Την περιμέναμε για τρία ολόκληρα χρόνια, τόσα πέρασαν από την παρουσίαση του πρωτοτύπου που γέννησε το μολύβι του Αλέξανδρου Λιώκη ως την “επίσημη πρώτη” στα …social media. Στο μεταξύ ολόκληρος ο κόσμος άλλαξε: ήρθε η πανδημία COVID-19, η παγκόσμια κρίση στην προμήθεια ημιαγωγών, (άλλη) μία οικονομική και κοινωνική κρίση αλλά και η συγχώνευση (όχι τόσο) της FCA με την PSA και τη δημιουργία της Stellantis.
Με λίγα λόγια άλλαξαν πολλά, και μαζί άλλαζαν τα σχέδια για την Tonale, που σαν καλή νύφη φρόντισε να στήσει στα σκαλιά της εκκλησιάς τους επίδοξους γαμπρούς για ποοοοοοολύ καιρό.
Όμως η περίπτωση της Tonale διαφέρει πολύ από εκείνη της Stelvio, του πρώτου SUV της φίρμας. Αυτό γιατί μεταξύ του πρωτοτύπου Kamal και της Stelvio παραγωγής υπήρχε η μόνιμη αβεβαιότητα για την δημιουργία του, αλλά και ένα τεχνολογικό και ηλικιακό χάσμα, με αποτέλεσμα το τελικό προϊόν να μην έχει καμία σχέση με το πρωτότυπο που γέννησε την ιδέα.
Στην Tonale όμως τα πράγματα ήταν ξεκάθαρα: θα έβγαινε στην παραγωγή με εμφάνιση όσο το δυνατόν πιο πιστή σε εκείνη του πρωτοτύπου και εντός 2 ετών.
Μας τα χάλασαν μονάχα στο χρονοδιάγραμμα, αλλά το καλό αργεί να γίνει. Λένε.
Πάμε λοιπόν να βάλουμε κάτω τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεση μας για να αρχίσουμε να έχουμε μια πρώτη εικόνα του τι θέλει και τι μπορεί να πετύχει η νέα Alfa Romeo Tonale.
Το πάτωμα (αααααχχ, αυτό το πάτωμα θα μας φάει…)
Το αρχικό πρωτότυπο της Tonale δεν βασιζόταν σε κάποιο αυτοκίνητο του ομίλου, και ήταν μια σχεδιαστική μελέτη που θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε διάφορες πλατφόρμες, αν και εξ αρχής η σκέψη των εμπνευστών της πήγαινε προς τον Small Wide του Jeep Compass.
Και ΝΑΙ, το πάτωμα έχει μακρινή, αλλά πολύ μακρινή όμως, συγγένεια με εκείνο του Fiat Grande Punto. Το είπαμε, έφυγε από το σύστημα μας. Πάμε παρακάτω!
Αφού πραγματοποιήθηκε η συγχώνευση με την PSA υπήρξε και σκέψη για την χρήση του πατώματος του επιτυχημένου Peugeot 3008 αλλά, ευτυχώς, η ιδέα εγκαταλείφθηκε νωρίς, λόγω έλλειψης χρόνου για να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες μετατροπές.
Οι τεχνικοί της Alfa Romeo λοιπόν, πήραν τον Small Wide και τον παρέδωσαν στον Domenico Bagnasco, υπεύθυνου για την δυναμική συμπεριφορά των …Giulia GTA/GTAm και 4C, που ανέλαβε, σε συνεργασία με ομάδα μηχανολόγων, να υποδείξει τις απαραίτητες μετατροπές ώστε το τελικό αποτέλεσμα να αξίζει το σταυρόφιδο στο καπό.
