Alfa Romeo GT, το κύκνειο άσμα του Bertone

Όταν ακούμε το όνομα Alfa Romeo κατά πάσα πιθανότητα το πρώτο πράγμα που θα μας έρθει στο νου είναι η περιβόητη Giulia GT Veloce, η ‘βελότσα‘ όπως άκουσα κάποτε να την λένε σε ένα συνεργείο στο Νέο Κόσμο. Το μικρό κουπέ του Bertone με το σαγηνευτικό σχήμα και τον άγριο ήχο του bialbero ‘Nord” ήταν το αντικείμενο του πόθου όλων των νεαρών της εποχής του, και με τις επιδόσεις του εκτόπισε με τσαμπουκά όλο τον ανταγωνισμό. Στις πίστες όλου του κόσμου δε ήταν πρακτικά ανίκητη μιας και στις εκδόσεις 1.3 GTA, 1750 GTAm και 2000 GTAm ήταν απλώς μια κατηγορία μόνη της.

Η εμβληματική πρώτη Alfa Romeo GT, εδώ μια 1750 GTV πρώτης σειράς

Στο τέλος της καριέρας της Giulia 105, πάνω στην οποία βασιζόταν η GT, η Alfa Romeo μας έφερε την επαναστατική Alfetta, παιδί του Giuseppe Busso, με την διάταξη transaxle, τα onboard φρένα και την άνιση κατανομή βαρών για να είναι τέλεια όταν ο οδηγός είναι μόνος του, που με τη σειρά της γέννησε την κουπέ εκδοχή Alfetta GT. Αργότερα έχασε το όνομα ‘Alfetta‘ για να γίνει σκέτη GT για τις δίλιτρες εκδόσεις και GTV6 για την ονειρική 2.5 V6 που έμεινε στη παραγωγή μέχρι το 1988.

Alfetta GT και GTV

Στις αρχές του 2000 η Alfa Romeo θέλησε να επαναφέρει στην αγορά ένα κουπέ με την ονομασία GT και, πολύ ορθώς, απευθύνθηκε πάλι στον Bertone για να ετοιμάσει μια πρόταση βασισμένη στο πάτωμα της επιτυχημένης 156.

Το νέο coupe’ όφειλε να είναι όμορφο, να μπορεί να υποστηρίξει και έκδοση με τον εμβληματικό κινητήρα V6 αλλά ταυτόχρονα να είναι πρακτικό, με μεγάλο πορτ μπαγκάζ και άνετες θέσεις για τέσσερα άτομα. Όπως ακριβώς ήταν η Alfetta GT των τελών του ’70.
Για λόγους ελαχιστοποίησης του κόστους, όπως γίνεται σχεδόν πάντα, στους σχεδιαστές δόθηκαν και πολλοί περιορισμοί, αφού το αυτοκίνητο θα έπρεπε να χρησιμοποιεί εξαρτήματα από την υπόλοιπη οικογένεια της Alfa Romeo και να η εξέλιξη του να επιβαρύνει όσο το δυνατό λιγότερο τα οικονομικά της Alfa.
Στα κεντρικά της Fiat αρκετά στελέχη θεωρούσαν ότι μια ακριβή coupe’ Alfa δεν θα είχε επιτυχία και δεν έβλεπαν με καλό μάτι την εξέλιξη της, και έτσι για να πειστούν οι λογιστές και να πάρουν λοιπόν το τελικό ok, οι μηχανικοί και οι σχεδιαστές έπρεπε να παρουσιάσουν ένα ευέλικτο project γρήγορης εφαρμογής, χωρίς τεράστια επένδυση στο εργοστάσιο κατασκευής.

