Αλέξανδρος Λιώκης: ο άνθρωπος πίσω από την Alfa Romeo Tonale

Είναι κοινός τόπος πως είναι αναμενόμενο από μια Alfa Romeo να είναι όμορφη, με κλασικές αναλογίες και ιδιαίτερη φινέτσα. Να είναι το απόσταγμα του καλού γούστου, της μόδας και της Ιταλικής κουλτούρας σε τέσσερις τροχούς.

Πίσω από κάθε μοντέλο της Alfa που κάνει θραύση στα διάφορα concours όμως, βρίσκεται ένας άνθρωπος που έχει αναλάβει να ηγηθεί μιας ομάδας ταλαντούχων σχεδιαστών, και έχει το καθήκον να μεταφέρει τις απαιτήσεις της διοίκησης, προσαρμόζοντας τες σε αυτό που το καλλιτεχνικό του πνεύμα θέλει να μεταφέρει, από το όνειρο του, στο χαρτί, στον υπολογιστή και μετά στο μέταλλο.

Ο πετυχημένος σχεδιαστής αυτοκινήτου είναι αυτός που εκφράζεται με τετράτροχα γλυπτά, που κατανοεί την γλώσσα του κατασκευαστού. Αυτός που ταράζει τα νερά χωρίς να κάνει θόρυβο, αυτός που μιλάει με το μέταλλο, το ανθρακόνημα και το δέρμα. Αυτός που χαϊδεύει κλασικά αυτοκίνητα για να νιώσει τις καμπύλες στις άκρες των δαχτύλων του, που χάνεται στα μουσεία, που ταξιδεύει νοητά μπροστά στο χαρτί η στην οθόνη του υπολογιστή, για να νιώσει ότι έφτασε στην Ιθάκη του σε κάποιο Σαλόνι Αυτοκινήτου όπου, χαμένος στην ανωνυμία που χαρίζει η εργασία πίσω από την κουρτίνα, απολαμβάνει τα σχόλια θαυμασμού των επισκεπτών.

Είναι αυτός που πήρε εντολή να σχεδιάσει ένα προϊόν αλλά θέτει ως στόχο στον εαυτό του να παραδώσει ένα μοντέλο σταθμός.

Έχω την ευτυχία να μπορώ να αποκαλώ φίλο μου έναν από αυτούς τους ξεχωριστούς ανθρώπους, τον Αλέξανδρο Λιώκη, τον χαμογελαστό νεαρό που ζει το όνειρο πολλών από εμάς, αφού όχι μία αλλά δύο φορές ήταν ο υπεύθυνος σχεδιασμού της Alfa Romeo για την ετοιμασία δύο πρωτοτύπων της φίρμας: την Gloria το 2013 και την Tonale φέτος.

Ο Αλέξανδρος μας συστήθηκε με την εντυπωσιακή Gloria

Σε μία όμορφη εκδήλωση που διοργάνωσε τη δευτέρα 22/4 η ΦΙΛΠΑ, με την υποστήριξη της FCA Hellas και τον συντονισμό του δημοσιογράφου Τάκη Πουρναράκη, ο Αλέξανδρος τιμήθηκε για το ρόλο το στο σχεδιασμό των σύγχρονων Alfa Romeo, ενώ είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε από τον ίδιο την ιστορία του σχεδιασμού της Tonale αλλά και των πηγών έμπνευσης του.

Ο Αλέξανδρος Λιώκης απαντά σε ερώτηση του Τάκη Πουρναράκη, αριστερά του ο Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων της FCA Hellas Ιάκωβος Κρομμύδας

Μας μίλησε για το πως όταν η ομάδα σχεδιασμού του Centro Stile της Alfa αναλαμβάνει ένα project το motto που ακολουθούν είναι το ‘Bellezza necessaria‘, δηλαδή η ‘απαραίτητη ομορφιά‘. Δύο λέξεις που λένε πολλά για το ύφος που οφείλει να έχει κάθε νέα Alfa Romeo: δηλαδή ότι πρέπει να είναι όμορφη αλλά συνάμα απλή, να εντυπωσιάζει με το είναι της και όχι με φλυαρίες και άχρηστες προσθήκες δημιουργίας εντυπώσεων, όπως περιττές γραμμές και υπερτονισμένα φτερά και αεροδυναμικά βοηθήματα.

Μία Alfa Romeo πρέπει να είναι κομψή ακόμα και με τάσια, η τέλος πάντων στις βασικές εκδόσεις. Πρέπει να σε κάνει να θες να γίνεις πιο στιλάτος, να ταιριάξεις στο ύφος της και αυτό πρέπει να το κάνει αβίαστα, με γραμμές που να μπορούν να αποτυπωθούν με μερικές μονάχα μολυβιές.

Στην παρουσίαση του project Tonale οι παρευρισκόμενοι γνώρισαν ένα συνεσταλμένο και ευγενικό παιδί που βρέθηκε στο …Εργοστάσιο Σοκολάτας του Charlie, και θέλει να μοιραστεί μαζί μας τη χαρά αλλά και το βάρος της δημιουργίας με το να μας χαρίσει αυτοκίνητα που να είναι μπολιασμένα με το virus Alfa, να είναι περήφανα μέλη της δυναστείας του Biscione, ακόμα και όταν ανήκουν στην κατηγορία των soccer mum’s favourite: τα SUV.