Τελικά από Compass δεν έμεινε σχεδόν τίποτα. Μπορεί η τυπολογία των αναρτήσεων να είναι θεωρητικά κοινή (McPherson εμπρός και πίσω) αλλά τελικά όλα, μα όλα, τα εξαρτήματα της ανάρτησης είναι διαφορετικής σχεδίασης και αλουμινένια. Τα αμορτισέρ είναι μεταβλητής απόσβεσης KONI FSD που προσφέρουν, με παθητικό τρόπο, διαφορετική απόδοση ανάλογα με το οδόστρωμα η πχ σε γρήγορες καμπές, και στον έξτρα εξοπλισμό προσφέρεται και επιλογή ηλεκτρονικού ελέγχου της σκληρότητας. Στην όλη μελέτη δε, κρατήθηκε ως δεδομένο το υψηλό επίπεδο άνεσης και ποιότητας κύλισης, σε συνδυασμό με την απαραίτητη σπορ συμπεριφορά.
Εντελώς διαφορετικό και το τιμόνι, με καινούργιο μοτέρ ηλεκτρικής υποβοήθησης που επιτρέπει ακόμα πιο “υδραυλική” συμπεριφορά, όντας ταυτόχρονα πολύ πιο άμεσο σε σχέση με του Compass, με σχέση 13,6:1 στην Tonale, έναντι 15,9:1 του Jeep.
Αλλού θα το διαφήμιζαν ως “εντελώς νέο και διαφορετικό πάτωμα με Χ χιλιάδες διαφορετικά εξαρτήματα”…
Αμάξωμα
Η νεότερη κόρη της Alfa Romeo λοιπόν έχει μήκος 4,53μ, ελαφρώς μακρύτερη από τις ανταγωνιστικές BMW X1/X2 και Mercedes GLA, το αμάξωμα της, ευτυχώς, δεν ακολουθεί μεν την τάση των Coupe’ SUV (έλεος) παραμένοντας όμως αρκούντος δυναμικό και φινετσάτο. Από το πρωτότυπο κληρονόμησε, αν και σε λιγότερο έντονη μορφή, την κυρτή γραμμή των Giulia Coupe’ 105 που θέλησε να της προσδώσει ο Λιώκης στα πλαϊνά για να ελαφρύνει το σχέδιο και να αποκτήσει δυναμική χωρίς χονδροειδή και ανούσια φουσκώματα.
Τα μπροστινά φώτα σηματοδοτούν την αλλαγή στην φιλοσοφία σχεδιασμού τους, και την εγκατάλειψη των αμυγδαλωτών σχημάτων με την επιστροφή στα τριπλά στοιχεία που ξεκίνησαν με την SZ/RZ και απολαύσαμε στις 159/Brera/Spider, το καπό είναι αρκούντως μυώδες με όμορφο ανάγλυφο που τονίζει τις γραμμές που οδηγούν στην έντονη θυρεό, που πλέον ξεχωρίζει από τον προφυλακτήρα.
Με χαρά βλέπουμε να έχουν περάσει στην Tonale και δύο στοιχεία από το πιο πρόσφατο παρελθόν της φίρμας: την ανάποδη κλίση στο τελείωμα των μπροστινών φώτων και την γραμμή που ενώνει τα πίσω φώτα και διατρέχει στο πλάτος του πίσω καπό.
Δύο στοιχεία που ξεκίνησαν μεν με την εμβληματική 75 αλλά, λόγω αναλογιών των διαστάσεων, στην Tonale φέρνουν περισσότερο στην προσωπική αγαπημένη, αν και ευρέως παρεξηγημένη, Alfa 155. Θα θέλαμε πολύ να είχαν περάσει στην παραγωγή οι κρυφές πίσω χειρολαβές, που η Alfa επινόησε στην 156 και όλοι αντέγραψαν μετά, σε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο όμως με, έστω και ελαφρώς, αυξημένο ύψος δεν θα βόλευαν για να ανοίγουν τις πόρτες μικρά παιδιά.