Γι’ αυτό το λόγο η Alfa Romeo GT δανείστηκε από τα αδέλφια της:

1- Το πάτωμα της 156 Crosswagon (ουσιαστικά δηλαδή της 156 GTA)
2- Τις πόρτες της τρίθυρης 147, αλλά χωρίς το πλαίσιο για τα παράθυρα (για να μην χρειαστεί να φτιάξουν άλλα καλούπια για μακρύτερες πόρτες από 156)
3- Το μπροστινό καπό της 147
4- Το ταμπλό της 147 γιατί, σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν πολλοί, σχεδιάστηκε εξ αρχής για να μπει σε sport αυτοκίνητο και άρα είναι η 147 που φέρει το ταμπλό της GT, και ας παρουσιάστηκε πρώτα το hatchback
5- Τους κινητήρες της 156 (1.8 Twin Spark, 2.0 JTS, 1.9 JTDm, 3.2 V6)

Αυτός είναι και ο λόγος που συγχέεται η θέση της GT στο οργανόγραμμα των αυτοκινήτων της Alfa Romeo αφού σύμφωνα με την κωδική ονομασία της, 937C, αποτελεί την κουπέ έκδοση της 147 που είναι η απόγονος της Sud και άρα θα πρέπει να θεωρείται ότι η GT είναι η διάδοχος της Sprint.

Η αλήθεια όμως είναι ότι το κουπέ της Alfa πήρε την ονομασία αυτή γιατί χρησιμοποιήθηκαν οι ίδιες πρέσες για το αμάξωμα της 147 αλλά σαν τοποθέτηση στην αγορά αποτέλεσε ουσιαστικά την coupe’ εναλλακτική της 156, και τοποθετήθηκε έναντι στην BMW E46 Coupe’. Επίσης η ίδια η φίρμα ήταν ξεκάθαρη μιας και δεν ονόμασε το μοντέλο ‘Sprint‘, και ουδέποτε τέθηκε στο τραπέζι το όνομα αυτό, αλλά το ‘GT’ και μάλιστα η επιγραφή είχε την ίδια γραμματοσειρά με της ιστορικής ‘105‘.

Η GT συνδέεται και με την Sprint αφού βασίζεται σε μεγάλο μέρος στην 147, φυσική διάδοχο της Sud

Ο Bertone παρέδωσε στην Alfa Romeo ένα πανέμορφο coupe’ με χαρακτηριστικό τελείωμα στην ουρά, για το οποίο μας είχε προϊδεάσει με το concept car Bella. Το αυτοκίνητο, παρ’ότι λόγο των θυρών αναγκαστικά διατήρησε το ανάγλυφο των πλαϊνών της 147, κατάφερε να διαφοροποιηθεί από την μικρή αδελφή της και επ’ ουδενί δεν μοιάζει με ‘σιδερωμένη’ τρίθυρη 147.

Το εσωτερικό ήταν ευρύχωρο και άνετο για 4 επιβάτες, και το μήκος της 156 εξασφάλισε αρκετό χώρο στο πορτμπαγκάζ με τη μεγάλη πέμπτη πόρτα, όπως και στην Alfetta GT. Η Alfa έδωσε το ok και η νέα GT παρουσιάστηκε το 2003 στο Σαλόνι της Γενεύης, όπου πήρε διθυραμβικές κριτικές από κοινό και δημοσιογράφους, ενώ οι πρώτες παραδώσεις έγιναν στο τέλος του ίδιου έτους στην Ιταλία.

Το concept Bertone Bella που ενέπνευσε το πίσω μέρος της GT

οι γραμμές της οροφής και του πορτμπαγκάζ της Bella πέρασαν σχεδόν αυτούσιες στην παραγωγή.

Η Alfa Romeo GT διατέθηκε αρχικά με τους κινητήρες βενζίνης 2.0 JTS με 165  και 3.2 V6 24V με 240 ίππους και τον 1.9 JTDm 16v των 150 ίππων, ενώ σύντομα η γκάμα εμπλουτίστηκε με τον 1.8 Twin Spark 140 ίππων της 156.
Αυτό που ξένισε τους πουρίστες είναι ότι η κορυφαία 3.2 δεν είχε κάποια εμφανής διαφοροποίηση από μια καλά εξοπλισμένη δίλιτρη distincive, πέραν από τις διαφορετικές ζάντες για να χωρέσουν τα τετραπίστονα φρένα των 330 χιλιοστών.

