Monte Carlo 1980: το Turini στο ρυθμό του Bettega

Σε μια γωνίτσα της Μεσογείου υπάρχει μια μικροσκοπική χώρα που έχει μπει στις καρδιές των φίλων του αυτοκινήτου χάρη στους δύο διάσημους αγώνες της: το GP του Μονακό και το Rally του Montecarlo. Και ενώ τις περισσότερες φορές το Grand Prix της F1 έχει περισσότερο ενδιαφέρον για τη γκλαμουριά της τοποθεσίας και τις όμορφες βιζ… κοπέλες που συνοδεύουν τους πλούσιους καλεσμένους παρά για το γύρω γύρω όλοι των μονοθεσίων, το Rally που διεξάγεται στο βουνό πάνω από το Πριγκιπάτο σχεδόν πάντα προσφέρει πλούσιο θέαμα αλλά και ανατροπές και ηρωικές εμφανίσεις.

Οι στενές διαδρομές, οι μικρές ευθείες και το οδόστρωμα, που αλλάζει συντελεστή τριβής ανάλογα με τις ορέξεις των θεατών που αποφασίζουν που θα έχει πάγο η χιόνι πετώντας νερά τη νύχτα, αλλά και το γεγονός ότι πολλά αυτοκίνητα είναι ολοκαίνουργια και παρουσιάζουν προβλήματα νεότητας συντελούν στο να έχουμε εκπλήξεις που μένουν στην ιστορία.

Το 1980 λοιπόν ένα μικρό θαύμα το έκανε ο Attilio Bettega με το μικρό και ταπεινό Fiat Ritmo Abarth Gr.2 με το Νο 15 στις πόρτες.
Εκείνη τη χρονιά η Fiat κατέβηκε πάνοπλη με πρώτο μαχητή τον θείο Walter Rohlr και δεύτερο βιολί τον Bjorn Waldegaard στο τιμόνι των 131 Abarth, αλλά και οι παλιές Stratos δεν έλεγαν να κάτσουν φρόνιμες με τον Bernard Darniche να κρατά ψηλά τη σημαία της Lancia με την συμμετοχή της Γαλλικής αντιπροσωπείας στη προσπάθεια του να επαναλάβει την νίκη της προηγούμενης χρονιάς.

Στον αγώνα ο παθιασμένος Γάλλος με την δύστροπη Lancia έδινε μάχη με τον εκτελεστή Γερμανό και το τετράγωνο Fiat. Ο Rohlr, σε μια επίδειξη υπολογισμένης στρατηγικής του Στρατηλάτη της Fiat Cesare Fiorio, έφαγε επίτηδες κάποιες ποινές για να μπορέσει να εκκινεί τουλάχιστον δεύτερος στις δύσκολες νυχτερινές διαδρομές, αναγκάζοντας έτσι τον Darniche στον άχαρο ρόλο του …εκχιονιστικού.

Rohrl-Geistdorfer με Fiat 131 Abarth

Το αποτέλεσμα ήταν ότι η Lancia Stratos έχασε τόσο δρόμο που ο Rohrl όχι απλά κάλυψε τις ποινές αλλά βρέθηκε να οδηγεί τον αγώνα μα μεγάλο περιθώριο έναντι του Darniche. Κάπου εκεί ο Bernard φόρεσε το κράνος του Asterix, ήπιε και λίγο από τον μαγικό ζωμό και εξαπέλυσε full επίθεση νικώντας την μία Ειδική Διαδρομή μετά από την άλλη.

Darniche-Mahe με Lancia Stratos της Equipe Chardonnet

Εκτός από μία, την πιο σημαντική του Rally, εκείνη που οι φίλαθλοι έχουν περισσότερο στη καρδιά τους και εκείνη που μετράει σαν παράσημο: την Col de Turini. Γιατί βλέπετε, σε κάποιο ανεφοδιασμό ο Δρυΐδης Γκρουποφιατίξ ξέχασε ένα φιαλίδιο με μαγικό ζωμό και τον βρήκε ο Bettega, ήπιε το μισό, έριξε το άλλο μισό στο ρεζερβουάρ του Ritmo και έβαλε φτερά, χρόνια πριν τα Red Bull.