Εσωτερικό και εξοπλισμός
Ο εξοπλισμός της Tonale αναμένεται ναι είναι κορυφαίας τεχνολογίας και δεν θα υπάρχουν αδικαιολόγητες ελλείψεις, όπως τότε με την Giulia, με τα φώτα led matrix και προηγμένο infotainment να είναι διαθέσιμα από την πρώτη στιγμή. Στο εσωτερικό της η, απαραίτητη για μια φίρμα 111 ετών, δόση νοσταλγίας και αναφοράς στο ένδοξο παρελθόν έρχεται ήδη από το χωστό τιμόνι με τα τρία μπράτσα, πίσω από το οποίο συναντάμε τα αλουμινένια paddles αλλαγής ταχυτήτων, μεγάλου μεγέθους και σταθερής θέσης, όπως στην Giulia. Το ταμπλό συνεχίζει στο παραδοσιακό μοτίβο με τα “κιάλια”, τα οποία όμως δεν περικλείουν αναλογικά όργανα, αλλά μια εντυπωσιακή οθόνη γραφικών TFT 12.3″ που προβάλλει τις πληροφορίες του καντράν με τρία διαφορετικά θέματα: ένα vintage με δείκτες και γραμματοσειρά από Giulia 105, μια μοντέρνα εμφάνιση με περισσότερο χώρο στη μέση για τις επιπλέον πληροφορίες όπως κλίμα, media η χάρτες, και μία άλλη με πλήρη οθόνη media.
Στη μέση του ταμπλό έρχεται, με μια ελαφρά απογοήτευση για εμάς του μαθημένους στο κομψό στυλ, μια δεύτερη μεγάλη οθόνη HD 10,3″, εξελιγμένη εκδοχή αυτής του 500e και του Jeep Compass. Αυτή είναι τοποθετημένη εκτός ταμπλό, στο στυλ των tablets των περισσότερων εταιρειών, αλλά είναι τουλάχιστον κορυφαίας τεχνολογίας και με εξαιρετική εικόνα και γραφικά. Το infotainment της Tonale χρησιμοποιεί λογισμικό της Google Android Automotive, όμως η Alfa Romeo επέλεξε να το χρησιμοποιήσει ως βασικό λειτουργικό λογισμικό και να ενσωματώσει εφαρμογές τρίτων και εξειδικευμένων κατασκευαστών, όπως TomTom για την πλοήγηση και την Alexa της Amazon για φωνητικές λειτουργίες, ώστε η συνολική απόδοση να είναι ακόμα υψηλότερη.
Την ξεχωριστή ατμόσφαιρα στο εσωτερικό της Tonale έρχεται να συμπληρώσει ο ατμοσφαιρικός φωτισμός led σε απαλά χρώματα, που διαπερνούν ειδικές κρυφές εσοχές και δημιουργούν γεωμετρικά σχήματα. Τα πλήκτρα στη κονσόλα είναι όλα παραδοσιακού τύπου, και όχι αφής, και την τελευταία πινελιά δίνει η Ιταλική σημαία μπροστά από τον, αντικειμενικά όχι και τόσο πετυχημένο, λεβιέ ταχυτήτων.
Για όσους θέλουν να αισθάνονται ακόμα πιο δεσμευμένοι με την υψηλή τεχνολογία η Tonale προσφέρει την εμπειρία της αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, το ανώτερο επιτρεπτό για κίνηση σε δημόσιο δρόμο, με αυτόματο έλεγχο αλλαγής λωρίδας, διατήρησης ταχύτητας και απόστασης κλπ.
Κινητήρες
Κάτω από το καπό έρχεται η επανάσταση σε σχέση με ότι ξέρουμε για τις Alfa Romeo, με 3 διαθέσιμες επιλογές στην Ευρωπαϊκή αγορά και μία επιπλέον για ΗΠΑ και Μέση Ανατολή.
Κορυφαία, από πλευράς απόδοσης, επιλογή θα είναι η 1.3 Plug-in Hybrid. Η συγκεκριμένη έκδοση θα είναι και η μοναδική τετρακίνητη για την Ευρωπαϊκή αγορά και διαθέτει τον ίδιο θερμικό Firefly 1.3 turbo των 500Χ και Renegade αλλά με μία μεγαλύτερη μπαταρία 15,5 KWh που επιτρέπει στον ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς να αποδώσει επιπλέον 122 ίππους, ανεβάζοντας την συνολική ισχύς στους 275 ίππους. Στην έκδοση 1.3 χρησιμοποιείται το 6τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT και, σύμφωνα με την Alfa Romeo μπορεί να κινηθεί σε απόσταση 80χλμ, με μέση ταχύτητα 60 χλμ/ώρα, αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.