Ο κινητήρας V6 3.2 λίτρων ήταν η κορυφαία επιλογή στη γκάμα της GT

Η εξήγηση όμως είναι απλή: η 3.2 δεν προοριζόταν να είναι η κορυφαία έκδοση, αλλά η ενδιάμεση. Το αρχικό πλάνο προέβλεπε την παρουσίαση της GTA με κινητήρα 3.5 λίτρων 330-350 ίππων και τετρακίνηση Q4 απο την Crosswagon, σαν anti-M3, που όμως, όπως και στην περίπτωση της 147 GTAm, ετοιμάστηκε για να μην βγει ποτέ. 

Το ίδιο ισχύει και για την Diesel έκδοση όπου υποτίθεται ότι θα έφτανε στην αγορά και η 2.4 JTDm 20V 200 ίππων για να τα βάλει με τις μεγάλες πετρελαιοκίνητες BMW Ci, αλλά δεν παρουσιάστηκε ποτέ.
Τελικά, η εξακύλινδρη GT, που στους καταλόγους του βρετανικού CAR ονομαζόταν χαρακτηριστικά GTV6, έμεινε σαν την κορυφαία έκδοση του αυτοκινήτου.

Κορυφαία οδική συμπεριφορά για την Alfa Romeo GT -Η συγκεκριμένη φοράει εμπρός προφυλακτήρα της Autodelta UK-

Όπως είναι λογικό η GT κληρονόμησε από τις 147/156 την ανάρτηση με τα διπλά ψαλίδια εμπρός και την διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, και ασφαλώς διέθετε την ίδια συνδεσμολογία στις πλήμνες των εμπρόσθιων τροχών που αποτρέπουν την μεταφορά επιπλέον κινήσεων από τα ημιαξόνια στον τροχό σε περίπτωση επιτάχυνσης.
Κάτι σαν το Revo Knuckle που πολυδιαφήμισε η Ford στο Focus RS, αλλά πριν τη Ford (και την Renault), και χωρίς τη φανφάρα της διαφήμισης.

Αυτός είναι και ο λόγος που αρχικά η 3.2, όπως και οι 147/156 GTA, δεν διέθεταν διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, αφού οι δοκιμαστές έκριναν πως σε κανονικές συνθήκες το grip είναι τέτοιο που δεν θα χρειαζόταν, και η αλήθεια είναι πως αν δεν οδηγήσεις με σκοπό να ‘πάρεις την Πόλη’ και αν δεν συμμετέχεις σε track days το μπλοκέ μάλλον δεν θα σου λείψει ποτέ.

Μία βόλτα ως το Σούνιο είναι αρκετή για να ερωτευτεί κανείς την Alfa GT

Πάντως η ίδια η Alfa Romeo διόρθωσε το ‘λάθος’ της όταν παρουσίασε την GT Q2, μια sport εκδοχή της 1.9 JTDm με απόδοση 170 ίππων και μηχανικό διαφορικό τύπου Torsen (ίδιο με του Focus RS MK1), που ονομαζόταν ακριβώς έτσι: Q2. Το εξάρτημα αυτό διατέθηκε στο δίκτυο και σαν after market ανταλλακτικό, και ταιριάζει απόλυτα σε όλες τις Alfa Romeo που έχουν 6τάχυτο κιβώτιο, οπότε οι κάτοχοι των απανταχού 3.2 έσπευσαν να το τοποθετήσουν στη θέση του ελεύθερου διαφορικού μετατρέποντας έτσι ένα άριστο μπροστινό σύστημα σε ένα μεγαλειώδες μπροστινό σύστημα!
Μάλιστα δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν, και δεν αναφέρομαι σε φανατικούς Alfisti αλλά δε δοκιμαστές και δημοσιογράφους, πως αν η 147 GTA διέθετε από το εργοστάσιο το Q2, μαζί με το τιμόνι των 1.75 στροφών από άκρη σε άκρη θα ήταν το κορυφαίο super hatchback στη θέση του Focus RS Mk1.

Alfa Romeo GT Q2

Πάντως σε όλες τις εκδοχές της η Alfa Romeo GT έχει κοφτερή οδική συμπεριφορά, με άμεσο τιμόνι και άριστα φρένα. Το σασί είναι συμμετοχικό και η ρύθμιση της ανάρτησης έχει ‘πισωκίνητο’ προσανατολισμό με την ουρά να ανοίγει γλυκά την τροχιά της, ώστε να βοηθήσει το ρύγχος να σημαδέψει την έξοδο, με το αυτοκίνητο να στρίβει τελικά με τα τέσσερα.
Το VDC (Vehicle Dynamic Control) δεν απενεργοποιείται μεν αλλά έχει διακριτική λειτουργία δε, με αποτέλεσμα ο έμπειρος οδηγός να μπορεί να τοποθετήσει την GT με αρκετά μεγάλες γωνίες πριν δεχθεί την παρέμβαση των ηλεκτρονικών.

