Γιατί θυσιάζεται η Lancia?

Όλα ωραία και καλά με την Alfa Romeo Giulia, που απ’ ότι φαίνεται τα πάει καλά στις αντιπροσωπείες και μαζεύει παραγγελίες. Καλό μέλλον αναμένεται να έχει και η Stelvio που μπορεί ακόμα και να διπλασιάσει τις πωλήσεις της Alfa στο άμεσο μέλλον (βλέπε Levante για την Maserati και CayenneMacan για την Porsche), αλλά κοιτάζοντας τον πίνακα με τις ταξινομήσεις της FCA τον Οκτώβριο του 2016 αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν η απόδοση της Lancia…μάλιστα, της Lancia που βρίσκεται σε κωματώδη κατάσταση εδώ και μερικά χρόνια.

Η Alfa Romeo με μια γκάμα που περιλαμβάνει την Mito, την Giulietta και, εδώ και μερικούς μήνες, την Giulia αύξησε το ποσοστό της στην Ευρωπαϊκή αγορά κατά 21%, νούμερο που μεταφράζεται σε 5.400 αυτοκίνητα. Το παράξενο είναι ότι στον πίνακα των πωλήσεων η Alfa Romeo είναι λίγο πιο κάτω από την Lancia, που έχει μόνο την Ypsilon και μηδενική διαφημιστική υποστήριξη, και κατάφερε να ανεβάσει τα ποσοστά της κατά 26% στα 5.500, 100 αυτοκίνητα παραπάνω!

Μήπως τελικά η FCA ρίχνει όλο το βάρος της στη λάθος μάρκα? Ιστορικά η Alfa Romeo δεν πούλησε ποτέ παραπάνω αυτοκίνητα από την Lancia, ακόμα και τις χρυσές εποχές της μετά βίας έπιασε το στόχο των 300.000 αυτοκινήτων ετησίως, κάτι που, ιδίως την δεκαετία του ’80, η Lancia είχε για πλάκα.

Αν ένα μοντέλο μιας σχεδόν νεκρής εταιρείας μπορεί να φέρει αύξηση 26% μόνο και μόνο γιατί άλλαξε μάσκα και …ανανέωσε το site του, σημαίνει ότι η μηχανή δουλεύει… ρετάρει και αγκομαχά, αλλά εν τέλει δουλεύει.

Μήπως η Lancia δεν βρίσκεται εκεί που θα έπρεπε μόνο και μόνο εξ’ αιτίας της λανθασμένης διοίκησης της Fiat?

H 'νέα' Lancia Ypsilon

H ‘νέα’ Lancia Ypsilon

Η Fiat απέκτησε την Lancia σχεδόν από σπόντα το 1969, δεν καιγόντουσαν να την αποκτήσουν και η συναλλαγή έγινε με ένα τυπικό αντίτιμο για εξόφληση χρεών, αλλά η αλήθεια είναι ότι η οικογένεια Agnelli επένδυσε αρκετά χρήματα σε αυτή αφού για πολλά χρόνια αποτελούσε την ‘βιτρίνα’ της Fiat για τα αυτοκίνητα ευρείας παραγωγής. Όμως αυτό που πάντα ήθελαν να αποκτήσουν στο Torino ήταν η Alfa Romeo, γιατί η τελευταία είχε μεγαλύτερο κύρος και πιο φανατικό κοινό και γιατί με δαύτη η κόντρα κρατούσε από την εποχή του Μεσοπολέμου.

Το 1986 έγινε το deal, η Alfa πέρασε στο Gruppo Fiat και ενώθηκε με την Lancia στο σχήμα Alfa-Lancia Industriale. Αυτό ήταν και το τεράστιο πλήγμα στην Lancia. H Fiat είχε να αντιμετωπίσει τους Alfisti, που τότε έβλεπαν με μισό μάτι την απόκτηση της μάρκας τους από την οικογένεια Agnelli, αλλά και μια απαρχαιωμένη γκάμα με αυτοκίνητα που βασίζονταν σε πλαίσια μεγάλης ηλικίας. Γι’ αυτό εκπόνησε ένα πλάνο ‘εκσυγχρονισμού’ που ήταν και ακριβό αλλά και λανθασμένο. Η πλατφόρμα Tipo, που ταίριαζε γάντι στην φιλοσοφία Lancia αλλά δεν είχε καμία επαφή με τις αρχές της Alfa, έγινε Alfa 145146 και 155 που πήγαν σχεδόν άπατες, αφού βεβαία πρόλαβαν να στραγγίξουν τον κουμπαρά.
Οι ‘καλές’ εκδόσεις 155 GTA και 145 V6 TB κόπηκαν ακριβώς λόγο του μικρού όγκου πωλήσεων. Από την άλλη τουλάχιστον, έφτιαξαν τις GTVSpider 916 και έσωσαν κάπως την παρτίδα.