Ο Αλέξανδρος αναφέρθηκε με συναίσθημα στο βάρος που αισθάνεται στους ώμους του όταν αναλαμβάνει να σχεδιάσει μια Alfa Romeo που προορίζεται να πάρει σάρκα και οστά και θα κληθεί να δώσει το δικό της στίγμα για τα μελλοντικά σχέδια της εταιρίας. Δεν παρέλειψε να μας διηγηθεί διάφορα περιστατικά που συνέβησαν κατά τη διάρκεια της κύησης της Tonale και μέσω τον οποίων μας έβαλε στο πνεύμα του ‘εργαστηρίου’ του Centro Stile, θυμίζοντας μας πως αυτοί που εργάζονται εκεί είναι σύγχρονοι artigiani, χειροτέχνες δηλαδή.

Από τις ατελείωτες συζητήσεις για το μέγεθος των φωτιστικών, το ότι σε μια παρουσίαση έβαλαν τα μπροστινά φώτα …πίσω γιατί δεν προλάβαιναν να φτιάξουν καινούργια, αλλά και για το απίθανο χέρι του Silvano, του μεταλλουργού που σμιλεύει με τα χέρια του τις μεταλλικές επιφάνειες και είναι ο μάγος του αλουμινίου, ικανός να διορθώσει ατέλειες σε χρόνο dt με ένα απλό ‘non ti preoccupare‘.

Μία ομάδα ανθρώπων που έβαλε, ο καθένας από το πόστο του, το δικό του σημάδι για τη δημιουργία του πρώτου υβριδικού αυτοκινήτου της Alfa Romeo. Μία ορχήστρα υπό τις οδηγίες του μαέστρου Αλέξανδρου Λιώκη.

Η γραμμή της Alfa GT στην Tonale

Ένα SUV με το πνεύμα της Giulia Coupe’ του Bertone γίνεται? ναι, και η Tonale είναι η απόδειξη αυτού.
Η Tonale του Λιώκη τιμά την παράδοση της Alfa με την πλαϊνή γραμμή, που έρχεται από την Giulia Coupe’ του Bertone και χαμηλώνει στο πίσω μέρος, σε αντίθεση με τα άχαρα (‘δυναμικά’ τα λένε οι ‘ειδικοί’) SUV του ανταγωνισμού που θέλουν να έχουν αιχμηρό προφίλ με την γραμμή ζώνης στην ουρά να είναι πάντα σε υψηλότερο σημείο.

Παράλληλα βρίσκει κανείς και Pininfarina στο ανάγλυφο των πλαϊνών, Giugiaro στα μπροστινά φανάρια, Scaglione στο σχήμα των γυάλινων επιφανειών αλλά εντέλει χωρίς να αντιγράφει τίποτα από κανέναν. Ο άνθρωπος βρήκε στοιχεία ακόμα και από την 155, που οι Alfisti αγαπάνε μονάχα στην αγωνιστική εκδοχή της!

Η Tonale γεννήθηκε μέσα σε ελάχιστο χρόνο και είναι εντελώς χειροποίητη. Αρχικά δημιουργήθηκε ως πήλινο μοντέλο σε κλίμακα 1:1 και ντύθηκε με μία ειδική μεμβράνη που προσομοιώνει το μέταλλο. Αφού έγιναν όλες οι διορθώσεις και κατέληξαν στο τελικό σχέδιο μια ομάδα προγραμματιστών ανέλαβε να μεταφέρει σε 3D το μοντέλο ώστε να δημιουργηθούν  φωτορεαλιστικές διαδραστικές εικόνες, που ο μπορεί κανείς να στρέψει σε 360 μοίρες και να ανοίξει τις πόρτες για να δει το εσωτερικό.

Έπειτα, και αφού οι άνθρωποι που παίρνουν τις αποφάσεις ενέκριναν το σχέδιο, ανέλαβαν οι carrozzieri να κατασκευάσουν από το μηδέν ένα, σχεδόν, λειτουργικό αυτοκίνητο για να μεταφερθεί στη Γενεύη και να αποκαλυφθεί στο Σαλόνι Αυτοκινήτου.

Alfa Romeo Tonale δια χειρός Αλέξανδρου Λιώκη

Εκεί, μέσα στον κόσμο, ήταν ένας περήφανος νεαρός Έλληνας σχεδιαστής του οποίου η καρδιά πήγε να σπάσει μέχρι να δει, για πρώτη φορά καθαρή και γυαλισμένη, την Tonale. Καρδιά που τελικά, όταν σηκώθηκε το κόκκινο σεντόνι, πήγε στη θέση της και ο Αλέξανδρος κατάφερε να χαμογελάσει από τα εγκωμιαστικά σχόλια του κόσμου, ένα χαμόγελο που δεν έχει σβήσει ακόμα και μάλλον δεν θα το κάνει ποτέ.

Συζητώντας για το παρόν και το μέλλον της Alfa Romeo

Αλέξανδρε χαιρόμαστε για εσένα και χαιρόμαστε που η φίρμα είναι ‘σε καλά χέρια’ (ψιτ, κρατάω αυτό που μου είπες και περιμένω… ‘νταξ?)

Νίκος Κουμπής

 



Νίκος Κουμπής

Γεννήθηκα στην Ιταλία... τη μάνα μου την πήγαν στο μαιευτήριο με μια Alfasud, ο πατέρας μου οδηγούσε ένα 124 Sport και ένα 131 Mirafiori, ο αγαπημένος οικογενειακός φίλος είχε μια GTV6 και ένα Uno Turbo i.e. και έζησα το οικονομικό θαύμα της Ιταλίας με τις αμέτρητες 164, Thema και Croma να τρέχουν με 200+ στην Autostrada. Αν δεν γινόμουν αθεράπευτα ιταλόφιλος δεν ξέρω τι θα γινόμουν....


'Αλέξανδρος Λιώκης: ο άνθρωπος πίσω από την Alfa Romeo Tonale' has no comments

Be the first to comment this post!

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published.

© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved