

Το 1968, παράλληλα με τις αλλαγές στην 1750GTV, απέκτησε το ταμπλό και την πίσω ανάρτηση της τελευταίας (χωρίς το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης), μικρότερες και φαρδύτερες ζάντες 5.5Jx14 (αντί των 4.5Jx15).

105.30 GT 1300 Junior (1968-70)

Το 1970, η εμφάνιση εναρμονίστηκε με αυτή της 1750GTV, με μονά όμως φανάρια εμπρός.

105.30 GT 1300 Junior (1970-74)

Το 1974, η αισθητική άλλαξε ακόμη μια φορά σε αυτήν της 2000GTV, με την οποία μοιράστηκε και το εσωτερικό με το ταμπλό και την κεντρική κονσόλα. Από το 1974, τα μοντέλα είχαν την εσωτερική ονομασία “unificata”, λόγω της κοινής τους εμφάνισης. Η παραγωγή έληξε το 1976, όντας η μοναδική έκδοση η οποία είχε συνεχή πορεία για μια δεκαετία. 91.195 μονάδες κατασκευάστηκαν.

105.31 GT 1300 Junior (1974-76)

  • Κατασκευή: 19661976
  • Τύπος πλαισίου: 105.30/S, 105.31 (RHD)
  • Τύπος κινητήρα: AR00530/30*S

 

Βασισμένη στην GT1300 Junior, με παρόμοιες βελτιώσεις σε βάρος και επιδόσεις με την Giulia Sprint GTA, το 1968 παρουσιάστηκε η GTA1300 Junior. Το σασί είχε τους ψηλούς πίσω θόλους (από τον επανασχεδιασμό της 1750GTV το 1967), αλλά διατηρούσε το ρύγχος της GT1300 Junior του 1966. Ο κινητήρας αυτή τη φορά ήταν βασισμένος στον AR00502A της Giulia Sprint GTA με μικρότερη διαδρομή, με διπλή ανάφλεξη, μέρη από μαγνήσιο, ρυθμιζόμενη ανάρτηση εμπρός και πίσω, διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, αλουμινένιες πόρτες, καπό και πορτμπαγκάζ, φτερά από Peralumin, λεπτότερα κρύσταλλα, απλούστερο εξοπλισμό και λιγότερη μόνωση, και 6Jx14 ζάντες Electron. Παρήχθη επίσης σε 500 αριθμημένα κομμάτια, μέχρι το 1975.

105.59 Junior 1300 GTA (1968-75)

  • Κατασκευή: 19681975
  • Τύπος πλαισίου: 105.59
  • Τύπος κινητήρα: AR00559

 

Μετά και το τέλος της παραγωγής της 1750GTV το 1972, οι μόνες διαθέσιμες εκδόσεις ήταν η GT1300 Junior και η 2000GTV. Για να καλυφθεί το κενό της χωρητικότητας, παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά η GT1600 Junior, η οποία ήταν ολόιδια με την αντίστοιχη GT1300 Junior του 1972, με τη μόνη αισθητική διαφορά στην ονομασία στο κάλυμμα του χώρου αποσκευών. Το 1974, η εμφάνιση ακολούθησε την πεπατημένη της GT1600 Junior και της 2000GTV, με την εμφανέστερη διαφορά να είναι τα μικρά πίσω φωτιστικά σώματα στις 1300 και 1600, έναντι των μεγάλων της 2000. Η παραγωγή επίσης έληξε το 1976, με 80.623 μονάδες.

115.03 GT 1600 Junior (1974-76)

  • Κατασκευή: 19721976
  • Τύπος πλαισίου: 115.03/05 (RHD), 115.34 (>MY74)
  • Τύπος κινητήρα: AR00536/26A*S (>MY74)

 

Υπήρξαν φυσικά και πάμπολλες μικρές διαφοροποιήσεις ακόμη και ανάμεσα στην ίδια έκδοση, οι οποίες κάνουν την ακριβή αναγνώριση του εκάστοτε μοντέλου ακόμη δυσκολότερη. Επίσης, η συνήθης πρακτική της μετατροπής, της αλλαγής κινητήρα, κιβωτίου, τελικής σχέσης μετάδοσης, διαφορικού, εξωτερικές παρεμβάσεις, νεοτερισμοί και βελτιώσεις, περιπλέκουν περισσότερο τα πράγματα. Είναι ίσως και ο λόγος που γνήσια αυτοκίνητα, με αυθεντικό χρώμα, κινητήρα και εσωτερικό, απαιτούν τόσο υψηλές τιμές απόκτησης, θεωρούμενα blue chip.

 

Βασίλης Καρίκας


Tagged: , , , , , , ,


Με το Ιταλικό σαράκι να τρώει από την παιδική ηλικία, ήταν σχεδόν αναπόφευκτο να ασχοληθώ επαγγελματικά ή μή με αυτοκίνητα της γείτονος. Μηχανολογία, Γραφιστική, και πολύ Internet σφυριλάτησε και επιβεβαίωσε την αγάπη μου για την Ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία, πάντα όμως αναγνωρίζοντας τα θετικά αλλά και τις ελλείψεις. Εξ'άλλου, una faccia, una razza...


'H …θεωρία του χάους των Coupe’ 105/115' has no comments

Be the first to comment this post!

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published.

© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved