75 χρόνια πριν, σαν σήμερα , 8 Ιουνίου του 1948, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά η Porsche 356/1.
Θα μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε σε αυτήν , εκ των υστέρων ως άλλοι προφήτες, την ταυτότητα της φίρμας όπου το αποτέλεσμα ξεπερνά τις προσδοκίες των προδιαγραφών και του μοντέλου βάσης.
Η αρχέτυπη 356/1 το ελαφρύ 2πορτο με τον τοποθετημένο πίσω επίπεδο 4κύλινδρο από το “λαϊκό” VW Type 1 υιοθετούσε ένα αμάξωμα , από την γραφίδα του Erwin Komenda, που αν έμενε ένα εμβληματικό σχήμα από τα 75 χρόνια της Porsche μάλλον θα ήταν αυτό.
Η ιστορία των Porsche ξεκινά με τον γεννημένο στις 3 Σεπ. 1875 Ferdinand Porsche, έναν ιδιαίτερα εφευρετικό μηχανικό με πάθος για την Αυτοκίνηση. Αν δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό το Lohner-Porsche ήταν το πρώτο υδριδικό όχημα. Το οποίο παρουσιάστηκε το 1898 και έμεινε στην παραγωγή από το 1900 έως το 1905!
Το 1931, ίδρυσε την δική του εταιρεία που στην πορεία εξελίχθηκε σε Porsche AG. Την δεκαετία του ’30 οι ιδέες του Ferdinand έγιναν γνωστές από την συμμετοχή του σε διάφορα projects, με πιο …ευρέως γνωστό το Type 1 τον γνωστό ως Σκαραβαίο της Volkswagen.
Παράλληλα , με χρηματοδότηση και όλον τον κρατικό μηχανισμό από πίσω , “έτρεχε” το πρόγραμμα Germany-on-wheels που περιελάμβανε και την ολομέτωπη επίθεση σε αγωνιστικό επίπεδο. Ο Ferdinand ήταν πίσω από τις προσπάθειες των Mercedes και Auto Union.
Το 1939 ο Porsche βασιζόμενος στο Type1 κατασκεύασε την Type 64 , σε 3 αντίτυπα για τον αγώνα 1.500 xλμ Βερολίνο -Ρώμη που ματαιώθηκε στην σκιά του πολέμου. Ο πρόγονος της 356 του πρώτου αυτοκινήτου με το επίθετό του, ένα αυτοκίνητο που έχει μία αξιομνημόνευτη ιστορία από μόνο του καθώς φυγαδεύτηκε στην Αυστρία για διάφορους προφανείς λόγους.
Αφήνουμε εκτός άρθρου την περίοδο εκείνη της Ναζιστικής Γερμανίας και του 2ου ΠΠ και επικεντρωνόμαστε σε αυτήν την …
Η πρώτη Porsche
Ήταν το 1947, όταν ο γιος του Ferdinand Porsche , Ferry “είδε” ένα σπορ αυτοκίνητο με το όνομα της οικογένειας. Με στόχους την απόδοση, την συμπεριφορά αλλά και την σχεδιαστική διαφοροποίηση “έπρεπε” να βασιστεί σε υφιστάμενη μεταπολεμική τεχνολογία.
Με τον Ferdinand σε μεταπολεμικές δικαστικές διαμάχες, η ανάμιξη του Ferry στο project της Cisitalia type 360 ήταν αυτή που έφερε πόρους.
Η Porsche 356/1 βασιζόταν σε ένα ατσάλινο σωληνωτό σασί ντυμένο με αμάξωμα από αλουμίνιο και κινούνταν από τον αερόψυκτο επίπεδο των 1.131 κ.εκ. που εδώ απέδιδε 40 ίππους. Οι απλές, καθαρές γραμμές είχαν ροή και με το μικροσκοπικό παρμπρίζ προϊδέαζαν τους 2 για σπορτίφ επαφή με τους δρόμους. Η πρώτη δοκιμή στον δρόμο για την 356/1 έγινε στις 8 Ιουνίου του 1948 και θεωρείται η γέννηση της φίρμας.
Η εταιρεία κεφαλαιοποίησε την αποδοχή του μοντέλου και προχώρησε, βασιζόμενη στην απόδοσή του, στην παρουσίαση της 356/2 αργότερα την ίδια χρονιά που σηματοδότησε και την έναρξη μαζικής παραγωγής.
Σημαντική διαφοροποίηση των μοντέλων παραγωγής είναι η τοποθέτηση του κινητήρα “έξω” από το μεταξόνιο, μία επιλογή που πέρασαν 60 χρόνια για να επανέλθει στις αρχικές τιμές.
Η 356 σε διάφορες εκδόσεις έγινε το θεμέλιο της πορείας που οδήγησε στην 911 που πρωτοείδαμε το 1963. Παρόλο που μόλις 50 αντίτυπα κατασκευάστηκαν τον πρώτο χρόνο, μέχρι το 1956 η ετήσια παραγωγή είχε ανέβει στα κάπου 7.000 και όταν ήρθε η αντικατάσταση από την 911 το 1965, είχαν βγεί από την γραμμή παραγωγής περίπου 76.000 μονάδες.
Μια 911 που γιορτάζει και αυτή , τα 60ά της γενέθλια, ως ένα από τα τοτέμ της Αυτοκίνησης. Παρουσιάστηκε ως 901 στις 12 Σεπτεμβρίου του 1963 στην έκθεση της Φρανκφούρτης και παραμένει αξεπέραστη από όσα μοντέλα της ίδιας της Porsche το προσπάθησαν συμπεριλαμβανομένων των 912, 914, 924, 944, και 968.
σσ. Αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία.
Η Porsche σήμερα
Σήμερα, η Porsche έχει καταφέρει να είναι αναγνωρίσιμη ανάμεσα στις κορυφαίες μάρκες sport αυτοκινήτων παγκοσμίως. Η επιμονή στην …επιμονή, ως φιλοσοφία έχει δώσει στην αυτοκινητιστική κοινότητα μοντέλα που έμειναν στην ιστορία.
Η διαρκής εξέλιξη, η κοινώς ομολογούμενη βελτίωση και η ανάδειξη κάθε λεπτομέρειας χωρίς συμβιβασμούς με γνώμονα την απόδοση [όχι μόνο σε απόλυτα νούμερα επιδόσεων] έχει δημιουργήσει γενιές φανατικών που εφέτος γιορτάζουν τα γενέθλια σε πάρα πολλές εκδηλώσεις ανά τον κόσμο.
Η τρέχουσα γκάμα περιλαμβάνει αρκετά μοντέλα με σαφείς αναφορές στα αρχέτυπα και την ιστορία αυτών των 75 χρόνων και κάποια που, στο πνεύμα των καιρών, κατάφεραν να γίνουν αποδεκτά ΚΑΙ από τους ιδρυτικούς οπαδούς της μάρκας.
75 χρόνια Porsche: Άνθρωποι, Μοντέλα, Ορόσημα | ιστορικές στιγμές σε time-lapse.
1948
Τέσσερα χρόνια μετά τη μετακόμιση στο Gmünd της Αυστρίας λόγω του πολέμου, το πρώτο σπορ αυτοκίνητο με το όνομα Porsche – το 356 “No. Roadster 1” – έχει αναπτυχθεί
1949
Η Porsche επιστρέφει στη Στουτγάρδη τον Νοέμβριο
1950
Η παραγωγή της σειράς 356 ξεκινά τον Μάρτιο σε νοικιασμένες από την Karosseriewerk Reutter εγκαταστάσεις στη Στουτγάρδη-Zuffenhausen
1951
Στις 30 Ιανουαρίου, ο ιδρυτής της εταιρείας καθηγητής Ferdinand Porsche πεθαίνει σε ηλικία 75 ετών. Στην πρώτη τους εμφάνιση στο Le Mans, η Porsche με την 356 SL πετυχαίνει νίκη κατηγορίας
1952
Το πρώτο τεύχος του περιοδικού πελατών Christophorus εκδίδεται στις αρχές του χρόνου
1953
Τον Ιούνιο, δύο Porsche 550 διαγωνίζονται για πρώτη φορά στο Le Mans και καταλαμβάνουν την πρώτη και τη δεύτερη θέση στην κατηγορία των 1,5 λίτρων.
1956
Το δεκάκις χιλιοστό σπορ αυτοκίνητο Porsche παράγεται στο Zuffenhausen στις 16 Μαρτίου. Η Porsche κερδίζει τον αγώνα αντοχής Targa Florio για πρώτη φορά
1958
Ο Γάλλος Jean Behra νικά τον καθιερωμένο ανταγωνισμό με μια Porsche 718 RSK στη Formula 2 Coupe Internationale de Vitesse στη Reims.
1961
Η Porsche μπαίνει στη Formula 1 με το τετρακύλινδρο Monoposto 718/2
1963
Η Porsche αποκαλύπτει το πρωτότυπο της νέας 901 στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου (IAA) στη Φρανκφούρτη.
1964
Το πρώτο μοντέλο της σειράς 901 βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής στις 14 Σεπτεμβρίου. Ο γενάρχης μιάς νέας δυναστείας που άλλαξε όνομα στη συνέχεια σε 911
1968
Ο Vic Elford and David Stone ολοκληρώνουν το διάσημο Rallye Monte-Carlo και αναδεικνύονται γενικοί νικητές με μία 911 T.
1969
Με το 908/02 που αναπτύχθηκε υπό τη διεύθυνση του Ferdinand Piëch, η εταιρεία εξασφαλίζει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Sportscar
1970
Η Porsche γιορτάζει την πρώτη της νίκη Γενικής στο Le Mans με την 917. Στο τιμόνι: Hans Herrmann και Richard Attwood
1971
Η εταιρεία ξεκινά τη μεταφορά των τμημάτων κατασκευής, δοκιμών και σχεδιασμού στο νέο κέντρο ανάπτυξης στο Weissach, το καλοκαίρι
1972
Η Dr. Ing. hc F. Porsche KG μετατρέπεται σε εταιρεία, οπότε οι οικογένειες Porsche και Piëch εκ των ιδιοκτητών, λαμβάνουν την απόφαση να μην καλύπτουν πλέον τις διοικητικές θέσεις με μέλη της οικογένειας
1974
Στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού, η Porsche εκπλήσσει τον κόσμο με την 911 Turbo, η οποία θεωρείται το ταχύτερο όχημα μαζικής παραγωγής της εποχής της
1976
Η 924 είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρείας με τον κινητήρα τοποθετημένο και transaxle σχεδίαση κιβωτίου ταχυτήτων
1977
H 928 ακολουθεί ως ένα πολυτελές σπορ αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων με κινητήρα V8 ελαφρού κράματος
1982
Με την 944, η Porsche παρουσιάζει την τρίτη σειρά μοντέλων με transaxle σχεδιασμό του κιβωτίου ταχυτήτων/διαφορικού. Παρουσιάζεται η 911 SC Cabriolet, το πρώτο εντελώς ανοιχτό μοντέλο της εταιρείας μετά από 19 χρόνια. Στο Le Mans, η Porsche πετυχαίνει τριπλή νίκη με τη νέα 956
1984
Ο turbo κινητήρας Formula 1 TAG που αναπτύχθηκε από την Porsche ξεκινά το νικηφόρο σερί του στη McLaren MP4/2 και ο Niki Lauda είναι Παγκόσμιος Πρωταθλητής F1 μπροστά από τον Alain Prost. Η Porsche θριαμβεύει στο Ράλι Παρίσι-Ντακάρ με την τετρακίνητη 911
1985
H κατά Porsche εκδοχή του Supercar ονομάζεται 959 και αποτελεί επίδειξη της υψηλής τεχνογνωσία; της μάρκας. Η Porsche κερδίζει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Sportscar για τέταρτη συνεχόμενη φορά – αυτή τη φορά με την 962
1988
Για τον εορτασμό της 25ης επετείου της 911, προσφέρεται για πρώτη φορά ένα μοντέλο της σειράς με κίνηση σε όλους τους τροχούς.
1992
Η Wendelin Wiedeking διορίζεται εκπρόσωπος του Εκτελεστικού Συμβουλίου την 1η Οκτωβρίου
1993
Το πρωτότυπο Boxster ενθουσιάζει το κοινό στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ. Μπαίνει στη γραμμή παραγωγής τρία χρόνια αργότερα
1994
Η Porsche παρουσιάζει το οικογενειακό αυτοκίνητο C88, μια μελέτη που αναπτύχθηκε ειδικά για την κινεζική αγορά, στο Πεκίνο
1996
Η εκατομμυριοστή Porsche βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής στο Zuffenhausen στις 15 Ιουλίου
1998
Στις 27 Μαρτίου, ο Ferry Porsche πεθαίνει σε ηλικία 88 ετών στο Zell am See.
2000
Η κατασκευή του νέου εργοστασίου της Porsche στη Λειψία ξεκινά στις 7 Φεβρουαρίου
2002
Το εργοστάσιο ανοίγει επίσημα. Την ίδια χρονιά, βγαίνει στην παραγωγή η Cayenne, το πρώτο τετράθυρο μοντέλο της μάρκας σε μία νέα κατηγορία
2003
Η Carrera GT, που παράγεται επίσης στη Λειψία, αποδίδει 450 kW (612 PS), καθιστώντας την το πιο ισχυρό σπορ αυτοκίνητο της Porsche της εποχής του
2006
Η Porsche κερδίζει το πρωτάθλημα LMP2 της αμερικανικής σειράς Le Mans με το RS Spyder
2007
Ο Δρ. Wolfgang Porsche εκλέγεται Πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου της Porsche AG στις 26 Ιανουαρίου
2009
Το εντυπωσιακό νέο Μουσείο Porsche στο Zuffenhausen ανοίγει τις πόρτες του τον Ιανουάριο. Η Panamera παρουσιάζεται στον 94ο όροφο του Παγκόσμιου Οικονομικού Κέντρου της Σαγκάης στις 19 Απριλίου
2012
Ο Ferdinand Alexander Porsche, ο οποίος σχεδίασε την 911, πεθαίνει σε ηλικία 76 ετών στις 5 Απριλίου.
2013
Το σπορ αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων 918 Spyder σημειώνει ιστορικό ρεκόρ γύρου 6 λεπτών και 57 δευτερολέπτων στο Nürburgring Nordschleife. Το Macan είναι το τρίτο τετράθυρο μοντέλο που παρουσιάζεται σε εμπορικές εκθέσεις στο Λος Άντζελες και στο Τόκιο
2015
Η μελέτη της ιδέας Mission E σηματοδοτεί την είσοδο της Porsche στην ηλεκτροκίνηση. Ο Oliver Blume διορίζεται νέος Πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Porsche AG τον Οκτώβριο
2017
Η εκατομμυριοστή Porsche 911 βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής. Η Porsche εξασφαλίζει το τριπλό στο Πρωτάθλημα Αντοχής της FIA για τρίτη συνεχόμενη χρονιά: συνολική νίκη στο Le Mans, Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών και Οδηγών
2019
Η Taycan, η πρώτη πλήρως ηλεκτρική Porsche, παρουσιάζεται παγκοσμίως στις 4 Σεπτεμβρίου
2020
Με το project της LMDh, η Porsche επιβεβαιώνει την επιστροφή της στο κορυφαίο πρωτάθλημα των αγώνων αντοχής
2022
Η Porsche AG προαναγγέλλει μια νέα εποχή με την επιτυχημένη Δημόσια Εγγραφή της στις 29 Σεπτεμβρίου
Πηγή:
Porsche Calendarium 1931–2018.
Δημοσιευμένο στο περιοδικό Christophorus No. 406 .
Author: Thomas Ammann
'8 Ιουνίου: η ημέρα που γεννήθηκε Η Porsche' has no comments
Be the first to comment this post!