Στην ήρεμη οδήγηση είναι αθόρυβη και με αρκετά ποιοτική καμπίνα, αν και σε κάποια σημεία φαίνονται οι περικοπές στο κόστους, όπως στην επένδυση της οροφής που είναι κομμένη τσίμα τσίμα πάνω από το παρμπρίζ, και στους διακόπτες των παραθύρων που μετά από χρόνια αφήνουν μια άσχημη γλίτσα (που όμως βγαίνει με λίγο ασετόν, και γίνονται καινούργιοι) και στηρίζονται σε βάσεις που αισθητικά δεν ταιριάζουν απόλυτα με την επένδυση της πόρτας.

Παρότι μεταφέρθηκε αυτούσιο από την 147, το ταμπλό της GT ταιριάζει απόλυτα στο sport προφίλ της

Από την άλλη μπορεί να φιλοξενήσει 4 άτομα με τις αποσκευές τους, το πίσω κάθισμα ‘βυθίζεται’ στο αμάξωμα αφήνοντας χώρο για τα κεφάλια των πίσω επιβατών, τα πλαστικά δεν τρίζουν και υπάρχουν λεπτομέρειες που δείχνουν ότι δόθηκε προσοχή, όπως το πολύ καλό ηχοσύστημα της Bose στις εκδόσεις Distinctive η το εξαιρετικό και επιπέδου supercar δερμάτινο σαλόνι Pieno Fiore της Poltrona Frau στον έξτρα εξοπλισμό.

Με το full δερμάτινο σαλόνι Pieno Fiore

Λεπτομέρεια της ραφής Pieno Fiore της Poltrona Frau

Χαρακτηριστικά είναι τα χερούλια από πραγματικό αλουμίνιο και η κεντρική κονσόλα δεν ξεβάφει όπως, πχ, στις πολύ ακριβότερες Porsche 997, ενώ το δερμάτινο σαλόνι είναι της MoMo και είναι πολύ ποιοτικότερο από αυτό πολύ ακριβότερων αυτοκινήτων.

2η Σειρά (2006):
Λίγο μετά την ανανέωση της 147 ήρθε και το ελαφρό face lift στην GT, και αυτό επειδή αναγκαστικά άλλαξαν τα εξαρτήματα στο εσωτερικό που προέρχονται από την μικρή Alfa Romeo. Οι αλλαγές είναι μικρές και περιορίζονται στην επένδυση του ταμπλό από μαλακότερο πλαστικό με πιο τραχιά αίσθηση, σαν της 156 ‘Giugiaro’, κάποια πλήκτρα άλλαξαν θέση στην κονσόλα, τα όργανα έχασαν τα ‘κιάλια’ και μπήκαν σε ένα ενιαίο πίνακα και το απλό ράδιοcd αντικαταστάθηκε από άλλο με Mp3 player.

Τα όργανα της GT 2ης σειράς

Εμφανισιακά η GT απέκτησε χρωμιομένα ‘μουστάκια’ στο κάτω μέρος των αεραγωγών του εμπρός προφυλακτήρα, που στην έκδοση Distinctive συνδυάστηκαν με αντίστοιχου φινιρίσματος καπάκια καθρεπτών.
Στις επιλογές προστέθηκε η έκδοση ‘Blackline’, σε κάποιες αγορές όπως η Ελληνική ονομάστηκε ‘Veloce’, που διαθέτει νέες ζάντες 18 ιντσών με στρογγυλές οπές, εμπρός φανάρια με μαύρο κάσωμα και δερμάτινο σαλόνι Momo με επιλογή δίχρωμης διακόσμησης.

Alfa Romeo GT ‘Blackline’ η ‘Veloce’

Επίσης λανσαρίστηκε η ‘Lusso’ που διέθετε νέες πολυάκτινες ζάντες 17 ιντσών με αδαμάντινο φινίρισμα, σύστημα Connect+ και σαλόνι Pieno Fiore, αν και στις μεσογειακές αγορές το δερμάτινο ταμπλό παρέμεινε ως optional.

Οι ειδικές εκδόσεις:

Η Alfa Romeo GT απέκτησε στα χρόνια της παραγωγής της και αρκετές ειδικές εκδόσεις που απευθύνονταν σε διάφορες αγορές του κόσμου:

Special Edition (Βρετανική αγορά)
Η Alfa Romeo GT Special Edition προσφέρθηκε κατόπιν παραγγελίας στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας και διατέθηκε αποκλειστικά με τον 1.9 JTDm 16v των 170 ίππων, sport ανάρτηση και ηλεκτρονικό μπλοκέ eQ2. Ήταν διαθέσιμη σε χρώμα Nero Carbonio, Rosso Alfa και Blue Atlantico που συνδυαζόταν αποκλειστικά με μαύρο δερμάτινο σαλόνι.

GT Cloverleaf για τη Βρετανική αγορά

Quadrifoglio (Βρετανική αγορά)
H Alfa Romeo GT Cloverleaf, όπως ονομάστηκε επίσημα, ήταν ουσιαστικά ίδια με την Special Edition αλλά διατέθηκε αποκλειστικά σε Rosso Alfa Pastello.

Sport Edition (Ολλανδική αγορά)
Μονάχα 10 GT Sport Edition κατασκευάστηκαν για την Ολλανδική αγορά και διατέθηκε με αναβαθμισμένο 2.0 JTS με 170+ ίππους και χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Στον εξοπλισμό περιλάμβανε σύστημα U-Connect+ με θύρα USB και Bluetooth και ηχοσύστημα της Bose. Επίσης είχε sport ανάρτηση, με ελατήρια χαμηλώματος της Eibach, και ζάντες 18 ιντσών που φιλοξενούσαν τα τετραπίστονα φρένα της Brembo. Στο εσωτερικό διαφέρει από τα μαύρα όργανα με λευκό φωτισμό, τα αλουμινένια πεντάλ και το γκρι σαλόνι Pieno Fiore της Poltrona Frau με κόκκινες ραφές.

Centenario (Αυστραλία, Νότια Αφρική)
Η Alfa Romeo GT Centenario η ‘100th Anniversary Limited Edition‘ παρουσιάστηκε το 2010 για τον εορτασμό των 100 ετών της Alfa Romeo. Ενώ αρχικά ήταν προγραμματισμένο να παραχθούν 100 τεμάχια, τελικά συναρμολογήθηκαν 130, 100 για την Αυστραλία και 30 για την Νότια Αφρική. Εφοδιάστηκε με τον V6 3.2 λίτρων και διατέθηκε σε λευκό χρώμα, ξεχώριζε από τις ‘κανονικές’ εξακύλινδρες από τις πεντάμπρατσες ζάντες 18 ιντσών, αλλά και από τις λεπτομέρειες, όπως ο θυρεός, τα χερούλια και οι καθρέπτες, σε βουρτσισμένο αλουμίνιο αντί για χρώμιο.
Είναι η μοναδική έκδοση της face lift GT που φόρεσε τον V6, καθώς είχε ήδη καταργηθεί για την Ευρωπαϊκή αγορά, άρα η ‘100th Anniversary Limited Edition‘ είναι ουσιαστικά το απολύτως τελευταίο αυτοκίνητο που φόρεσε τον V6 Busso.

Alfa Romeo GT Centenario (100th Anniversary Limited Edition Australia)

Centario (Γαλλική αγορά)
Μια ειδική επετειακή έκδοση της GT διατέθηκε και για την Γαλλική αγορά και ήταν ίδια με εκείνη που προοριζόταν για την ‘Αυστραλέζικη’ αλλά έφερε κινητήρα 1.9 JTDm 150 ίππων, σύστημα Blue and Me και κάμερα οπισθοπορείας.

Το ειδικό ταμπελάκι της GT Centenario -η συγκεκριμένη είναι για την αγορά της Νότιας Αφρικής-

Quadrifoglio Oro (Ιαπωνική αγορά)
Η Alfa Romeo GT Quadrifoglio Oro για την Ιαπωνική αγορά βασιζόταν στην Sport Edition της Ολλανδίας και έφερε τον αναβαθμισμένο JTS με τους 170+ ίππους, αλλά σε αυτή τη περίπτωση συνδυάστηκε με το κιβώτιο Selespeed. Είχε όργανα με κόκκινο φωτισμό και μπεζ δερμάτινο σαλόνι ενώ διατέθηκε αποκλειστικά σε Rosso Alfa. H Quadrifoglio Oro παράχθηκε σε 60 τεμάχια και χρησιμοποιήθηκαν τα τελευταία σασί που βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής του Pomigliano d’Arco, καθιστώντας έτσι ουσιαστικά την Final Edition της GT.

GT Quadrifoglio Oro

GT περιπολικό:
H Alfa Romeo GT 3.2 επιλέχθηκε από την αστυνομία της Αυστραλίας για την περιπολία σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Τα αυτοκίνητα ήταν μαύρα η λευκά με την χαρακτηριστική καρό ρίγα να διατρέχει τα πλαϊνά. Δεν είναι η πρώτη φορά που η Alfa Romeo προμήθευσε με sport αυτοκίνητα την αστυνομία της Αυστραλίας καθώς παλαιότερα στις τάξεις της βρέθηκαν και οι πρόγονοι της Giulia 1750 GTV και GTV6.

Μία εκ των GT 3.2 της Αυστραλιανής αστυνομίας

Το τέλος της παραγωγής:
Η εμμονή του Montezemolo που είχε, μέσω της Ferrari, ιδιαίτερη σχέση με την Pininfarina, να προωθήσει την νέα Spider αλλά και η άρνηση του σε κάθε σχέδιο της Alfa Romeo που προέβλεπε κάποιο κουπέ με υψηλή απόδοση που θα μπορούσε να στριμώξει μια Maserati (παραλίγο να κόψει την 8C Competizione, αλλά είναι άλλη ιστορία αυτή), ουσιαστικά περιόρισε την GT που τελικά σταμάτησε να παράγεται το 2010.

Παρά την εμπορική επιτυχία της GT, δεν την διαδέχτηκε κάποιο άλλο μοντέλο γιατί η Alfa Romeo έριξε το βάρος στην ‘νέα ράτσα’ των 159/Brera/Spider, που όμως τελικά απέτυχαν να συνεχίσουν την ανοδική πορεία της τριπλέτας 147/156/GT.
Συνολικά παρήχθησαν 80.832 Alfa GT, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων έφερε τον πετρελαιοκινητήρα 1.9 λίτρων στις διάφορες εκδοχές του. Στην Ιταλία μάλιστα το ποσοστό των GT με κινητήρα JTDm έφτασε στο το 78% των ταξινομήσεων (!), κάτι που καθιστά τις εκδόσεις 2.0 JTS, και κυρίως την 3.2 V6 ως Future Classics, οι αξίες των οποίων θα ανέβουν σημαντικά.

Η GT 3.2 μάλιστα είναι το τελευταίο αυτοκίνητο της Alfa Romeo που έφερε τον V6 του Giuseppe Busso, το τελευταίο που συναρμολογήθηκε στο Arese (όπου ταξίδευαν τα βαμμένα αμαξώματα από το Pomigliano d’Arco για να φορέσουν κινητήρα και ηλεκτρονικά, κιβώτιο, φρένα και ανάρτηση), το τελευταίο του οποίου η τελική φάση παραγωγής γινόταν στο χέρι σε ξεχωριστό τμήμα (όπως των 156 και 147 GTA) και η τελευταία δημιουργία του Bertone που βγήκε στη παραγωγή πριν τη χρεοκοπία του studio.

Οι GT που δεν ήρθανε ποτέ

GT Cabrio:
Το 2005 η Carrozzeria Bertone παρουσίασε μια one off ανοικτή GT που δημιουργήθηκε κατά παραγγελία της χήρας του Nuccio, Lilli. Η κυρία Bertone, που για καθημερινό αυτοκίνητο οδηγούσε μια GT σε κόκκινο χρώμα γιατί ‘…σιγά μην οδηγήσω ποτέ ένα γκρι αυτοκίνητο, η ζωή είναι ωραία γιατί είναι χρωματιστή…‘, και μάλιστα 3.2 γιατί ‘…έχω οδηγήσει ότι αυτοκίνητο σχεδίασε ο Nuccio, κάποτε είχα για καθημερινό μια Miura, είμαι συνηθισμένη σε αυτά και αυτή η GT έχει ένα μεγάλο εξακύλινδρο κινητήρα που αφήνει άναυδους κάποιους νεαρούς με αυτά τα επιθετικά κουτάκια…‘, είχε παραγγείλει, από την αρχή ακόμα της σχεδίασης της κουπέ GT, να της φτιάξουν ένα αυτοκίνητο με ανοικτό αμάξωμα.

Η Alfa Romeo GT Cabrio δίπλα σε ένα μοντέλο σε κλίμακα 1:1 της GT Coupe’ σε stand της Carrozzeria Bertone

Η GT Cabrio δεν ήταν μέρος της αρχικής παραγγελίας της Alfa Romeo, και η Bertone την παρουσίασε αρχικά σε στελέχη του Gruppo Fiat σε μια συνάντηση off the record, σαν τετελεσμένο γεγονός. Το σχέδιο ήταν έτοιμο για την παραγωγή και είχε γίνει ήδη η μελέτη για την βιομηχανοποιήση όλων των εξαρτημάτων, όπως της ηλεκτρικής οροφής αλλά και των διαφορετικών μερών του αμαξώματος όπως οι κολώνες του παρμπρίζ και τα πτυσσόμενα roll bars πίσω από τα πίσω καθίσματα.
Ήταν μάλιστα τόσο καλοσχεδιασμένη που το εσωτερικό της ήταν πιο ευρύχωρο ακόμα και από αυτό της GT παραγωγής και αυτό γιατί στη Bertone είχαν διαλέξει κάποιες λύσεις για τη διαμόρφωση των πίσω θέσεων που η Fiat απέρριψε.

Η άριστη διαρρύθμιση των χώρων της GT Cabrio

Το εντελώς λειτουργικό πρωτότυπο φοράει τον δίλιτρο κινητήρα Twin Spark αλλά ήταν έτοιμο για να δεχθεί τον JTS και τον V6, και σε αυτό η Carrozzeria Bertone βάσισε τις ελπίδες της για την επιβίωση της καθώς η παραγωγή του Opel Astra Cabriolet έφτανε στο τέλος της, και υπήρχε η άμεση ανάγκη να αντικατασταθεί με κάποιο άλλο μοντέλο που θα μπορούσε να παραχθεί στο Grugliasco.
Τελικά, και παρά την θερμή υποδοχή από την Alfa Romeo, που έβλεπε σε αυτή την αναβίωση της Giulia GTC, η GT Cabrio θυσιάστηκε. για χάρη της Brera Spider που ανέλαβε να κατασκευάσει η Pininfarina.
To 2005 η Carrozzeria Bertone παρουσίασε την GT Cabrio από μόνη της, σε μια προσπάθεια να πιέσει το Gruppo Fiat μέσω της ανταπόκρισης του κοινού. Μάλιστα οι άνθρωποι της Carrozzeria Bertone προσπάθησαν να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα κονδύλια για να προχωρήσουν μόνοι τους στη παραγωγή της GT Cabrio, αφού η Alfa Romeo συμφώνησε να την διαθέσει μέσα από το δίκτυο της με την προϋπόθεση η Bertone να κατάφερνε να την βγάλει στη παραγωγή χωρίς να χρειαστεί την άμεση οικονομική υποστήριξη της Fiat.
Ίσως μια κενή υπόσχεση, αφού στο Gruppo γνώριζαν ότι χωρίς τα απαραίτητα κεφάλαια και μια γενναία προκαταβολή αυτό δεν θα ήταν εφικτό.

Άλλη μια χαμένη ευκαιρία της Alfa Romeo…

Με τη γνώση του ύστερα η περίπτωση της GT Cabrio ήταν άλλο ένα από τα πολλά λάθη της Fiat, και αυτό γιατί η GT, χωρίς ουσιαστική ανανέωση και με κομμένη την γκάμα κινητήρων σε σχέση με τα αρχικά σχέδια, κατάφερε να σπάσει το όριο των 80.000 πωλήσεων την ώρα που η Spider του Pininfarina ίσα που έπιασε τις 12.000 ταξινομήσεις και η Brera του Giugiaro σταμάτησε στα 21.786 αντίτυπα. Η άρνηση της παραγωγής της GT Cabrio, όχι μόνο στέρησε από την Alfa Romeo μερικές δεκάδες χιλιάδες ταξινομήσεων, αλλά οδήγησε την ιστορική Carrozzeria Bertone, εκ των σημαντικότερων ιστορικών συνεργατών της Alfa Romeo, στο κλείσιμο και την επακόλουθη διάλυση της συλλογής Bertone μέσω της δημοπρασίας που διενήργησε το Ιταλικό Υπουργείο Οικονομικών, λόγω χρεών προς το Δημόσιο εκ μέρους του μικρού ανεξάρτητου ατελιέ….

GTA 3.5 και GT ΕTCC
H Alfa Romeo GT, πέραν από την περίπτωση της 3.5, δέχτηκε και άλλο ένα πλήγμα εξ’αιτίας των αποφάσεων της Fiat, και αυτό ήταν το κόψιμο εν τη γενέσει του αγωνιστικού προγράμματος της που η εργοστασιακή AutoDelta είχε ήδη ξεκινήσει και παρουσιάσει στο κοινό. Το κουπέ της Alfa θα ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που θα συμμετείχε στο ΕTCC με κινητήρα πετρελαίου, πριν την απόφαση της Seat να κάνει το ίδιο με το Leon Cupra.

Το πρωτότυπο της GT ΕTCC δίπλα στην ‘αδελφή’ 156

Ο JTDm ξεπερνούσε εύκολα τους 300 ίππους και με εξελιγμένο σασί, από την εμπειρία της πολυνίκης 156 ΕTCC, αλλά και τη turboροπή μάλλον θα έγραφε και άλλες λαμπρές σελίδες στην αγωνιστική ιστορία της φίρμας.

Την αξία του σασί της GT απέδειξαν άλλωστε οι πολλές νίκες στην κατηγορία των Diesel στο Nurburgring στα χέρια ιδιωτικών ομάδων, από την συμμετοχή για τρία χρόνια στο Αφρικανικό Πρωτάθλημα Τουρισμού με την MOPAR GT 3.2 αλλά και τις πολλές συμμετοχές στην κατηγορία Diesel σε Εθνικά Πρωταθλήματα Τουρισμού σε Γερμανία, Ιταλία και Γαλλία.

Η GT JTDm στην περίφημη Karussell

Μέχρι να έρθει η αντίστοιχη έκδοση της νέας Giulia, η Alfa Romeo GT είναι το τελευταίο κουπέ της φίρμας που κατάφερε να έχει σημαντική εμπορική επιτυχία αλλά και να μείνει στις καρδιές των Alfisti, γι’αυτό και παρ’ότι τελευταία περνάει below the radar είναι καταδικασμένη να γίνει συλλεκτική, όπως οι πρόγονοι της.

Νίκος Κουμπής

Bonus, Alfa Romeo GT και όμορφα κορίτσια!

Alfa Romeo GT στη Ρωσία…



Γεννήθηκα στην Ιταλία... τη μάνα μου την πήγαν στο μαιευτήριο με μια Alfasud, ο πατέρας μου οδηγούσε ένα 124 Sport και ένα 131 Mirafiori, ο αγαπημένος οικογενειακός φίλος είχε μια GTV6 και ένα Uno Turbo i.e. και έζησα το οικονομικό θαύμα της Ιταλίας με τις αμέτρητες 164, Thema και Croma να τρέχουν με 200+ στην Autostrada. Αν δεν γινόμουν αθεράπευτα ιταλόφιλος δεν ξέρω τι θα γινόμουν....


'Alfa Romeo GT, το κύκνειο άσμα του Bertone' has no comments

Be the first to comment this post!

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published.

© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved | Hosting by ComboWeb