Το μικρό Ritmo με τους μετά βίας 170 ίππους και την μπροστινή κίνηση βρισκόταν ανεξήγητα ψηλά στη κατάταξη, κοντά στους διεκδικητές της νίκης, και στο Turini έκανε το θαύμα του όταν έγραψε τη διαδρομή στον ταχύτερο χρόνο! Το μικρό άσπρο-μπλέ χάτσμπακ με τα φαρδιά φτερά μετά την νίκη στο Turini όχι μόνο μπήκε στο μάτι των συμμετεχόντων αλλά πέρασε στη δεύτερη θέση της γενικής, και ήταν ο Bettega που κυνηγούσε τον Rohrl έχοντας μόλις 4 λεπτά διαφοράς από τον Γερμανό.

Το θαύμα των Bettega-Mannucci στο Turini

Οι θεατές ήλπισαν σε μια ηρωική ανατροπή και οι δημοσιογράφοι περίμεναν να γράψουν για τον απροσδόκητο άθλο ενός βάθρου, η ακόμα και νίκης για τους πιο αιθεροβάμονες, του Bettega με το “Ritmo της μαμάς” αλλά ο Θεός των αγώνων έφερε τελικά τα πράγματα στη θέση τους.

Δυστυχώς μια λανθασμένη επιλογή ελαστικών και προβλήματα στον ιμάντα του κινητήρα που που προκάλεσε απώλεια ισχύος γκρέμισαν τον Bettega στην, τιμητική μεν αλλά “λίγη” δε, με βάση την δυναμική του, δεύτερη θέση της κατηγορίας του.

Τελικά η νίκη κατέληξε, δίκαια, στον θείο Walter που εκτός από ταχύτατος έδειξε και απίστευτη σταθερότητα και στρατηγική, διαλέγοντας ποιες ΕΔ θα πουλούσε και ποιες θα χτυπούσε, και ο Darniche τερμάτισε δέκα λεπτά πίσω του αποδεικνύοντας πως η Stratos ήταν ακόμα σκληρό καρύδι.

Ο Bettega έγραψε το όνομα του στο βιβλίο της ιστορίας του αγώνα με την εκτός ορίων οδήγηση του και το παραλίγο θαύμα, του και τα επόμενα χρόνια εμφανίστηκε σποραδικά και σε άλλους αγώνες του ΠΠΡ, με καλύτερο αποτέλεσμα την δεύτερη θέση γενικής στο Sanremo του 1984 με Lancia 037 EVO, πίσω από τον Ari Vatanen με Peugeot 205 T16.

To 1985 συμμετείχε με Lancia στο Rally Safari και στο Tour de Corse, ετοιμαζόταν για την επόμενη χρονιά με την νέα S4 και είχε ελπίδες για διακρίσεις με το νέο αυτοκίνητο που είχε όλα τα χαρτιά για να εκθρονίσει την Peugeot από την κορυφή.
Δυστυχώς όμως στην τέταρτη ΕΔ του αγώνα έχασε τον έλεγχο της Lancia του και προσέκρουσε σε ένα δέντρο.
Ο θάνατος του ήταν ακαριαίος.
Οι Ιταλοί τον τίμησαν με τον αγώνα Memorial Bettega που διεξάγονταν κάθε χρόνο από το 1985 ως το 2017.

Attilio Bettega (1953-1985)

Νίκος Κουμπής



Γεννήθηκα στην Ιταλία... τη μάνα μου την πήγαν στο μαιευτήριο με μια Alfasud, ο πατέρας μου οδηγούσε ένα 124 Sport και ένα 131 Mirafiori, ο αγαπημένος οικογενειακός φίλος είχε μια GTV6 και ένα Uno Turbo i.e. και έζησα το οικονομικό θαύμα της Ιταλίας με τις αμέτρητες 164, Thema και Croma να τρέχουν με 200+ στην Autostrada. Αν δεν γινόμουν αθεράπευτα ιταλόφιλος δεν ξέρω τι θα γινόμουν....


'Monte Carlo 1980: το Turini στο ρυθμό του Bettega' has no comments

Be the first to comment this post!

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published.

© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved | Hosting by ComboWeb