Για τους οπαδούς του Diesel φαίνεται πως δεν τελείωσαν όλα και η Tonale θα διατίθεται και με τον παραδοσιακό 1.6 JTDm2 με απόδοση 131 ίππων και με την κίνηση να μεταδίδει στους εμπρός τροχούς το κιβώτιο 6 σχέσεων TCT.
Ο πιο ενδιαφέρον κινητήρας όμως είναι ο ολοκαίνουργιος τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος 1.5 λίτρων, σχεδιασμού και κατασκευής FPT, που αποτελεί εξέλιξη του Firefly 1.3. Λειτουργεί με κύκλο Miller, και όχι Otto, για την μείωση των ρύπων, και διατίθεται σε δύο εκδόσεις 130, όπως στα νέα 500x και Renegade αλλά και 160 ίππων, αποκλειστικά για την Tonale. Η δεύτερη, και πιο ενδιαφέρουσα, εκδοχή δεν περιορίζεται σε ένα επαναπρογραμματισμό του εγκεφάλου, όπως είναι της μόδας σε άλλες μάρκες, αλλά έχει σημαντικές διαφορές, με κυριότερη την τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, που αφήνουν υποδομή για ακόμα ισχυρότερες εκδόσεις στο μέλλον.
Αμφότερες οι εκδόσεις 1.5 λίτρων συνδυάζονται με ένα εντελώς νέο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, καμία σχέση με το παλιό TCT δηλαδή, που ενσωματώνει ένα ηλεκτροκινητήρα 20 ίππων, η απόδοση του οποίου δεν προσμετρείται στο σύνολο στα specs, προφανώς για φορολογικούς λόγους σε άλλες αγορές, οπότε να υπολογίζετε 150 και 180 ίππους συνολικής απόδοσης. Αποτέλεσμα αυτής της επιλογής είναι να χαρακτηρίζεται ως “εξελιγμένο mild hybrid” καθώς το αυτοκίνητο, ακριβώς επειδή ο μικρός ηλεκτροκινητήρας δεν είναι συνδεδεμένος με τον θερμικό, δύναται να κινηθεί αποκλειστικά με ηλεκτρική προώθηση, έστω και για ελιγμούς στάθμευσης και για την εκκίνηση από στάση.
Στις ΗΠΑ και στην Μέση Ανατολή τέλος θα έχουν και την επιλογή αγοράς μιας παραδοσιακής τετρακίνητης Tonale με μεσαίο άξονα μετάδοσης και τον γνωστό δίλιτρο κινητήρα TB των Giulia/Stelvio με απόδοση 260 ίππων και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 9 σχέσεων με μετατροπέα ροπής.
Προς το παρόν δεν προβλέπεται η διάθεση χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων, αν και ο Imparato δήλωσε πως αν το ζητήσει η αγορά θα το προσφέρουν αλλά, για τεχνικούς λόγους, μονάχα στην έκδοση Diesel.
Και για τους γκαζοφονιάδες?
Για όσους δεν αρκούνται στα 275 άλογα τις Tonale Plug-in Hybrid ίσως υπάρξει και μια Tonale Quadrifoglio. η ερώτηση τέθηκε ευθύς εξαρχής στον Imparato και ο ίδιος ούτε επιβεβαίωσε, και ούτε απέκλεισε αυτή την εκδοχή. Αρκέστηκε να πει πως αν και εφόσον προκύψει η πολυπόθητη Quadrifoglio, αυτή θα είναι υβριδική και θα αποτελεί την κορυφαία επιλογή της αγοράς, κάτι όπως η Giulia Quadrifoglio το 2015. Δεδομένης της δήλωσης αλλά και της έλλειψης χώρου κάτω από το καπό της Tonale θεωρείται δεδομένο πως ΔΕΝ θα φοράει τον 2.9 V6 biturbo της Giulia, αλλά μια εξελιγμένη εκδοχή του 2.0 Turbo Benzina. Σε μια τέτοια περίπτωση ο TB μπορεί να φτάσει εύκολα τους 300+ ίππους, και σε συνδυασμό με ηλεκτροκινητήρα να φτάσει τους 420-450 ώστε να εκτοπίσει από την κορυφή την GLA 45 AMG. Από τη στιγμή που θα εξεταστεί η ύπαρξη της, να περιμένετε μουλάρια στο δρόμο σε κάνα χρόνο.
Και πόσο θα κοστίζει?
Δεδομένου πως οι X1/X2 sDrive18i αρχίζουν λίγο πάνω από τα 30 χιλιάδες ευρώ, με σχετικά φτωχό εξοπλισμό, είναι ρεαλιστικό να αναμένεται μια τιμή εκκίνησης γύρο στα 33-35 χιλιάδες ευρώ για μια Tonale 1.5 Turbo. Σύμφωνα με το εμπορικό πλάνο της Alfa Romeo όμως αλλάζει κατά πολύ ο τρόπος διάθεσης της Tonale. Τα επίπεδα εξοπλισμού θα είναι μονάχα δύο, Super και Ti, και με λίγα και συγκεκριμένα πακέτα επιπλέον εξοπλισμού. Επίσης δεν θα επιτρέπεται η διάθεση του αυτοκινήτου με ειδικές προσφορές από τους εκάστοτε εμπόρους και η τιμή πώλησης και είναι κλειδωμένη, μάλιστα θα μπορεί κανείς να την αγοράσει On Line και την παραλάβει από συγκεκριμένο έμπορο που τον εξυπηρετεί. Επιπλέον θα απαγορεύεται η διάθεση ταξινομημένων αυτοκινήτων σαν “μεταχειρισμένα με ο χλμ”, και θα δοθεί ιδιαίτερο βάρος στις πωλήσεις με χρηματοδότηση και εγγυημένη αξία επαναγοράς του αυτοκινήτου, ώστε να διατηρηθεί ψηλά η αξία του ως μεταχειρισμένου.
Και τελικά, πόσο Alfa είναι?
Με την σκληροπυρηνική έννοια? καθόλου. Αλλά πλέον η εποχή που η φίρμα θα μπορούσε να επιβιώσει προσφέροντας μονάχα σπορ μπερλίνες και κουπέ έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Όσοι παραπονιούνται σήμερα μπορούν να διαχωριστούν σε δύο ομάδες: όσοι έχουν ακόμα Alfa 75, ως “η τελευταία γνήσια”, και απλώς δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι ο κόσμος, αναπόφευκτά, αλλάζει και σε όσους ξενίζουν για την Tonale, αλλά θεωρούν …γνήσια και ανόθευτη Alfa μια 146, οπότε εκεί απλώς γνέφουμε καταφατικά και προχωράμε παρακάτω.
Υπάρχουν όμως και όσοι Alfisti, ελπίζουμε οι περισσότεροι, καταλαβαίνουν πως η Tonale είναι η απαραίτητη προσθήκη στη γκάμα για να πιάσει η φίρμα τον όγκο παραγωγής που της χρειάζεται για να επιζήσει. Έχοντας αυτό ως δεδομένο, θέλουμε η νέα Alfa Romeo να συνεχίσει να προσφέρει ομορφιά σε όποιον την κοιτάει και ευχαρίστηση σε όποιον την οδηγεί.
Με σύγχρονους κινητήρες, προσεγμένη ανάρτηση, όμορφο εσωτερικό (μονάχα αυτό το τάμπλετ ρε γμτ….) και σπιρτόζικη συμπεριφορά, η νέα Tonale είναι ικανή να γίνει το αυτοκίνητο που θα γυρίσει το παιχνίδι, όπως το έκανε πχ η 156. Και αν η 156, με πάτωμα από Fiat Tipo, και κινητήρες Pratola Serra με την προσθήκη 2 μπουζί, θεωρείται, και ΕΙΝΑΙ, μια γνήσια Alfa, πραγματικά δεν βλέπω τον λόγο να μην αντιμετωπιστεί ως τέτοια η Tonale.
Νίκος Κουμπής
'Νέα Tonale… και πόσο Alfa είναι?' has no comments
Be the first to comment this post!