Διαφημιστική καταχώρηση της Lancia Delta

Διαφημιστική καταχώρηση της Lancia Delta

Για την Lancia όμως? τα κονδύλια δεν έφταναν για αποκτήσει άξιους διαδόχους για την πετυχημένη γκάμα των Υ10DeltaPrismaThema οπότε αποφασίστηκε να δοθεί προτεραιότητα στην Dedra και μετά να εξελιχθούν οι Delta II και Kappa. Τελικά η Dedra αποδείχτηκε κλάσεις καλύτερο αυτοκίνητο από την 155, με πιο ποιοτικό σαλόνι και πιο ‘αρχοντική’ οδική συμπεριφορά, ενώ απ’ ότι μου λένε η Dedra Integrale ίσως, αν της φορούσαν τον 16V κινητήρα, θα ήταν καλύτερη από την ‘πολύ’ 155 Q4 (που ήταν ουσιαστικά μια Integrale 3 όγκων). Η απότομη, και αψυχολόγητη για το κοινό, διακοπή της παρουσίας της Lancia στους αγώνες όμως, και η έλλειψη μιας καλής Delta ανέκοψαν τις πωλήσεις της, που μπορεί μεν να ήταν καλές αλλά δεν έφτασαν το επίπεδο της Prisma.

 

Lancia Dedra Integrale

Lancia Dedra Integrale

Η Delta II άργησε πάρα πολύ να έρθει για να αντικαταστήσει μία προκάτοχο που είχε πλέον παλιώσει αισθητά και μόνο η Integrale συνέχιζε ακάθεκτη. Τελικά, όπως ήταν αναμενόμενο, χωρίς να διαθέτει μικρές γρήγορες εκδόσεις (όπως η Delta HF Turbo η την Delta GT i.e.), αλλά και μια κορυφαία έκδοση Integrale, ο κόσμος την εξέλαβε απλώς ως ένα πιο πολυτελές Tipo και την αντιμετώπισε κάπως ψυχρά.
Παρ’ όλα αυτά διέθετε τις HF και HPE 2.0 Turbo που με μηχανικό μπλοκέ διαφορικό, σχεδόν 200 άλογα, εξαιρετική οδική συμπεριφορά και σαλόνι 2 κατηγορίες πιο πάνω απ’ οποιαδήποτε πρόταση του ανταγωνισμού, ήταν τα υπερ-Hot Hatches, την εποχή που το Golf III GTi έβγαζε μέχρι 150 ίππους και η Alfa Romeo πάλευε με την βαριά 145 QV.

Lancia Delta II HF Turbo

Lancia Delta II HF Turbo

Την εποχή που η Delta Integrale μονοπωλούσε το WRC (και η Lancia έκανε 300.000 ταξινομήσεις σταθερά) η Fiat αποφάσισε να κόψει το πρόγραμμα και να ρίξει όλο το βάρος στις διάφορες εκδοχές της αγωνιστικής 155. Δηλαδή οι ταξινομήσεις της Lancia πλήρωσαν την απέλπιδα προσπάθεια να σπρωχτεί εμπορικά το μεταμφιεσμένο Tempra,  που ήταν μια μετριότητα και μισή και ποτέ δεν έπεισε το παραδοσιακό κοινό της Alfa. H Fiat πέταξε στο καλάθι των αχρήστων χρόνια καθολικής υπεροχής στα Rallies μην επενδύοντας ούτε μια λιρέτα στην έκδοση Ιntegrale της Delta HPE που είχαν ήδη έτοιμη.

Lancia, η Αυτοκράτειρα των Rallies

Lancia, η Αυτοκράτειρα των Rallies

Η 155 DTM των εκατομμυρίων, τα δεκάδες πρωταθλήματα σε όλη την Ευρώπη των 155 GTA, Turismo και SuperTurismo ανάλωσαν όλο το κονδύλι που άφηνε η Scuderia Ferrari για τους υπόλοιπους. Και όμως η Lancia εξακολουθούσε να πουλάει περισσότερες Dedra και Delta II απ’ ότι η Alfa τις 145-146 και 155, για να μην πάμε πιο πίσω και δούμε τις πωλήσεις της Thema σε σχέση με την 164…. Έπρεπε να φτάσουμε στις  156 και 147 (μαζί με GT και 166) για να αντιστραφεί η κατάσταση, χωρίς όμως θεαματική διαφορά αφού η Lancia πουλούσε σχεδόν τα ίδια έχοντας στην γκάμα της μονάχα την Ypislon, την  Lybra και την Kappa, και με κανένα από αυτά να έχει κάποια ιδιαίτερη έκδοση για να τραβάει πελατεία.

Lancia Fulvia Concept... ΓΙΑΤΙ?

Lancia Fulvia Concept… ΓΙΑΤΙ?

Η προσπάθεια αναστήλωσης της Alfa Romeo εξαφάνισε ακόμα μεγαλύτερα ποσά ενώ ο κύκλος των μειωμένων πωλήσεων έφερε ακόμα μικρότερες επενδύσεις στην Lancia, που τελικά βρέθηκε να είναι σκιά του εαυτού της με τα θλιβερά rebadged Chryslers που κανείς δεν θέλει να θυμάται.
Delta II Integrale, Fulvia Coupe’ και Thesis Coupe’ είναι μόνο μερικά από τα θύματα των περικοπών που ίσως θα είχαν αλλάξει κάπως την κατάσταση. Είναι προφανές πως η Fiat δεν μπόρεσε να χωρέσει άλλο ένα καρπούζι στην αγκαλιά της, και σίγουρα δεν είχε την οικονομική δυνατότητα να χρηματοδοτήσει την αναβίωση 3 εταιριών, γιατί μην ξεχνάμε πως εκείνη την εποχή και η Ferrari έπρεπε να απαγκιστρωθεί από την μέτρια 348 και την παμπάλαια Testarossa, ενώ και στην F1 κάθε χρονιά της Scuderia ήταν χειρότερη από την προηγούμενη.

Lancia Delta III, λίγη και καθυστερημένη

Lancia Delta III, λίγη και καθυστερημένη

Όταν κατάλαβαν το λάθος τους ήταν πλέον πολύ αργά, η Delta III ήρθε εννιά χρόνια, ΕΝΝΙΑ, μετά την λήξη της παραγωγής της Delta II και η Thesis, που θα μπορούσε να ήταν η ιταλική Maybach, παρέμεινε πολύ ιδιαίτερη για τους πολλούς αλλά και πολύ mainstream (με τα ‘κοινά’ δίλιτρα μοτέρ της και τον δανεικό V6 -που δεν της ταίριαζε καθόλου) για τους λίγους. Τι θα είχε γίνει αν η Delta III είχε και μια ελαφρώς μικρότερη έκδοση? αν η Lybra είχε αντικατασταθεί? Αν η Thesis ήταν τετρακίνητη και διέθετε ένα πιο σύγχρονο και βελούδινο V6 και μια ακριβή Υβριδική Έκδοση?

Πόσο καλύτερα θα ήταν τα πράγματα αν η Fiat αποφάσιζε από τότε να κάνει την σωστή δουλειά και να βγάλει για την Alfa Romeo μια αντίστοιχη Giulia και Stelvio, το project ‘159’ κατευθυνόταν στην Lancia και οι Brera-Spider έβγαιναν σαν νέες Beta HPE και Beta Spider? εγώ πιστεύω ότι θα είχαν χτυπήσει διάνα γιατί τελικά εκείνες οι Alfa κατηγορήθηκαν ακριβώς για το ότι ήταν πολύ πολυτελείς και ‘απαλές’ για Alfa αλλά θα ήταν εξαιρετικές Lancia

θα μπορούσε να ήταν μια Lancia Beta HPE?

θα μπορούσε να ήταν μια Lancia Beta HPE?

Η Lancia είναι μια εταιρεία που σφυρηλάτησε την ιστορία του αυτοκινήτου, το στυλ της παραμένει μοναδικό και ακόμα έχει appeal, παρ’ ότι δεν στηρίζεται από καμία διαφημιστική καμπάνια εδώ και μια πενταετία τουλάχιστον.

Όπως η Alfa Romeo μπορεί να ορμήσει ενάντια στην BMW και –εν μέρει- στην Porsche, η Lancia έχει τα φόντα να τα βάλει με την Audi και μάλιστα ευκολότερα απ’ ότι η Alfa Romeo. Ο κόσμος ακόμα θυμάται πως την έχει ήδη κερδίσει στους αγώνες, η μαγική εικόνα της Integrale ακόμα είναι ζωντανή (αλλιώς δεν θα είχε φτάσει τις αστρονομικές τιμές στην αγορά του κλασικού αυτοκινήτου) και η Lancia δεν έχει κάποια, έστω και ανυπόστατη, ρετσινιά (εκτός από τα γελοία ψεύδη της Daily Mirror στην Αγγλία) να αποβάλλει, ενώ το όνομα της έχει ένα ‘ειδικό βάρος’ ανώτερο από πολλών άλλων premium κατασκευαστών.

Σύντομα θα αναφερθούμε αναλυτικά στην Lancia και την τεράστια ιστορία της, αλλά προς το παρόν η μικρή πολεμίστρια Ypsilon δείχνει πως είναι πολύ σκληρή για να πεθάνει και ίσως σταθεί η αφορμή να εισακουστούν οι φωνές στο ΔΣ της FCA που επιθυμούν ένα come-back του ‘Greatest Automaker of all times‘, όπως είπε ο Jeremy Clarkson.

Νίκος Κουμπής



Γεννήθηκα στην Ιταλία... τη μάνα μου την πήγαν στο μαιευτήριο με μια Alfasud, ο πατέρας μου οδηγούσε ένα 124 Sport και ένα 131 Mirafiori, ο αγαπημένος οικογενειακός φίλος είχε μια GTV6 και ένα Uno Turbo i.e. και έζησα το οικονομικό θαύμα της Ιταλίας με τις αμέτρητες 164, Thema και Croma να τρέχουν με 200+ στην Autostrada. Αν δεν γινόμουν αθεράπευτα ιταλόφιλος δεν ξέρω τι θα γινόμουν....


© Copyright TheItalianJob.gr | All Rights Reserved | Hosting by ComboWeb